کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستگیری جاسوس اسرائیلی ‌در آذربایجان شرقی

16 فروردين 1400 ساعت 16:26

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی از بازداشت جاسوس اسرائیلی و چند جاسوس در ارتباط با سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف در استان خبر داد.


به گزارش جهان نیوز، مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران درباره دستگیری جاسوس اسرائیلی و چند جاسوس ‌سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف در این استان خبر داد و اظهار داشت: همچنین 19 نفر از اعضای اصلی باند کلاهبرداری سازمان یافته تهیه چک‌های بانکی و جعل اسناد ‌شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه متهمان اقدام به کلاهبرداری، جعل اسناد، تهیه و خرید و فروش چک های بانکی بلامحل می‌کردند، افزود:‌ تاکنون بیش از 50 هزار فقره چک به ارزش 18 هزار میلیارد ریال از باند مذکور کشف شده است.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی تصریح کرد: اعضای این باند کلاهبرداری، افراد بی بضاعت و معتاد را شناسایی کرده و پس از  مناسب سازی پوشش ظاهری آنان با همکاری اعضای دیگر باند در نظام بانکی، برای هر کدام از آنها دسته چک بانکی تهیه می کردند و به هریک نیز حداکثر 10 میلیون تومان از بابت دسته چک های دریافتی می پرداختند، اعضای باند پس از آن چک های سفید امضا را به فروش می رساندند.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی از کشف 62 هزار و 359 میلیارد ریال تخلف اقتصادی در استان خبر داد و تصریح کرد: ‌این مجموعه در سال گذشته 15 پرونده در زمینه مقابله سخت با مفاسد کلان اقتصادی، اداری و قاچاق کالا را به ارزش ریالی 62 هزار و 359 میلیارد ریال و ارزش ارزی 5.3 میلیون دلار به سرانجام رسانده است و در این ارتباط 54 نفر دستگیر، 64 نفر احضار قضایی و 84 نفر به عنوان مطلع یا بخشی از پرونده توسط اداره کل اطلاعات استان دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به ادامه روند پیگیری و برخورد با تخلفات ارزی، به برخورد قانونی اداره کل اطلاعات استان با یک صراف متخلف اشاره و ارزش این پرونده را نیز 5 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی ادامه داد: پارسال همچنین شبکه متخلفان وام ازدواج در آذربایجان شرقی کشف شد؛ اعضای این باند با همکاری برخی از کارکنان متخلف بانکی 428 فقره وام ازدواج 15 تا 50 میلیون تومانی به ارزش مجموعا 100 میلیارد ریال به افراد غیرمشمول داده بودند.

وی یادآوری کرد: با پیگیری های اداره کل اطلاعات استان در 2 سال گذشته 246 میلیارد تومان وصول مالیاتی در آذربایجان شرقی نیز اتفاق افتاده است.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به کشف 230 تن کود شیمیایی توسط این نهاد در سال قبل افزود: سربازان گمنام امام زمان (عج) در این مدت همچنین 9 هزار دستگاه ماینر با تضییع روزانه 250 میلیون تومان از بیت المال به واسطه سرقت برق در استان را با تشکیل جلسات متعدد کمیته پایش و اقدام، و با همکاری دستگاه های متولی خصوصا استانداری و همکاری ناجا کشف و ضبط کرد.

وی انجام اقدامات نرم در حوزه مقابله با مفاسد کلان اقتصادی، اداری و قاچاق ارز را مقدم بر اقدامات سخت دانست و گفت: در این راستا پارسال همچنین 41 هکتار از اراضی دولتی شهرک خاوران به ارزش هفت هزار میلیارد تومان به بیت المال عودت داده شد.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی همچنین از کشف 21 هزار تن گندم قاچاق در استان که در سامانه های دولتی ثبت نشده بود، در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: در شرایط تحریم و با هدف کمک به رفع مشکلات تولید، از نیمه دوم‌پارسال، کمیته پایش را با حضور مسوولان دستگاه های نظارتی و تصمیم گیر برای نخستین بار در کشور تشکیل دادیم.

وی تصمیم گیری عاجل برای رفع موانع صادرات مجتمع پتروشیمی تبریز، افزایش میزان ترخیص نهاده های دامی استان از 35 به 70 درصد در گمرکات بنادر جنوب و رفع مشکل فروش مواد اولیه خریداری شده از بورس و فروش آن در بازار آزاد را از جمله برخی از اقدامات کمیته پایش برشمرد.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی اضافه کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان پارسال در حوزه فولاد نیز با بررسی عملکرد 9 شرکت، 176 میلیارد تومان تخلف را کشف کردند.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد این نهاد با موضوع احراز صلاحیت های انتخاباتی گفت: انواع متفاوت انتخابات برای ما تفاوتی ندارد و در بررسی سوابق نامزدها از هیچ گونه مسائل اخلاقی و مالی اغماض نمی کنیم.

وی افزود: البته اداره کل اطلاعات استان در بحث احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، تصمیم گیرنده نیست، بلکه نظر خود را درباره افراد به مراجع تصمیم گیر، شورای نگهبان و هیات های اجرایی و نظارت،  اعلام می کند.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معدن طلای اندریان و مشکلات ناشی از قاچاق خاک طلا از آن گفت: بر اساس تصمیم شورای تامین استان، مصوب شده که هیات مدیره این معدن یا به مسوولیت های قانونی خود در قبال معدن عمل کند و یا از مدیریت آن کنار رود.

وی همچنین از ایفای نقش برجسته اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی در روزهای سخت کرونایی در قالب کشف تخلفات، قاچاق دارو و امکانات پزشکی و تامین الکل مورد نیاز تولید ضدعفونی کننده ها و اکسیژن طبی خبر داد. 

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی همچنین از دستگیری تعدادی از عوامل سازمان های جاسوسی بیگانه در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در استان ما تکفیری وجود ندارد و بر این اساس ما نیز دستگیری در این زمینه نداشته ایم.

وی همچنین از ورود جدی اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی در واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی خبر داد و افزود: در این زمینه به ویژه اهلیت متقاضی یا متقاضیان واگذاری برای ما اولویت دارد.

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در پاسخ به سئوالی درباره فعالیت مدیران ‌دو تابعیتی خاطرنشان کرد: ‌اجازه نمی‌دهیم  مدیر دو تابعیتی در استان سمت بگیرد و اخیرا ‌مشاور‌ دو تابعیتی یکی از مدیران‌ ‌برکنار شد و قطعا اجازه فعالیت مدیر دوتابعیتی ‌را نمی‌دهیم.


کد مطلب: 759160

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/759160/دستگیری-جاسوس-اسرائیلی-در-آذربایجان-شرقی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com