سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

چرا اشغال جرف‌النصر اولویت داعش در عراق است؟

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب: 757041
یک تحلیلگر عراقی گفت که اشغال مجدد منطقه راهبردی جرف‌النصر در استان بابل به اولویت اصلی بقایای داعش در عراق تبدیل شده است.
چرا اشغال جرف‌النصر اولویت داعش در عراق است؟
به گزارش جهان نيوز، «صفاء الاعسم» تحلیلگر و کارشناس نظامی عراق، امروز (دوشنبه - ۸ مارس) از طرح تروریست‌های داعش برای سیطره بر ناحیه «جرف النصر» (جرف الصخر سابق) در شمال استان بابل خبر داد و گفت که آنها به دنبال آغاز حملات علیه بغداد و اطراف آن هستند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تروریست‌های داعش تلاش دارند تا جرف‌النصر در شمال بابل را تحت کنترل خود در آورند و از آنجا حملات تروریستی علیه بغداد و اطراف آن را از سر گیرند.

الاعسم افزود: این ناحیه امتداد طبیعی از صحرای غربی به سوی مرزهای سوریه و نقطه وصل برای رسیدن به عتبات عالیات و سایر مناطق حیاتی و حساس به شمار می‌رود و به همین دلیل تحت کنترل درآوردن به اولویت تروریست‌های داعش تبدیل شده است.

این کارشناس نظامی عراقی گفت که الحشد الشعبی کنترل جرف النصر را در دست داد و مانع نفوذ تروریست‌ها و اجرای برنامه‌های آنها در این منطقه می‌شود که خود به معنای جلوگیری از تهدید علیه بغداد، عتبات عالیات و سایر شهرهای عراق است.

تاکنون گزارش‌های متعددی از فعالیت داعش در کمربندی بغداد و جرف‌النصر در شمال استان بابل و واقع در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر بغداد، منتشر شده است و گفته می‌شود که نیروهای آمریکایی پشت پرده این فعالیت‌ها هستند. از سوی دیگر، برخی طرف‌های سیاسی و خارجی با حمایت آمریکا با تمام توان در تلاشند تا نیروهای الحشد الشعبی را از منطقه جرف النصر که رابط میان استانهای بابل، الانبار، بغداد و کربلای مقدس است، بیرون کنند.

«صباح العکیلی»، دیگر تحلیلگر عراقی پیشتر گفته بود: نیروهای آمریکایی هر از گاهی شماری از گروه‌های تروریستی را پشت مقرهای نیروهای الحشد در جرف‌النصر طی عملیات‌های هلی‌برن، پایین می‌آورند تا به مقرهای نظامی الحشد الشعبی نفوذ پیدا کنند و آنها را هدف قرار دهند یا در خطوط انتقال برق خرابکاری کنند.

این تحلیلگر توضیح داد که هدف نظامی و راهبردی نیروهای آمریکایی، ایجاد شکاف در جرف النصر،  تهدید استانهای فوق‌الذکر و توجیه بقای آمریکا در خاک عراق است. علاوه بر آن، این امر توجیه و بهانه لازم را به دولت می‌دهد که خواستار بقای نیروهای نظامی آمریکا در عراق شود.

اواخر دی‌ماه گذشته اخباری در خصوص حمله به نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی در منطقه جرف النصر در شمال استان بابل منتشر شد که ابتدا گفته می‌شد، آمریکادر پشت پرده این حملات است اما سپس گروه رسانه‌ای الاعلام الامنی عراق (نزدیک به ارتش) دلیل شنیده شدن صداهای انفجار در این منطقه را خرابکاری عناصر داعش در خطوط انتقال برق اعلام کرد.

تاکنون بارها گزارش‌هایی از درگیری تروریست‌های داعش با نیروهای سازمان الحشد الشعبی در جرف‌النصر و تلاش آنها برای نفوذ به این منطقه راهبردی منتشر شده است. 

منطقه جرف النصر در مهر ماه ۹۳ و طی عملیاتی با نام «عاشورا» به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی از دست داعش آزاد شد. پیش از آزادسازی نام آن «جرف الصخر» بود.

جرف النصر برای دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی آن از اهمیت راهبردی برخوردار است، به ویژه اینکه در ماه محرم و صفر هر سال این مناطق محل تردد صد‌ها هزار نفر از شیعیان به استان‌های جنوبی به ویژه کربلای معلی در ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *