پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

واکنش رژیم صهیونیستی به کودتای نافرجام اردن

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 759073
به دنبال کودتای نافرجام در اردن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم در صورت لزوم آماده کمک به این کشور است.
واکنش رژیم صهیونیستی به کودتای نافرجام اردن
به گزارش جهان نيوز، به دنبال کودتای نافرجام در اردن، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد این رژیم در صورت لزوم آماده کمک به این کشور است.

این نخستین اظهارات رسمی یک مقام اسرائیلی به دنبال اتفاقات اخیر در اردن است.

پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت: بنی گانتس با اشاره به اینکه تحولات اخیر اردن موضوع داخلی این کشور است بر مناسبات امنیتی نزدیک اسرائیل با اردن تاکید کرد.

اظهارات وزیر جنگ اسرائیل نخستین اظهارات یک مقام اسرائیلی درباره کودتای نافرجام اردن بود. از زمان انتشار گزارش‌ها درباره کودتای نافرجام شنبه در اردن، رژیم صهیونیستی اوضاع در این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

گانتس روز یکشنبه به خبرنگاران اعلام کرد "اردن یک همسایه صلح طلب با اهمیت راهبردی فوق العاده است. ما هر آنچه لازم است را برای حفظ این مناسبات که نزدیک به ۳۰ سال ادامه داشته است انجام خواهیم داد. "

او خاطرنشان کرد اردن در دوران همه گیری کرونا با هزاران مورد مرگ و میر و افزایش اخیر شمار مبتلایان در این کشور شرایط خوبی را سپری نکرده است. این کشور علاوه بر اعتراضات در بحبوحه همه گیری کرونا با رکود چشمگیر اقتصادی نیز مواجه بوده است.

آمریکا و عربستان سعودی نیز از پادشاه اردن به دنبال این کودتای نافرجام اعلام حمایت کرده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن گزارش‌ها را درباره بازداشت مقامات بلندپایه اردن از نزدیک دنبال می‌کند.

او افزود: " ما در تماس با مقامات اردن هستیم، عبدالله دوم شریک کلیدی آمریکاست و حمایت کامل ما را در اختیار دارد. "
عربستان سعودی نیز بلافاصله به تحولات امان واکنش نشان داد و بر حمایت کامل این کشور از اردن و تصمیمات و اقدامات عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله ولیعهد این کشور برای حفظ ثبات و امنیت تاکید کرد.

نیرو‌های امنیتی اردن روز شنبه شماری از جمله مقامات عالی رتبه را به ظن تلاش برای سرنگونی عبدالله دوم پادشاه این کشور بازداشت کردند. عبدالله دوم از سال ۱۹۹۹ قدرت را در اردن در اختیار دارد.

حمزه بن حسین برادر ناتنی پادشاه و ولیعهد پیشین اردن در این کودتا دست داشته است و ادعا می‌شود تحت بازداشت خانگی قرار دارد، اگرچه ارتش اردن اعلام کرده است حمزه بن حسین بازداشت نشده و در مقابل از او خواسته شده است تا برخی فعالیت‌هایی را که ممکن است باعث تزلزل در ثبات و امنیت اردن شود، متوقف کند.

رژیم صهیونیستی و اردن سال ۱۹۹۴ پیمان صلح امضاء کردند و به رغم برخی تنش‌های گاه به گاه دیپلماتیک مناسبات امنیتی عمیقی میان دو طرف شکل گرفت.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در اسرائیل سالهاست عدالت اجرا نشده است