کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سبد گردان‌های غیرمجاز بورس را بشناسید

کلاه‌برداری در بورس با قراردادهای وکالتی

15 فروردين 1400 ساعت 12:17

این روزها که فضای مجازی بستر و جولانگاه سبد گردان‌های قلابی شده است نقش قوه قضاییه، بازرسی سازمان بورس و رسانه ملی در برخورد و آموزش مقابله با این کلاه برداری ها پررنگ‌تر از قبل می‌شود تا جلو از بر باد رفتن سرمایه‌های مردمی گرفته شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از جهت، با افزایش استقبال از بازار بورس ایرانی در سال‌های اخیر، سودجویان نیز وارد عمل شده و از عدم آگاهی تازه‌واردان به این بازار سرمایه نهایت سوءاستفاده را کردند.

احتمالاً اگر درباره بازار بورس کمتر اطلاعاتی داشته باشید هم تاکنون درباره سبد گردانی چیزهایی شنیده‌اید. سبد گردانی که در ظاهر یک اقدام دو سر سود عنوان می‌شود اما واقعیت تله پرهزینه‌ای برای تازه‌واردان به بورس است. افراد سودجو با انتشار آگهی در گروه‌های بورسی کاربران تازه‌وارد را جذب می‌کنند و با اعلام این مطلب که سرمایه شما صرفاً در پرتفوی شما مورد معامله قرار خواهد گرفت اعتماد سرمایه‌گذاران بورس را جلب می‌کنند.

برخی‌ها هم معمولاً یک هفته تا یک ماه به‌صورت آزمایشی برای سرمایه‌گذاران کار می‌کنند تا رضایتشان جلب شوند. گاهی ممکن است قراردادهای وکالتی دست‌نویس بین دو طرف منعقد شود در این قراردادها گاهی از ۳۰ تا ۴۰ درصد سود از اصل پول یا مقدار معینی به‌صورت ماهیانه یا سالانه ذکر می‌شود که برای تازه‌واردان رقمی وسوسه‌انگیز نسبت به سپرده‌های بانکی است.

واگذاری کد بورسی و احتمال سوء استفاده برای دستکاری قیمت‌ها
اما حقیقت ماجرا اینجاست، زمانی که بازار بورس روبه رشد باشد این رقم در مقابل سودی که به کل پول تعلق می‌گیرد مبلغ بسیار ناچیزی است و اگر بازار بورس رو به سقوط باشد نه‌تنها هرگز به آن تضمینی که گرفته‌اید، نخواهید رسید بلکه در صورت تخلف با کد بورسی شما از جمله دست‌کاری در قیمت‌ها و انتقال سرمایه از حساب به کدهای بورس مختلف که زمینه‌ساز جرائم پول‌شویی می‌باشد، مسئولیت قانونی این تخلفات و جرائم متوجه صاحب حساب و کد بورسی خواهد بود.



نمونه‌ای از قراردادهای غیرمجاز فعالیت وکالتی خریدوفروش سهام در بورس را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. سرهنگ حسن پورسنایی رئیس مرکز رصد فضای مجازی پلیس امنیت اقتصادی ناجا در یادداشتی پیرامون جرائم بورسی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن نوشت: شهروندان و مردم نیز آگاه باشند سودجویانی که از فضای بازار سرمایه سوءاستفاده کرده و اقداماتی در سیگنال فروشی یا سبد گردانی‌های غیرمجاز انجام می‌دهند، فاقد پشتوانه علمی، تحلیلی و تخصصی بوده و در سطح ضعیفی این کار را بدون داشتن تخصص و مجوز لازم انجام می‌دهند.

قانون درباره این کلاهبرداری چه می‌گوید؟
طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود به حبس تعزیری تا پنج سال و جزای نقدی تا پنج برابر سودهای به‌دست‌آمده محکوم خواهد شد.

مرکز فضای مجازی پلیس امنیت اقتصادی برابر مأموریت‌های ذاتی خود و به استناد قانون بازار سرمایه، مبارزه با جرائم یادشده و شناسایی ادمین‌های این کانال‌ها و صفحات را در دستور کار خود قرار داده است.

اما خطر سبدگرادان‌های جعلی کجاست؟
جالب است بدانید که هیچ‌یک از قراردادهایی که بین سرمایه‌داران و سبد گردان‌های فاقد مجوز منعقد می‌شود وجه قانونی ندارد. حتی قراردادهای وکالتی هیچ‌گاه قابل‌ پیگیری نخواهد بود. این موضوع را سبد گردان‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند به همین دلیل به‌راحتی به سرمایه‌گذار تضمین ۱۰۰ درصدی می‌دهند. در برخی قراردادها نیز آورده شده در صورت زیان، سبد گردان از اموال شخصی خود ضرر سرمایه‌گذار را پرداخت می‌کند که هیچ‌کدام تضمین قانونی ندارد.
همه این‌ها در حالی اتفاق میافتد که سازمان بورس و اوراق بهادار برای معامله گران، سبد گردان‌ها بدون مجوز این بازار قوانین سفت‌وسخت و مشخصی را تدوین کرده است.

به‌طور مثال در ماده ۴۹ آمده است. هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون تحت هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل «کارگزاری»، «کارگزار/معامله‌گر» ی یا «بازارگردانی» که مستلزم اخذ مجوز است مبادرت نماید یا خود را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به‌دست‌آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

اما سبد گردان واقعی کیست؟
سازمان بورس و اوراق بهادار برای اینکه افراد تازه‌وارد و کم‌اطلاع بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند. به تعدادی از مؤسسات و شرکت‌های سبد گردانی و افراد حقوقی مجوز سبد گردانی داده است، شرکت‌هایی که قراردادها و تضمینشان قانونی و قابل‌پیگیری می‌باشد. به همین دلیل شما می‌توانید به‌راحتی به مؤسسات تحت پوشش سازمان بورس اعتماد کنید.
این روزها که فضای مجازی بستر و جولانگاه سبدگردان‌های قلابی شده است نقش قوه قضاییه، بازرسی سازمان بورس و رسانه ملی پررنگ‌تر از قبل می‌شود. قوه قضاییه و بازرسی سازمان بورس در برخورد با افراد سودجو و رسانه‌ها با ساخت برنامه‌های آموزشی می‌توانند در جلوگیری از بر باد رفتن سرمایه‌های این مردم گامی مؤثر بردارند.

شما هم اگر با چنین افراد کلاه‌برداری برخورد کردید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر، به سامانه ارسال شکایت‌های سازمان بورس مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت و پیگیری نمایید.

https://shekayat.seo.ir/?scn=Add-Complaint


کد مطلب: 758998

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/758998/کلاه-برداری-بورس-قراردادهای-وکالتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com