کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰ نمونه از خسارات بزرگ دولت روحانی +فیلم

16 فروردين 1400 ساعت 9:46

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بررسی ۱۰ نمونه از خسارت های دولت تدبیر و امید که گریبان دولت بعد را خواهد گرفت پرداخته است.


به گزارش جهان نیوز، در گزارشی به بررسی  10 نمونه از خسارت های دولت تدبیر و امید که گریبان دولت بعد را خواهد گرفت پرداخته شده که است در ادامه این موارد را می‌خوانید:

  طبق آمارها در دولت های یازدهم و دوازدهم اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و در مجموع رشد اقتصادی در هشت سال گذشته به حدود صفر رسیده است این برای اولین بار است که در سه دهه اخیر رشد منفی اقتصادی در کشور ما اتفاق می‌افتد.

طی این سالها در دولت روحانی تا جایی که توانسته است از سهم بودجه عمرانی کاسته و به بودجه جاری افزوده است، این اقدام موجب شده در دوره دولت فعلی 60% طرح‌ها در زمان مقرر خود به اتمام نرسند و طول زمان طرح‌های اجرایی از 10 سال در سال 92 به 16 سال در سال 98 افزایش یافته است.

طی سال‌های 91 تا 98 نرخ سرمایه ثابت سالانه به منفی شش درصد رسیده است، سرمایه ثابت به دارایی های به غیر از دارایی های پولی اطلاق می شود که ارزش بالایی دارد اما امکان نقدشوندگی کمی دارند.

طبق آمارها دولت فعلی در بیست و پنج سال اخیر رکورددار نرخ تورم بوده و در دوره 8 ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم را به ثبت رسانده است، همچنین در یک اتفاق نادر  اقتصاد ایران در سه سال متوالی یعنی در سالهای 97 و 98 و 99 تورم بالای 30 درصد را تجربه کرده است.

در دولت روحانی حجم نقدینگی رشد پنج و نیم برابری داشته است که قابلیت تورم زایی دارد، که این کار باعث بالا رفتن قدرت خرید و ایجاد گرانی شده است، البته در این دوران پایه پولی کشور چهار برابر شده است.

در دولت تدبیر و امید قیمت دلار با رشد 700 درصدی از 3000 تومان به 24 هزار تومان به صورت میانگین افزایش یافته است، علاوه بر افزایش قیمت دلار، با پرنوسان ترین دوران قیمت دلار مواجه بوده ایم که به طور متوسط دلار 500 دامنه نوسانی را تشکیل داده است.

در این دولت شاخص ضریب جینی یا همان شاخص محاسبه توزیع ثروت در میان مردم روند صعودی به خود گرفته است و شکاف طبقاتی بیشتر شده است و در حال حاضر ایران در این موضوع در رتبه 88 جهان قرار دارد.

مجلس دولت را موظف کرده که یارانه‌ها را صرفاً به خانواده‌های نیازمند پرداخت کند اما علی‌رغم اعلام وزارت تعاون که 24 میلیون نفر جزء سه دهک بالای جامعه هستند و مستحق دریافت یارانه ها نیستند دولت تدبیر تنها یارانه یک میلیون و پنج هزار نفر را حذف کرده است.

یک موضوع دیگر اینکه در دولت روحانی کاهش مصرف کالاهای اساسی در خانه وارها اتفاق افتاده است، در این دولت سرانه مصرف گوشت طیور به ازای هر نفر دو کیلوگرم، محصولات لبنی 9 کیلو گرم، روغن 3 کیلو گرم، قند و شکر 6 کیلوگرم، برنج 5 کیلوگرم، گندم 4 کیلو گرم و گوشت قرمز 4 کیلو گرم کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد این دولت رکورددار کاهش تولید و عرضه مسکن بوده و حداقل در 16 سال اخیر این موضوع  را شاهد بودیم، بر اساس آمارها استان تهران با کاهش 70 درصدی، خراسان 65 درصدی و البرز و اصفهان با کاهش 54 درصدی در این بخش مواجه بوده‌اند،  موضوعی که یکی از عوامل رشد شاخص قیمت مسکن طی دولت روحانی است و فقط در شهر تهران قیمت مسکن رشد 647 درصدی داشته است.
 

دریافت.mp4


کد مطلب: 759091

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/759091/۱۰-نمونه-خسارات-بزرگ-دولت-روحانی-فیلم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com