پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۱

آبنبات انتخاباتی برای حامیان روحانی +جزئیات

يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 758931
اظهارات برخی دولتمردان برخی نشانه‌ها و به‌ویژه صحبت‌های شب گذشته آقای علی‌اکبر صالحی این شائبه را پیش می‌آورد که دولت یا نادانسته و یا با آرزوی کسب یک آبنبات انتخاباتی بخواهد سیاست لغو تحریم‌ها توسط آمریکا را به محاق ببرد.
آبنبات انتخاباتی برای حامیان روحانی +جزئیات
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شب گذشته به‌مدت حدوداً 4 ساعت در فضای کلاب‌هاوس به تشریح موضوعاتی در حوزه هسته‌ای کشور پرداخت که شاید یکی از مهمترین مسائل مطرح‌شده از سوی ایشان، وعده گشایش در پرونده برجام (در واقع چالش میان ایران و آمریکا) بود. صالحی اظهار داشت: بن‌بست در حال شکسته شدن است.

آقای صالحی این موضوع را وعده‌ای نویدبخش خواند و گفت: وقتی وارد مرحله فنی می‌شویم، یعنی مسئله دارد به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن بحث "اول من، اول تو" دارد دور زده می‌شود.

اگرچه شکسته شدن بن‌بست اگر به‌معنای اجرای تمام تعهدات آمریکایی‌ها و لغو تمام تحریم‌ها باشد نوید خوبی است، اما مسئله اینجاست که اظهارات آقای صالحی مبنی بر اینکه بحث اول‌من اول‌تو دور زده می‌شود و یا برخی اخباری که از دولت به گوش می‌رسد گواه آن است که در واقع آنچه در حال دور زده شدن است سیاست عقلانی الزام طرف مقابل به لغو تحریم‌هاست و نه چیز دیگر!

آنچه شنیده می‌شود و برخی اظهارات آقای صالحی متأسفانه بر آن صحه می‌گذارد آن است که ظاهراً برخی آقایان در نظر دارند سیاست گام‌به‌گام را پیگیری کنند؛ بدین معنا که ایران و آمریکا گام‌هایی را توأمان بردارند، سیاستی که دارای چند اشکال جدی است و به‌نظر می‌رسد لغو تحریم‌ها را به محاق می‌برد.

اولین اشکال چنین رویکردی توسط برخی اعضای دولت آن است که سیاست قطعی و عقلانی کشور  را مبنی بر اینکه آمریکا باید تمام تحریم‌ها را بردارد و به تعهداتش عمل کند به یک حرف قابل مذاکره تنزل می‌دهد و این یعنی با دستان خود راه فراری برای آمریکایی‌ها فراهم کنیم تا او بتواند یا سیاست جمهوری اسلامی را بی‌اثر کند و یا آن را مشمول گذر زمان کند.

با این رویکرد، کشور وارد پروسه‌ای خواهد شد که حداقل تا مدت زمان طولانی نمی‌توان از آن خارج شد مگر اینکه امتیازهای گزافی را که آمریکا می‌خواهد به او بدهیم و مجدداً آورده چندانی نیز نصیب کشور نشود.

در ثانی این مسئله می‌تواند کشور را در معرض یک اتهام سیاسی بزرگ قرار دهد و ایران را از موضع طلبکار و دارای ابتکار عمل به موضع بدهکار و اسیر ابتکار عمل آمریکا تنزل دهد. فرض کنید طرف مقابل بعد از پذیرش حضور ایران در مذاکرات گام‌به‌گام، در ادامه حاضر به دادن امتیاز و عملی کردن تعهداتش نشود و دولت ایران بخواهد از مذاکرات کنار بکشد، آنگاه آیا ایران متهم به کارشکنی در مذاکرات نخواهد شد و ابتکار عمل سیاسی و تبلیغات سیاسی در اختیار آمریکا قرار نخواهد گرفت، درحالی که امروز همه می‌دانند عامل احتضار برجام، عدم اجرای تعهدات آمریکاست؟!

درحقیقت اتخاذ این سیاست، کشور را وارد یک مارپیچ خطرناک خواهد کرد که یا باید برای رسیدن به هدفش، امتیازات بیشتری بدهد و در واقع همان کمپین فشار هوشمند ترامپ را محقق کند و یا متهم به کارشکنی خواهد شد.

متأسفانه برخی گمانه‌زنی‌ها از رفتار بعضی از دولتمردان و همچنین اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از آن است که دولتی‌ها بی‌تمایل نیستند که با کسب یک آبنبات انتخاباتی، سیاست لغو همه تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را بفروشند و فرش‌قرمزی برای فشارهای جدید آمریکا و احتمالاً دور جدیدی از تحریم در آینده به‌امید کسب امتیازات دیگر برای آمریکا پهن کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
صلاح مملکت خویش را خسروان دانند ، وقتی دولت مسئول اقتصاد ومعیشت مردم شناخته میشود وبخاطر مشکلات موجود همه دولت را مسئول میشناسند این دولت باید اختیاراتی هم برای مذاکره ورفع تحریمها داشته باشد.نمیشود همه عقب بنشینند وبرای دولت دیکته کنند!!!!.
Iran, Islamic Republic of
این برای زمانی است که در داخل توانمندی نداریم اما تمام توامندی های ما در داخل وجود دارد ولی این دولت از آن استفاده نمی کند و تکیه کرده به برجام بی حاصل که نتیجه اش را هم دیده ایم تا به امروز هیچ فایده ای برای مردم ما نداشته است
United Kingdom
.....
Iran, Islamic Republic of
دولت فراتر از قانون هم اختیار پیدا کرد .... اقتصاد را از اول هم خرابتر کرد
نمیشود همه منافع مملکت را دو باره در اختیار عده ای آزمون داده قرارداد.
Iran, Islamic Republic of
والبته اگر خراب کرد باید مسئولیت راه غلط طی شده را نیز بپذیرد. .
Iran, Islamic Republic of
دولت قریب به هشت سال اختیار مذاکره و رفع تحریم داشته......
Iran, Islamic Republic of
همه این بازیای دولت برای دوپینگ انتخاباتیه
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند و بابت ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم باید رسما از مردم عذر خواهی کنند.
۱
Iran, Islamic Republic of
خداوند قسم خورده ، کسی که به غیر از خدا به دیگری امید داشته باشد! خداوند امیدش را نا امید...می کند
حمید
Iran, Islamic Republic of
اقای صالحی برای توافق برجام هم در صحن علنی مجلس قسم جلاله خورد که کاری که به نفع ملت و کشور نباشد انجام نخواهد گرفت اما همه دیدیم که چگونه ورق برگشت و امریکا با نامردی زیر تعهداتش زد.
Iran, Islamic Republic of
عزیز ، وقتی ما چند روزه غنی سازی 20 درصد را شروع میکنیم ودستگاههای پیشرفته به کار میگیریم وذخیره اورانیوم را افزایش می دهیم پس معلومه که به زیر ساختهای ما آسیب نرسیده وحتی توسعه قابل توجه داشته و جناب صالحی به قسمش وفادار بوده است.
Italy
نابود شده بود دوباره راه انداختنش با کلی مشقت.همه میدونن بتن ریزی و ... راست بوده
Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی دیگر بفکر آخرتت باش و به حرف ولی فقیه و رهبر این کشور عمل کن!
Iran, Islamic Republic of
چرا کسی از صالحی چیزی نمی پرسه؟1
Iran, Islamic Republic of
چرا اینها از جسد برجام دست برنمی دارند؟
علی
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات شما از برجام تا چه اندازه است ؟ .
Iran, Islamic Republic of
اگرتحریمها برداشته شود وبرجام اجرایی شود طبق نظر رهبری خیلی خوب است لطفا مقاصد جناحی خود را دخالت ندهید
Iran, Islamic Republic of
نزدیک انتخابات می خواهند فضای تبلیغاتی بسازند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
......
محسن
Iran, Islamic Republic of
جهان , خسته نشدی از همش منفی بافی علیه دولت گسترش راه آهن, افزایش 80 در صدی تولید فولاد پتروشیمی و آلومینیم 47, بیمارستان و .......قابل ذکر نیست ؟