پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چک‌های قدیمی به اعتبار خود باقی است

پنجشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 758437
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره اجرایی شدن ثبت نقل و انتقالات چک جدید گفت: اعتبار چک‌های قدیمی باقی می‌ماند.
چک‌های قدیمی به اعتبار خود باقی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، خانم آمنه نادعلی زاده با حضور در استودیو و گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: از ۵ فروردین ماده ۲۱ قانون جدید چک؛ اجرا و ثبت چک در سامانه صیاد؛ اجباری می‌شود، اما چک‌های قدیمی حتی اگر مربوط به تاریخ‌های آینده باشند نیز به اعتبار خود باقی هستند و به روال گذشته درباره آن‌ها کار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار چک‌های جدید به ثبت آن‌ها در سامانه صیاد است.
خانم نادعلی زاده گفت: سامانه صیاد مربوط به بانک مرکزی و بانک‌ها به این سامانه متصل هستند.

گیرنده چک می‌تواند آن چه که در چک نوشته شده را از سامانه صیاد استعلام بگیرد و پس از تطبیق؛ تأیید خود را در سامانه اعلام کند.

وی افزود: چک‌های جدیدی که از ۵ فروردین توزیع آن‌ها در بانک‌ها آغاز می‌شود؛ رنگ آن‌ها بنفش است و عبارت تأکیدی ثبت چک در سامانه صیاد؛ دارند.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در اصلاحیه اخیر قانون درباره چک؛ قانون درباره ضمانت چک کاملاً مسکوت است.

خانم نادعلی زاده با بیان این که تمهیدات زیرساختی برای ثبت و تأیید سریع چک در سامانه صیاد انجام شده است، افزود: بانک مرکزی در زمان مناسب برای جمع آوری دسته چک‌های قدیمی فراخوان اعلام می‌کند، اما اکنون؛ اجباری برای تغییر دسته چک‌های قدیمی وجود ندارد.
وی گفت: این که در زمان صدور چک باید وجه چک در حساب باشد هیچ تغییری در قانون جدید ایجاد نشده است.

خانم نادعلی زاده افزود: چک ضمانت در گذشته بدون تاریخ و مبلغ دریافت می‌شد که رویه نادرستی بود، اما اکنون قانون؛ اجبار می‌کند چکی که صادر می‌شود هم برای ضمانت و هم برای پرداخت؛ تاریخ و مبلغ داشته باشد.

وی گفت: در ماه‌های آینده چک دیجیتال نیز وارد سیستم بانکی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *