کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با داشتن سایت، کسب‌وکارت را همیشگی کن

17 فروردين 1400 ساعت 8:46


چند روز پیش در راه خانه چشمم به مغازه‌ای افتاد که پشت شیشه‌اش نوشته بود: «40 درصد تخفیف ویژه آخر سال» از روی کنجکاوی وارد مغازه شدم و دیدم چه قیمت‌های خوبی دارد. کیفیت محصولات مغازه هم خیلی خوب بود و در نهایت خریدهای عیدم را از این مغازه انجام دادم. در کمال تعجب نیم ساعتی که داخل مغازه بودم هیچ مشتری دیگری برای خرید وارد نشد. یادم می‌آید زمانی برای تخفیف‌های 10 یا 20 درصدی هم کلی مشتری جمع می‌شدند. شما هم با چنین مشکلی مواجه شده‌اید؟ کاسبی شما هم مثل قبل رونق ندارد؟

اکثر مردم از اینترنت برای رفع نیازهای خودشان استفاده می‌کنند. مثلا از سرکار به خانه برگشته‌اید و حوصله غذا پختن ندارید؟ در این صورت از طریق اینترنت غذایی که دوست دارید را سفارش می‌دهید.

می‌خواهید آخر هفته به کوه بروید اما کفش مناسب ندارید؟ در اینترنت به دنبال کفش مورد علاقه‌تان می‌گردید و آن را می‌خرید. اینترنت ابزاری در دسترس است که همه نیازهای ما را برطرف می‌کند.

چرا باید کسب و کارمان را مجازی کنیم؟ 
وقتی مردم ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نیازشان را از اینترنت خریداری کنند، یعنی بازار خرید و فروش اینترنتی داغ است. مشتریان زیادی در فضای مجازی دنبال محصولات دلخواه‌شان هستند. پس نباید به همین راحتی بی‌خیال چنین بازار بزرگ و پرسودی بشوید. 

شاید شما هم مثل خیلی از کاسبان سنتی، مغازه‌داران و حتی بازاریان قدیمی به فروش اینترنتی اعتقادی ندارید. با این حال شرایط طوری شده که مشتریان بیشتر از همیشه به سمت خرید اینترنتی رفته‌اند. پس اگر دید سنتی را کنار نگذارید مشتریان زیادی را از دست می‌دهید. 

در فروش سنتی فقط افرادی که از نزدیکی مغازه شما رد می‌شوند محصولات‌تان را می‌بینند، اما فضای مجازی ویترین بسیار بزرگی است که همه مردم ایران و حتی کشورهای دیگر هم می‌توانند آن را ببینند. وقتی در اینترنت هستید مشتریان شما محدود به مناطق اطراف‌تان نیست. حتی ممکن است از دورترین نقاط کشور هم از شما اینترنتی خرید کنند.

حالا که این قدر فروش اینترنتی خوب است چرا هنوز وارد فضای مجازی نشده‌اید؟ احتمالا شما هم مثل اکثر کاسبان به خصوص آن قدیمی‌ها میانه خوبی با اینترنت و فضای مجازی ندارید. شاید فکر می‌کنید راه‌اندازی سایت اینترنتی کار سختی است و باید دانش فنی زیادی داشته باشید.

واقعیت این است که هیچ بهانه درستی برای وارد نکردن کسب و کار به فضای مجازی وجود ندارد. این روزها طراحی سایت به قدری ساده و سریع شده که حتی با موبایل داخل جیب‌تان هم می‌توانید یک سایت بسازید. شاید با خواندن این جمله تعجب کنید و بگویید مگر می‌شود با موبایل یک سایت فروشگاهی ساخت؟ بله این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی همه چیز ممکن است. 

سبک زندگی مردم در حال تغییر است
در چند سال گذشته کاربران اینترنت به سرعت رشد داشته‌اند. شیوع ویروس کرونا هم روند رشد اینترنت را پرسرعت‌تر از گذشت کرد. کلاس‌های مجازی باعث شد که از بچه‌های زیر 10 سال تا پدرها و مادرهای میان سال با فضای مجازی بیشتر آشنا شوند.

استفاده زیاد از اینترنت سبک زندگی مردم را تغییر داده است. مثلا پدر و مادری که الان از اینترنت بیشتر استفاده می‌کنند، خریدهای سال نوی خود را مثل سابق از مغازه انجام نمی‌دهند. خیلی از مردم حتی محصولات روزانه خودشان را از اینترنت می‌خرند.

به همین دلیل است که بازار خرید و فروش اینترنتی روز به روز داغ‌تر می‌شود.
 


شاید فکر کنید رقابت با فروشگاه‌‎های اینترنتی بزرگ خیلی سخت است. بازار خرده فروشی اینترنتی هنوز ظرفیت زیادی برای فعالیت دارد. پس فکر نکنید با وجود این همه فروشگاه اینترنتی، شانسی برای دیده شدن ندارید. بازار خرید و فروش اینترنتی به قدری پرطرفدار است که اکثر کاسبان فقط چند روز بعد از ساخت فروشگاه می‌توانند اولین فروش اینترنتی خودشان را تجربه کنند.

سایت‌تان بهترین کارمند شماست
سایت فروشگاهی را به چشم یک کارمند خوب ببینید. خیلی از کاسبان سنتی دید درستی از سایت اینترنتی ندارند. این افراد فکر می‌کنند ساخت سایت ارزش هزینه و سرمایه گذاری را ندارد. اگر شما هم دید خوبی نسبت به سایت ندارید، آن را به چشم یک کارمند ببینید. فرض کنید سایت اینترنتی شما یک کارمند به اسم سعید است.

حالا بیایید در مورد عملکرد و فعالیت سعید بحث کنیم.

در اینترنت نیستید، پس اصلا وجود ندارید
بیل گیتس نه فقط به دلیل ثروتش بلکه به خاطر پیشگویی‌های دقیقش شهرت زیادی دارد. این کارآفرین موفق حتی شیوع یک ویروس مرگبار را پیشگویی کرده بود که سال قبل به حقیقت تبدیل شد. وقتی چنین فردی می‌گوید: «اگر کسب و کار شما در اینترنت نباشد، از بین می‌رود.» باید حرفش را باور کنید. چند سال پیش که بیل گیتس این حرف را زد باور کردن آن خیلی سخت بود؛ اما کم کم دارد به حقیقت تبدیل می‌شود.

روند صعودی کسب و کارهای اینترنتی ثابت کرده است که اگر در اینترنت نباشید انگار اصلا وجود ندارید. مشتری قبل از این که پروژه‌ای را به شما بسپارد یا از شما خرید کند، در اینترنت به دنبال کسب و کارتان می‌گردد. در این حالت اگر شما را در اینترنت پیدا نکند، احتمالا شرکت یا فروشگاه رقیب‌تان را که در اینترنت حضور دارد انتخاب می‌کند. پس قدرت اینترنت و فضای مجازی را دست کم نگیرید و از آن برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.


کد مطلب: 759200

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/759200/داشتن-کسب-وکارت-همیشگی-کن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com