کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی خلأ محاکمه وزیر بی‌کفایت را هوایی می‌کند

آخوندی: اگر ما نبودیم، ایران را قحطی گرفته بود!/ مصمم هستم که گفتمان روشنی را در انتخابات مطرح کنم/ در بین روحانیت، روشنفکران و مدیران موقعیت خوبی دارم

14 فروردين 1400 ساعت 10:38

لازم به ذكر است افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت دلار، شکسته شدن رکورد ۱۰ ساله شکاف طبقاتی، شکستن رکورد تورم در ۶۰ سال اخیر و کوچک شدن سفره مردم از جمله خسارت‌های جبران‌ناپذیر دولت روحانی در ۸ سال گذشته است


گروه سیاسی جهان نیوز: گمانه کاندیداتوری عباس آخوندی از خیلی وقت قبل مطرح شده و فعالیت‌های رسانه‌ای او در ماه‌های اخیر نیز مصداق این مدعا است. وزیر پیشین راه و مسکن که اتفاق کارنامه قابل دفاعی در عرصه مدیریت ندارد و مشخصا در حوزه مسکن لطمات سنگینی به مردم وارد کرده است؛ این روزها به جد دنبال رئیس جمهور شدن است و مدام در رسانه‌های اصلاح‌طلب یا حامی دولت مشغول اظهار نظر است. مثلا همین امروز از یک سو در مصاحبه با «جهان صنعت نیوز» به ظریف توصیه می‌کند که گوشش بدهکار غوغاها نباشد و برای انجام مذاکره در چارچوب برجام توافق کند. از سوی دیگر  در مصاحبه‌ای مفصل با «خبرآنلاین» اگرچه رسما اعلام کاندیداتوری نمی‌کند اما نیت خود برای این کار را عیان می‌کند.

به گزارش فردا، آخوندی در این مصاحبه با نقد شکل‌گیری دولت نظامی می‌گوید: «من اصلا به قدرت سخت اعتقاد ندارم و می‌گویم اداره ایران بر اساس قدرت نرم است. اگر رئیس جمهور نظامی به مفهوم سمبل قدرت سخت است، صد در صد مخالف هستم، چرا با آن موافق باشم؟ ولی می‌خواهم بگویم کسانی که می‌آیند و از رئیس جمهور نظامی بحث می‌کنند لزوما به نمایندگی از ستاد رسمی نظامی‌ها نیست.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و 96 ، همچنین عملکرد دولت دفاع کرده و می‌گوید: « خیلی اتفاقات مثبت افتاد. من ناراحتی از دولت آقای روحانی را می‌فهمم. ولی، آن طرف هم حواسمان باشد ما ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل بودیم. سایه جنگ روی سر این مملکت بود. یعنی ما سال ۹۲ را یادمان نرود. اگر روند سال ۹۲ ادامه پیدا کرده بود، الان قحطی تمام ایران را گرفته بود. ما دچار انواع منازعات فراوان بودیم یعنی وضعمان به مراتب بدتر از این بود. من خودم منتقد هستم و در بحث‌های قبلی هم گفتم که اگر آقای روحانی نمی‌توانست در دولت دومش به تعهد اجتماعی‌اش عمل کند، می‌بایست درخواست انتخابات زودرس می‌کرد. من این حرف‌ها را ۱۰۰ درصد قبول دارم. ولی از آنطرف هم تفریط نکنیم، یعنی سال ۹۲ با سال ۹۶ خیلی فرق می‌کند. در سال ۹۶ دولت در زمین رقیب بازی کرد و این بزرگ‌ترین خطای استراتژیک دولت آقای روحانی بود. نباید این کار را می‌کرد. من تا دیدم این اتفاق افتاد از دولت بیرون آمدم.»

لازم به ذكر است افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت دلار، شکسته شدن رکورد ۱۰ ساله شکاف طبقاتی، شکستن رکورد تورم در ۶۰ سال اخیر و کوچک شدن سفره مردم از جمله خسارت‌های جبران‌ناپذیر دولت روحانی در ۸ سال گذشته است

وی که انگار وعده‌های انتخاباتی را نیز شروع کرده است، در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «ما باید به ایران برسیم. آقایانی که می‌خواهید نامزد شوید بگویید رابطه‌تان با مساله ایران چیست، اولین بحث من ایران است و دومین بحث من این است که ایران چهارراه جهان است و در چهارراه جهان باید تجارت صورت گیرد، هرکسی که می‌گوید من می خواهم چهار طرف ایران را ببندم و یک سیستم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم که ۴ طرف آن را ببندم والله که دروغ می‌گوید و ایران را نشناخته است. بنابراین، هرکس که نامزد می‌شود باید مساله‌اش را با تجارت و مبادلات بین‌المللی حل کند. این فقط بحث فانتزی سیاست و بین‌المللی نیست. این در همه چیز است، مبادله فرهنگی، مبادله دانشگاهی، مبادله سیاسی، مبادله بین المللی و .. . کشوری که چهارراه بوده باید چهارراه باشد و آن کسی که می‌خواهد چهار طرف چهارراه را ببندد ایران را نشناخته است پس می‌خواهد رئیس جمهور کجا شود؟  ... کشور نیاز دارد که یکی بیاید و بگوید من چگونه ظرفیت جدید خلق می‌کنم، اینکه یکی بیاید و بگوید من دو نسل را بدهکار کردم و چهار نسل دیگر را هم بدهکار می‌کنم که امروز بخواهم محبوبیت خلق کنم، والله دروغ می‌گوید. این روشِ مطلوب سیاست‌مداری در ایران نیست. می‌خواهم بگویم اگر پایش بیفتد قطعا هم در جامعه روحانیت ایران و هم در جامعه روشنفکری ایران و هم در جامعه مدیران اجرایی ایران حتما موقعیت خوبی دارم. ولی اصلا فعلا به فکر آن بحث نیستم، فعلا به فکر این هستم که یک گفتمان روشن برای خروج ایران از این تنگنا را ارائه کنم.

بیشتر بخوانید:
می‌دانستید آخوندی تحلیلگر مسائل فلسفی هم هست؟
نظریه چلوکباب مجانی در اقتصاد چیست؟
کرونا وابستگی جهان را نشان داد و ما دنبال تجزیه جهانی هستیم!
خرد سیاسی می‌گوید ما هیچ‌وقت نباید از برجام خارج شویم
بعد از انقلاب بحران هویت ایرانی بیشتر شد

آخوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آقای ناطق که خودشان از این فضای کاندیداتوری و انتخابات کنار کشیدند به شما توصیه نکردند که درگیر این فضا نشوید؟» می‌گوید: «من با هیچ کسی وارد مشورت نشده‌ام چون نمی‌خواهم کاری کنم. من هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ام. ولی خیلی مصمم هستم که یک گفتمان روشنی را در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنم. چون به نظر من در نهایت انتخابات ۱۴۰۰ مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی است. چون ایران در شدیدترین وضعیت ضعفِ همبستگی ملی‌اش قرار گرفته است. بنابراین این انتخابات خیلی مهم است. تنها چیزی که می‌تواند این روندهای تند سراشیبی که ایجاد شده است را تغییر دهد فقط انتخابات است و هیچ راهی جز انتخابات وجود ندارد. بنابراین از نظر من انتخابات خیلی مهم است. ولی به این مفهوم نیست که من می‌خواهم نامزد شوم.

من می‌گویم ما باید در این انتخابات یک گفتمان روشنی داشته باشیم. اگر در این انتخابات نتوانیم گفتمان روشنی را داشته باشیم که بتوانیم جهت گیری و روند را عوض کنیم شرایط بدتر می‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین می‌گوید: «اصلاح طلبان برای خودشان نهاد اجماع ساز ایجاد کرده‌اند و دارند پی‌گیری و بررسی می‌کنند. حتما در مورد من هم بررسی خواهند کرد. ولی من خیلی اشتیاقی به این کار نشان نمی‌دهم چون احساس می‌کنم اول باید تکلیفم روشن شود که می‌خواهم چه کار کنم.»


کد مطلب: 758832

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/758832/آخوندی-اگر-نبودیم-ایران-قحطی-گرفته-مصمم-هستم-گفتمان-روشنی-انتخابات-مطرح-کنم-بین-روحانیت-روشنفکران-مدیران-موقعیت-خوبی-دارم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com