کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقام اطلاعاتی سابق رژیم‌صهیونیستی:

عملیات پنهانی اسرائیل در ایران باید ادامه یابد

15 فروردين 1400 ساعت 2:06

یک مقام سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای تاکید کرد که در راستای مقابله با تهران، عملیات پنهانی این رژیم در ایران باید ادامه یابد.


به گزارش جهان نیوز، ژنرال «آهارون زوی فرکاش» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که اسرائیل باید به عملیات پنهانی در ایران ادامه دهد.

وی که با جروزالم پست صحبت می‌کرد، گفت: «ایران خواستار امتیازهای زیادی است تا در مذاکرات هسته‌ای حضور پیدا کند و تنها اسرائیل است که می‌تواند بر این شرایط تاثیر بگذارد و سوال‌های مختلفی درباره این موضوع وجود دارد».

این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی شرایط کنونی را نسبت به سال 2015 که برجام حاصل شد بسیار بدتر توصیف کرد و گفت که با وجود آنکه ترامپ در ماه مه 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد اما ایران حتی یک میلی‌متر نیز از موضع خود تکان نخورده است.

وی در ادامه گفت: «تهران شروع به تهدید کرده است که اگر شما به توافق برنگردید ما اقداماتی انجام خواهیم داد که از جمله افزایش حجم غنی‌سازی، غنی سازی با درصد بالا، سانتریفیوژهای پیشرفته با شش برابر سرعت. آنها در صورتی که تصمیم بگیرند، اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب هسته‌ای را دارند».

فرکاش گفت: «آنها اورانیوم فلزی تولید کردند که نشان دهنده مرحله‌ای بسیار پیشرفته است. آنها بازرسی برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سخت‌تر کرده اند.»

این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی گفت: «تحت برجام، آنها تا 15 سال حق تولید اورانیوم فلزی را نداشتند. (برجام) توافقی با حفره‌هایی بوده است و من امیدواریم که در آینده این حفره‌ها کوچک‌تر شوند اما همچنان برجام بهتر از هیچگونه توافق با تهران است».

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود به سند راهبردی میان ایران و چین پرداخت و گفت: «چین به وسیله دیپلماسی واکسن کرونا به بهبود چهره جهانی خود پرداخته و اقدام به فروش واکسن کرونا به کشورهای ضعیفتر و نیازمند کرده این در حالی است که آمریکا تنها به فکر خود است».

فرکاش گفت: «حمایت چین از ایران سبب می‌شود که این کشور قدرتمند بماند».

این مقام صهیونیستی به تابلویی در تاسیسات غنی سازی اصفهان اشاره کرد که در آن ایران از کمک‌های چین قدردانی کرده است.

وی «صبر راهبردی فوق‌العاده» و چشم انداز طولانی مدت نظام ایران را ستود و مدعی شد: «تا زمانی که آنها بتوانند به آستانه هسته‌ای در نقطه‌ای بدون مقاومت یا تهدید آمریکا برسند، آنها اهمیت زیادی درباره جدول زمانی (محدودیت‌های زمانی برجام) نمی‌دهند».

فرکاش مدعی شد: «ایران شدیدا مصمم است که به آستانه هسته‌ای برسد تا هم نظام خود را ایمن کرده و هم به قدرتمندتر کردن خود در منطقه بپردازد حال این موضوع چه در سال 2030 باشد یا 2040».

این مقام اطلاعاتی رژیم صیونیستی گفت: «شخصا معتقدم که بزرگترین حفره در توافق هسته‌ای 2015، این بوده که به ایران اجازه توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود را می‌دهد».

وی گفت: «هرگونه توافق جدید باید شامل موشک‌های بالستیک باشد. اگر بُرد موشک‌های بالستیک به 1000 کیلومتر کاهش یابد، اسرایل می‌تواند آرام بگیرد چون فاصله‌اش با ایران بیش از 1000 کیلومتر است».

فرکاش تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی که محدود شدن موشک‌های بالستیک به توافق افزوده نشود، نباید برداشته شود.

این مقام سابق صهیونیستی گفت: «بزرگترین مزیت جمهوی اسلامی این است که یک راهبرد طولانی مدت دارد. ما چنین راهبردی نداریم و اگر هم راهبرد طولانی مدتی داشته باشیم آن را پیگیری نمی‌کنیم. ما تنها به تعامل با موضوعات کوتاه مدت می پردازیم.

وی مدعی شد که ایران برنامه‌ای طولانی مدت برای حضور در سوریه داشته تا بتواند از آنجا تل‌اویو را تهدید کند.

فرکاش گفت: «تا این تاریخ، اسرائیل در انجام حملات علیه مواضع ایران و انتقال سلاح به سوریه موفق بوده است اگر چه راهبرد جدید ایران در تعامل با سوریه این بوده که مدل ایرانی سامانه دفاع موشکی اس-300 و اس-400 به سوریه منتقل شود در آن صورت،‌ ممکن است که اسرائیل ازادی عملی که در حال حاضر در سوریه دارد را نداشته باشد».

این مقام صهیونیستی اضافه کرد: «این موضوع به این دلیل بوده که جمهوری اسلامی مصمم است تا اجازه ندهد اسرائیل هرچه که می‌خواهد را انجام دهد».

وی به تشریح اقداماتی که رژیم صهیونیستی باید در قبال ایران اتخاذ کند پرداخت و گفت: «اعتقادی به عملیات نظامی گسترده برای حل مشکل با ایران ندارم اما در این مرحله و زمانی که همه در تلاش برای مشخص کردن موضع خود هستند، اسرائیل باید به عملیات پنهانی نه تنها در سوریه بلکه در تمامی مکان‌ها ادامه دهد».

فرکاش اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها به معجزه اعتقادی ندارند. ما همیشه آماده هستیم بنابراین ما باید از بدتر شدن شرایط درسوریه جلوگیری کنیم. برخی از چیزهایی که انجام داده‌ایم آشکار و بسیاری نیز نبوده است».

به علاوه، وی گفت که اسرائیل می‌تواند استفاده ایران و دشمنان از توانایی‌های سایبری را آهسته کند.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت که فضای سایبری هیچ مرزی ندارد و می‌توان بدون آنکه اثری گذاشت به اقدام پرداخت.

وی به گزارش‌های خارجی درباره حمله سایبری رژیم صهیونیستی به بندرعباس در ماه مه 2020 و سانتریفیوژهای هسته‌ای نطنز با ویروس استاکس‌نت در سال 2009-2010 اشاره کرد.

فرکاش گفت: «استفاده از حمله به تنهایی راه‌حل طولانی مدت به شمار نمی‌آید. ما نمی‌توانیم همانند برنامه هسته‌ای سوریه و عراق چند بار به آنها حمله کنیم. آنها بسیار باهوش هستم و تعداد زیادی موشک‌های هدایت شومده دارند و به زودی ماهواره‌هایی برای دیدن ما خواهند داشت همانطور که ما آنها را می‌بینیم».

این مقام اطلاعاتی سابق گفت: «علاوه بر آن، برنامه و دانش هسته‌ای جمهوری اسلامی به صورت گسترده‌ای منتشر شده و در میان ده‌ها دانشگاه است».

وی افزود: «در صورت هرگونه اقدام اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای تهران، آنها می‌توانند از عراق و یمن،‌ ما را هدف حملات راکتی گسترده‌ای قرار دهند».

فرکاش به اقدام برخی از کشورهای عربی در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد و گفت که عربستان سعودی نیز ظرف مدت شش ماه تا یک سال روابط خود با تل‌آویو را عادی سازی خواهد کرد.

وی گفت که اساس عادی سازی روابط با کشورهای عربی،‌ مقابله با ایران شیعه و برنامه هسته‌ای این کشور بوده است.

این مقام صهیونیستی گفت: «کشورهای عربی میخواهند اگر ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شد، ما با آنها باشیم».


کد مطلب: 758921

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/758921/عملیات-پنهانی-اسرائیل-ایران-باید-ادامه-یابد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com