کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانگیری:

دولت به خوبی عمل کرد و نگذاشت اقتصاد کشور متلاشی شود/ اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید/ به دولت می‌گویند خسته و تنبل

15 فروردين 1400 ساعت 12:29

معاون اول رئیس جمهور گفت: عده‌ای به گونه‌ای به دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است.


به گزارش جهان نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بخشی از سخنانش ر دیدار با فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی با اشاره به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت، سازمان ملل در دولت گذشته گفت: برخی در کشور نمی‌خواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفته‌اند چه سرنوشتی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه زمانی که ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت قرار گرفت، دلسوزان ایران دولتی می‌خواستند که قادر باشد با گفتگو، جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید موفق شد این خطر را از ایران دور کند و توجه جهانی را به ایران جلب کند و فرصت توسعه را برای کشور فراهم نماید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام، ادامه داد: عده‌ای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و ترامپ نیز به عنوان یک فرد قلدر و نژاد پرست بدون اینکه ایران از این تفاهم کوتاهی کرده باشد یکطرفه از برجام خارج شد و عده‌ای نیز در مجلس زیر برجام را آتش با فندک روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود.

جهانگیری ادامه داد: اما دولت و وزیر خارجه این فشارها را تحمل کردند و اعلام کردند که از برجام خارج نمی‌شویم چرا که مانع اقدامات بعدی دشمنان ملت ایران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چین و روسیه و اتحادیه اروپا بارها اعلام کردند طرفدار برجام هستند اما یک قدم برخلاف جهت اقدامات ترامپ برنداشتند، تأکید کرد: آنها بارها در مجامع بین المللی به ما اعلام کردند که از برجام خارج نشوید البته باید در نظر داشت که در زمینه سیاسی و جلسات شورای امنیت با جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام همراهی کردند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه الان همه کشورهای دنیا و حتی جریان‌های سیاسی داخلی نیز اعلام می‌کنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز می‌شد، تصریح کرد: فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور سنگین بود اما دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد اقتصاد کشور متلاشی شود.

جهانگیری با اشاره به اقدامات دشمنان در تیرماه ۹۷ و آماده کردن فضا برای فروپاشی اقتصاد کشور، اظهار داشت: در آن مقطع شاهد کمبود برخی کالاها نظیر پوشک بودیم. برخی دولت را مسخره کردند اما همان فضاسازی باید تبدیل به این می‌شد که در طی یک فرایند چهارماهه کالاهای اساسی در کشور یافت نشود و مردم احساس کنند که کشور دچار قحطی شده است.

وی گفت: با تلاش‌های دولت اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت کنترل شد و اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری از نفت در سال ۹۰ و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال ۹۹ تأکید کرد: از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخص‌های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ در نظر داشت که این شاخص‌ها به چه میزان بدتر شده است.

جهانگیری با بیان اینکه عده‌ای به گونه‌ای به دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح‌ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند دولت خسته و تنبل است اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دو ساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور، تأکید کرد: نباید مأیوس باشیم و باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مردم سالاری در کشور نمی‌توان راه صدساله را یک شبه پیمود.

جهانگیری همچنین به فضای سیاسی کشور در سال ۹۲ اشاره و تصریح کرد: در آن سال جریان‌های سیاسی و افراد نمی‌توانستند به دلیل فضای امنیتی جلسه‌ای به راحتی برگزار کنند اما در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته تفاوت کرده است و باید به دستاوردهای بیشتری نیز برسیم.

وی با تأکید بر اهمیت انتخابات با توجه به موقعیت کنونی کشور، تاکید کرد: جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بین المللی قدرت نمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم. نباید در انتخابات خرداد ماه سال جاری فرصت سوزی کنیم تا فضا به گونه‌ای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تأسف بخوریم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید انتخاباتی پرشور، رقابتی و با حضور حداکثری مردم انجام شود، ادامه داد: باید با توجه به منویات مقام معظم رهبری همه جریان‌های سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند و دولت نیز از این ظرفیت استفاده می‌کند تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم شکل بگیرد تا بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد و بتوانیم در مذاکرات با کشورهای غربی و قدرتهای جهانی خواسته‌های کشور را به پیش ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به هجمه‌ها علیه دولت و اینکه دولت عقبه مطمئن و سازماندهی برای دفاع از خود نداشت، تاکید کرد: همه فشارها به دولت و رئیس جمهور وارد آمد و هر فردی از جایی عصبانی بود، ضربه‌ای به دولت می‌زد اما دولت تلاش کرد روحیه خود را برای توسعه و پیشرفت کشور حفظ کند.


کد مطلب: 759001

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/759001/دولت-خوبی-عمل-نگذاشت-اقتصاد-کشور-متلاشی-شود-اجازه-ندادیم-قحطی-وجود-آید-می-گویند-خسته-تنبل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com