پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۴

وزارت کشاروزی: کالا هست، مدیریت توزیع صمت صحیح نیست

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 757077
سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی گفت: تولید بیشتر میوه‌ها امسال درمقایسه با سال گذشته یک تا پنج درصد افزایش یافته است بنابراین کالا به مقدار زیاد وجود دارد.
چرا مرغ و میوه گران شد؟
به گزارش جهان نيوز، محمد مهدی برومندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: امسال ۶۰۹ هزار تن سیب و ۵۳۰ هزار تن پرتقال در سردخانه‌ها ذخیره کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توزیع و قیمت گذاری میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: براساس دستور العمل‌ها ذخیره‌سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

برومندی گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تامین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است.

وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیزدیگری است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: براساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.

وی ادامه داد: برای تولید مرغ باید نهاده در اختیارداشته باشیم، اما در ۱۱ ماه سال ۹۹ درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت سفارش نهاده‌ها ۳۶ درصد، تخصیص ارز ۱۸ درصد و خروج نهاده‌ها از گمرک ۱۹ درصد کاهش یافته است و در واردات جو که ۵۰ درصد به آن وابستگی داریم یک و نیم میلیون تن عقب افتادگی داریم.

برومندی افزود: براساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن ۱۳۰ میلیون قطعه جوریزی انجام می‌دادیم که این کار براساس پایش میدانی و آمارها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تامین کرده‌ایم.

وی گفت: نهاده‌ها را با قیمت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی بدست مرغداران رسانده‌ایم.

او اضافه کرد: تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده‌ایم.

سخنگوی وزارت جهاد کشاروزی افزود: تعداد مرغی که وارد کشتارگاه می‌شود باید با آن چیزی که از کشتارگاه خارج می‌شود در سامانه ثبت شود.

وی درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز کامل به نهاده‌های کشاورزی در امسال گفت: تخصیص ارز بانک مرکزی مانند بارانی است که در طول سال نمی‌بارد، اما یکباره نازل می‌شود در صورتی که این تخصیص ارز باید در زمان‌های متعدد انجام می‌شد.

برومندی افزود: روزانه ۸۰۰ تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه ۵ هزارو ۶۰۰ تن است ۷ هزار و ۷۰۰ تن تحویل می‌دهیم.

وی گفت: مشکل اینجاست که مرغ فروشی که ۱۰۰ کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی که باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بدست مصرف کننده برساند قطعه بندی می‌کند و کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌فروشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ نیز درچند ماه پیش بدلیل صادرات آن در زمان نامناسب آن بود و ۶۰ هزار تن تخم مرغ که باید درکل سال صادر می‌شد در ۶ ماه صادر شد.

صمد عزیزنژاد کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: در بحث تنظیم بازار مسئولان باید پاسخ دهند، زیرا مردم همراه هستند، اما مسئولان، مرد دوره جنگ اقتصادی نیستند.

وی ادامه داد: هزینه تولید در ایران ۳۰ درصد، اما در دنیا میانگین ۱۰ درصد و هزینه لجستیک در ایران ۲۵ درصد و در دنیا ۸ درصد است و باید پرسید شرکت بازرگانی دولتی که در شرایط تورم و کمبود عرضه نمی‌تواند کاری بکند به چه درد می‌خورد.

او افزود: درباره ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ابهام وجود دارد، زیرا این رقم مغایر مقدار مرغی است که وارد بازار می‌شود.

وی گفت: اگر نهاده و توزیع در بخش مرغ مشکل ندارد پس چرا مردم برای تهیه مرغ در صف می‌ایستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا گران نشود؟ آخر چرا؟ ثبات قیمت ها یا کاهش قیمت ها از عجایب این روزها به شمار می رود. .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ناکارامدی مدیران و دست اندکاران!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
مسئولاني به اين نازنيني و دلسوز در تاريخ ايران در اين بازه زماني 92 تا 1400 وجود نداشته ملت بايد قدر اين همه صداقت و پاكدستي مسئولان را بشناسند !!!!!!!؟؟؟؟؟