جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۶
روحانی:

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است/ خواهش می‌کنیم مردم امسال سفر عید را صرفنظر کنند/ مردم اینترنتی خرید کنند

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 756749
رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه ستاد ملّی مبارزه با کرونا، گفت: سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و هیچ کس برنامه‌ریزی نکند. هرکجا در سراسر کشور که ستاد ملّی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند که نارنجی و قرمز است،‌ سفر به آن منطقه ممنوع است و نیروی انتظامی حتماً عمل می‌کند. بقیه جاها هم با مراعات صددرصد پروتکل باید باشد.
سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است/ خواهش می‌کنیم مردم امسال سفر عید را صرفنظر کنند/ مردم اینترنتی خرید کنند
گروه سیاسی جهان نيوز: حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور،‌ صبح امروز (شنبه ۱۶ اسفند) در جلسه ستاد ملی مبارزه به کرونا با بیان اینکه امروز جز در استان خوزستان و مقداری چهارمحال و بختیاری بقیه استان‌ها شرایط‌ نسبتاً خوبی دارند، اظهار داشت: گزارش‌های مربوط به استان‌ها را که می‌بینیم، تقریباً این خطی که خط فوت است خطی صاف است و حتی خط ابتلاء مثبت هم در اکثر جاها به شکل مستقیم است که این علامت بسیار خوبی است و نشان‌دهنده تلاش همه دست‌اندرکاران است.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: در عین حال ما اکنون با دو ویژگی مواجه هستیم؛ یکی اسفند پر جنب‌وجوش مخصوصاً ‌ده پانزده روز آخر این ماه که به شب عید معروف است و خرید مردم و تردد بیشتر این جنب و جوش را بیشتر می‌کند. مردم فعالیت‌هایی برای نظافت انجام می‌دهند و کارهای مرسوم دیگر مثل خرید گل و ماهی و چیزهایی که جزء رسومات مردم است باعث می‌شود تردد بیشتری داشته باشند. این یک علامت هشداردهنده است. اسفند با ماه‌های دیگر کاملاً متفاوت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فروردین هم ماه خاصی است مخصوصاً‌ دو هفته اول فروردین، اظهار داشت: دو هفته آخر اسفند و دو هفته ابتدای فروردین، این یک ماه شرایط را کاملاً متفاوت می‌کند.

روحانی ادامه داد: اینکه ما خواهش می‌کنیم مردم امسال سفر عید را صرفنظر کنند، البته می‌دانیم کمی سخت است و سال ۹۸ به دلیل سیل نتوانستند سفر بروند و در سال ۹۹ هم کرونا اجازه سفر نداد و امسال هم که سال ۱۴۰۰ شروع می‌شود باز نمی‌شود سفر رفت و این برای مردم مشکل است امّا این خواهش برای سلامت آن‌هاست و ما می‌دانیم که برای مردم و کسبه هم ممکن است سخت باشد امّا نرفتن به سفر حتماً بهتر از رفتن به سفر است.

وی تصریح کرد: کسانی که اضطرار یا ضرورتی برای سفر دارند حتماً پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند. سفر رفتن و شل شدن پروتکل‌ها، بی‌تردید ما را وارد موج چهارم می‌کند که خیلی مشکلات را برای ما ایجاد می‌کند.

روحانی با اشاره به مصوبه ستاد ملّی مبارزه با کرونا، گفت: سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و هیچ کس برنامه‌ریزی نکند. هرکجا در سراسر کشور که ستاد ملّی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند که نارنجی و قرمز است،‌ سفر به آن منطقه ممنوع است و نیروی انتظامی حتماً عمل می‌کند. بقیه جاها هم با مراعات صددرصد پروتکل باید باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته ما می‌دانیم یک بار روانی خاصی برای مردم است این یک سال و دوسال خانه نشینی‌ها، خستگی ها و  آثار روانی داشته است و برای بسیاری از کسب و کارها که یک سال است تقریبا به طور کامل تعطیل شده و فشارها زیاد است اما در عین حال اگر سفری انجام گیرد حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباشد و بقیه جاها با مراعات صد درصد رعایت پروتکل باشد وگرنه ما سلامت خود و جامعه را به خطر انداختیم.

روحانی در ادامه، تاب آوری نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: یک شهری ۱۰ تا بیمارستان و چند هزار تخت دارد، به هر حال از نظر تخت محدودیت‌هایی داریم. تخت آی سی یو محدودیت‌های بیشتری دارد. نیروی انسانی که مراقبت‌ها را انجام می‌دهد این نیروی ماهر توانی دارد یک شیفت می تواند کار کند نمی شود ما بگوییم این نیرو دو شیفت بدون مرخصی در روز کار کند این شدنی نیست.

وی گفت: توان نظام سلامت محدود است که این توان را باید مدنظر قرار دهیم خود مردم هم این مساله مهم را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: زمانی است که در صدهزار نفر جمعیت، تست یک نفر یا دو نفر مثبت می شود که می‌گوییم یک نفر و دو نفر قابل تحمل است یا در یک میلیون جمعیت شهر می شود ۱۰ تا ۲۰ نفر. البته باید در نظر بگیریم این ۱۰ نفر وقتی به بیمارستان مراجعه می کنند، باید این تعداد را ضربدر روزها کنیم، وقتی می گوییم۱۰ نفر در واقع ۱۴۰ نفر تخت را در نظر بگیریم و ۲۰ نفر را در نظر بگیریم دو برابر آن باید حساب کنیم.  

روحانی با بیان اینکه ۱۰ تا ۲۰ نفر در میلیون در حد توان نظام سلامت است، اظهار داشت: اما اگر این عدد بالا رفت و ۴۰ نفر شد یعنی اگر این ۴۰ نفر ۱۰ روز هم در بیمارستان بستری باشد ۴۰۰ تخت اشغال می‌شود بنابراین کاملا باید این سیستم را مراعات کنیم چرا که توان نظام پزشکی ما محدود است.

وی با بیان اینکه نهایت این حرکت و تردد و ابتلا و ابتلای شدید منجر به مراجعه به پزشک و بستری شدن و تست و آی سی یو است، اضافه کرد: بنابراین وزارت بهداشت و درمان توانی دارد و وقتی اعلام می‌کند از حد توان ما خارج می‌شود همه مردم باید مراعات کنند و یکی از مراعات هم در شب عید است.  

رییس جمهور جهش یافتگی ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می شود. اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. ضمن اینکه عدالتی هم در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند و کشورهایی که مشکلات مالی دارند آنها عقب می‌افتند.

روحانی افزود: این که واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد آن هم مشخص نیست. این هم محدودیت دیگر است. از طرف دیگر در دنیا یک واکسن هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که چون واکسن به بازار آمده است از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم. در واقع این سبک زندگی که به تدریج در این یک سال اتفاق افتاده یعنی ترددهای خانوادگی و دورهمی کم و یا قطع شود، از ماسک مرتب استفاده شود. دست‌ها مرتب شسته شود و سفرها مراعات شود و اگر کسی مبتلا هست و همه کسانی که با او در تماس بودند فوری احساس خطر کنند و تست بدهند، این سبک را باید ادامه دهیم.

رییس جمهور با بیان این که نمی دانیم که این بیماری چه مدت دیگر طول بکشد، گفت: باید برنامه ریزی کنیم که حداقل این سبک زندگی را تا یکسال دیگر ادامه دهیم به دلیل این که اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد خیالمان راحت بود و امیدوار بودیم که زودتر تمام شود اما متاسفانه به سمت جهش یافتگی رفت و هروز یک نوع آن در دنیا شایع می شود. یک روز می‌گویند ویروس ووهان، یک روز انگلیسی، بعد گفتند بدتر از آن آفریقایی و بعد گفتند از آن هم بدتر ویروس برزیلی است یعنی هر روز یک نوع ویروسی با جهش‌های خاصی در دنیا شایع می‌شود و متاسفانه مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلها در ایام عید گفت:  مردم به دلیل اصرار نظام پزشکی و وزیر بهداشت که بارها تاکید کرده است عید امسال سفر را کنار بگذارید، به سفر نمی‌روند و حتی به شهرهای با وضعیت زرد و آبی هم نمی روند چرا که ما باید به فکر کادر درمان باشیم.

روحانی  از فضای مجازی، صدا و سیما خواست برای اوقات فراغت کسانی که به سفر نمی‌روند،  برنامه‌سازی‌ کند به شکلی که مردم بتوانند در این ایام نفس راحتی بکشند.

وی افزود: دبستان و دبیرستان و دانشگاه که همه تقریبا امسال تعطیل بودند و بخشی از کسب و کارها هم تعطیل بودند و در ایام عید که به طریق اولی همه تعطیل هستند، ما باید بتوانیم روی اوقات فراغت مردم کار کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: صدا و سیما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند و همه کسانی که دست ‌اندرکار فضای مجازی هستند نیز باید تلاش کنند که پایان سال و آغاز سال و عید نوروز به گونه‌ای باشد که توام با سختی‌های و ویروس و مشکلات، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر همراه نباشد و این هم دست خود ما است و همه باید اصول بهداشتی را دقیق‌تر و بیشتر از گذشته رعایت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: تقاضا می‌کنم برخی استان‌هایی که مقصد هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و شهرهای بزرگی مانند اصفهان و شیراز و جاهایی که بیشتر مقصد مسافرت است، در مقصد یک بسیج عمومی فوق‌العاده‌ای انجام بدهیم و مراقبت کنیم برای اینکه فاصله‌ها و پروتکل‌ها در کنار دریا، مناظر و جاهای دیدنی مراعات شود.

وی افزود: تقاضا می‌کنم در استان‌هایی که مقصد مسافران هستند استاندار، تیم پزشکی، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، هلال احمر و کسانی که در این زمینه فعال هستند و از آغاز تاکنون همکاری کرده‌اند باز هم مراقبت بیشتری انجام دهند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وضعیت پول بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی به خاطر نتیجه مذاکره، توافق هسته ای و برجام بوده است.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای روحانی! قیمت گوشت چگونه 130 تا 140 هزار تومان شده است.
جناب آقای روحانی! قیمت پژه پارس چگونه 280 تا 300 میلیون تومان شده است.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور
سیاست جمهوری اسلامی ایران مبارزه با آمریکا بوده است و نه مذاکره ، گفت وگو، ملاقات ، دیدار و همکاری با آمریکا
چون آمریکا از سال 1357 تاکنون دشمن درجه یک نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس
درپاسخ به مالک شریعتی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی
درپاسخ به روحانی و واعظی
درپاسخ به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور
اعتراض علیه افزایش حقوق ۱۰ تا ۱۵ درصد بازنشستگان مظلوم
خون دولتی ها رنگین تر بازنشستگان تامین اجتماعی است؟ ...
Iran, Islamic Republic of
سرمدی: حمایت از بازنشستگان، وظیفه مجلس است/ اگر حمایت از بازنشستگان، وظیفه مجلس است پس چرا تاکنون مجلس هیچ کاری برای حل مشکلات بازنشستگان نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
فقط پول اضافه کاری یک نماینده مجلس در خانه ملت بیشتر از حقوق یک کارمند، کارگر و بازنشسته بوده است....
Iran, Islamic Republic of
قیمت گوشت قرمز فقط به خاطر نزدیک شدن انتخابات کاهش می یابد
Iran, Islamic Republic of
حمایت از بازنشستگان، وظیفه مجلس است فقط یک شعار بود.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دولت در حل مشکلات کشاورزان و باغداران جدی‌ترعمل کند
Iran, Islamic Republic of
رئیس‌جمهور در شرایطی مدعی چرخش چرخ اقتصاد کشور است که با این تورم و گرانی مسکن یک جوان تازه تشکیل زندگی داده با حقوق 2-3 میلیونی از عهده فقط اجاره بها هم بر نمی‌آید.
Iran, Islamic Republic of
رئيس‌جمهور در تاریخ 99/12/13 گفت‌ وعده‌هایی که داده بودیم محقق شد و امروز هم چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد!!!....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
صدور بیانیه از سوی اکثریت نمایندگان مجلس در خصوص تقاضای رد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را یک حرکت انقلابی در صیانت از منافع ملی کشور می‌دانیم و از نمایندگان خود تشکر می‌کنیم.
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
تعمیر جاده قم - سلفچگان حدود 2 کیلومتری مانده به خروجی ساوه و بعد از امامزاده جعفر(ع) اراک - قم محدوده‌ای 200-300 متری دارای دست‌اندازهای بسیاری است که باعث خسارت به خودروهای عبوری می‌شود وزارت راه و شهرسازی اقدامی بکند.
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
آخه چرا باید با بی تدبیری موج چهارم و بوجود بیاریم؟!؟!.
Iran, Islamic Republic of
سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع نیست ورود و خروج همچنان نیز ادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
دو تن دیگر از مدافعان سلامت خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
دو تن دیگر از مدافعان سلامت استان خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.
Iran, Islamic Republic of
بانک‌ها نباید برای واحدهای تولیدی مانع ایجاد کنند
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی تدبیری بیندیشدتا کرونا در صف های طولانی مرغ جولان ندهد.
متعجب
Iran, Islamic Republic of
راستی هواپیمایی که می خواستند بدزدند داشت از اهواز، قرمز، به مشهد، که سفر به اون هم ممنوع هست می رفت. ...؟!!!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
از الان تا عید دوهفته مانده یعنی نمی توانید در طول این دوهفته سخت گیری ومدیرت کنید اوضاع رو تا عید اوضا ع درست بشه .
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی بعضی سال‌های قبل روزهای عید به مناطقی مانند کیش یا قشم می‌رفتند تا مشکلات مردم را رسیدگی کنند امسال برنامه مشابهی ندارند؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!