جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

واکنش «مصباحی‌ مقدم» به توافق ایران با چین

شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 758877
توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در کشورمان با ابراز نگرانی برخی افراد و گروه‌ها مواجه شده است، نگرانی‌ای که بعید می‌دانم اگر چنین توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و یک کشور اروپایی منعقد می‌شد، مطرح بود.
واکنش «مصباحی‌ مقدم» به توافق ایران با چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه ایران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در کشورمان با ابراز نگرانی برخی افراد و گروه‌ها مواجه شده است، نگرانی‌ای که بعید می‌دانم اگر چنین توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و یک کشور اروپایی منعقد می‌شد، مطرح بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در کشورمان با ابراز نگرانی برخی افراد و گروه‌ها مواجه شده است، نگرانی‌ای که بعید می‌دانم اگر چنین توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و یک کشور اروپایی منعقد می‌شد، مطرح بود.
با این حال برای اطلاع جامعه باید گفت که توافقنامه‌های همکاری بلندمدت میان کشورها حکایت از اعتماد بلندمدت آنها به یکدیگر دارد و اینکه مواضع دو کشور تا حدود زیادی با هم هماهنگ است و می‌توانند با نگاه بلندمدت به منافع ملی خودشان با هم همکاری داشته باشند.

در مورد توافقنامه با چین باید به این نکته توجه داشته باشیم که این توافق از طرف چین به ما تحمیل نشده بلکه ما پیشنهاد‌دهنده بوده‌ایم. این موضوع در سفر چند سال پیش رئیس جمهوری چین به ایران و در دیدار او با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری کشورمان مطرح شد و مذاکره درباره آن و کار روی محتوای آن حدود ۵ سال طول کشید.

با وجود این، این تفاهمنامه هنوز تعهد و الزامی برای ایران و چین ایجاد نکرده است. این تنها یک چارچوب همکاری است که در قالب آن قراردادهایی در آینده منعقد خواهد شد و آن قراردادها مسلماً نیازمند رأی و نظر مجلس شورای اسلامی است و حتماً برای آگاهی عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

با این حال تا همین مرحله هم شاهد آن هستیم که امریکا از چنین توافقی ابراز نارضایتی می‌کند. زیرا کشوری که می‌خواسته با فشارهای تحریمی خودش ایران را وادار به باج دادن کند می‌داند که توافقنامه ایران و چین می‌تواند فشار روی ایران را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی بر اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران خواهد داشت.

از طرف دیگر برخلاف بدعهدی‌هایی که ما از طرف‌های غربی دیده‌ایم تا کنون شاهد بدعهدی از سوی طرف چینی نبوده‌ایم. توافقنامه با چین در شرایطی منعقد شده است که ما تحت فشار این کشور یا تحریم از سوی پکن نیستیم. بنابر این اینکه گفته شود این توافق از سوی چین تحمیل شده است یک حرف کاملاً نادرست است.

کسانی که چنین حرف و حدیث‌هایی را مطرح می‌کنند اغلب افرادی هستند که نوعی وابستگی فکری به غرب دارند و به همین دلیل با راهبرد نگاه به شرق مخالف‌اند. حال آن‌که قرار نیست ما در قالب این توافقنامه به چین وابسته شویم. زیرا وابستگی به هر کشوری سم مهلک است چه این کشور چین باشد چه روسیه و چه هر کشور دیگری.
آنچه ایران در همکاری بلندمدت با چین به عنوان کشوری در جایگاه دوم اقتصاد جهان جست‌و‌جو می‌کند دستیابی به فناوری‌های نو و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری و مزایای این کشور در جهت توسعه بیشتر است. هدفی که امیدواریم در آینده با انعقاد قراردادهای هوشمندانه در چارچوب این سند همکاری محقق شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


..
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه متن برجام منتشر نشده بود و مورد توافق 5+1 قرار گرفت، امثال همین شماها ...الان از برجام شرقی مخفی دفاع می کنید!!!!
.
.
Romania
الان خیلی‌ها متن رو دارند که همزمان با امضاء قرار داد منتشر شد
اگر شما ندارید جای تعجب نیست چون بی‌خبرید ....!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب است عزیزان سیاست مدار کشور در حمایت از این توافق نامه که انصافا خیلی هم دیر امضا شد نقطه نظرات مثبت خود را مطرح و افزایش اعتماد عمومی را منجر بشوند .