سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۸
۵۸
درباره وعده چرخش توامان سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم؛

چرا رئیس جمهوری روی اعصاب مردم راه می‌رود؟/ وارونه‌نمایی واقعیت چه سودی به حال دولت دارد؟/ نمک‌هایی که پاستور به زخم معیشتی مردم می‌پاشد 

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 756581
اگر این سخنان از روی آگاهی وضعیت جامعه است و به عمد گفته شده باید پرسید این چه سیاستی از سوی دولت یا ناحیه جناح سیاسی نزدیک به آن است که حاضر می‌شود با وارونه‌نمایی واقعیت و پاشیدن نمک به زخم معیشتی مردم آنان را عصبانی کند؟!
چرا رئیس جمهوری روی اعصاب مردم راه می‌رود؟/ وارونه‌نمایی واقعیت چه سودی به حال دولت دارد؟/ نمک‌هایی که پاستور به زخم معیشتی مردم می‌پاشد 
گروه سیاسی جهان نيوز: «امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد هم سانتریفیوژها»؛ این سخنان که یادآور وعده «حسن روحانی» در انتخابات سال 92 است اخیرا از سوی رئیس جمهور ابراز شده است. موضوعی که با خود چند نکته حیاتی و جدی را به همراه دارد.

دولت روحانی با وعده‌های رنگارنگ روی کار آمد و در ادامه با «حرف درمانی» و تمدید وعده بهبود شرایط در آینده نزدیک افکارعمومی را مدیریت کرد اما این روزها که ماه‌های پایانی دولت دوم روحانی به سرعت در حال سپری شدن است نه از حرف درمانی دولت خبری است و نه آینده دیگری برای دولت باقی مانده، رئیس جمهور به یکباره با بی اعتنایی به مشکلات معیشتی مردم از تحقق وعده اصلی‌اش سخن می‌گوید! 

روحانی در چند زمینه قول‌هایی به مردم داد که در واقعیت بازتابی وارونه داشت. عدم گران شدن قیمت دلار یکی از این موارد بود که «رضا رشیدپور» مجری حامی دولت در گفت‌وگوی تلویزیونی از رئیس جمهور قول گرفت. اما نه تنها این قول محقق نشد بلکه نوسانات دلار وخیم‌تر هم شد. اگرچه «محمود واعظی» اعلام کرد که رسانه‌ها برداشت معکوسی از حرف وی داشته‌اند و دولت درآمدی از بالا رفتن ارز ندارد اما برخی از کارشناسان اقتصادی در این حوزه مطرح می کنند با وجود کتمان این موضوع اما دولت درآمدهایی از این امر کسب کرده است.

«حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در مهرماه سال جاری بیان می‌کند: «در یکسال گذشته به‌خاطر همین افزایش قیمت ارز، دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد یعنی رانت به جیب بنگاه‌های خصولتی، پتروشیمی‌ها، خودروسازان، فولادی‌ها و معدن‌کارها وارد کرد که ظلم در حق مردمی است که تورم ناشی از افزایش قیمت‌ها را تحمل می‌کنند و سود حاصل از افزایش قیمت ارز را گروه قلیلی کسب می‌کنند.»

ماجرای گرانی بنزین در سال 98 و غائله‌ای که پس از آن ایجاد شد یکی دیگر از مواردی است که حسن روحانی اظهار نظری جالب توجه درباره آن کرد و بیان داشت که «صبح جمعه از این موضوع اطلاع یافته است». مسئله‌ای که توسط «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور تکذیب شد.

همچنین اخیرا مردم در صف گوشت مرغ و روغن خوراکی هستند و کشور با کمبود این اقلام اساسی روبروست. این درحالی است که رئیس جمهور چندی پیش در پاسخ به انتقادات حوزه معیشتی جامعه مطرح کرد: «مردم که در صف نایستاده‌اند.»

ماجرای بورس که دولتمردان و شخص رئیس جمهور به آن تاکید داشتند و روحانی اعلام کرد «مردم همه چیز را به بورس بسپارند» موضوع دیگری است که با وجود دعوت دولت به سرمایه گذاری مردم در بورس اوضاع بازار سرمایه بعد از این دعوت رسمی به هم ریخت و تا به امروز شاخص بورس کاهش شدیدی یافته و عده زیادی از سهامداران تبدیل به مالباخته شده‌اند و بورس را کوره پولسوزی می‌خوانند.

در آخرین اظهار نظر رئیس جمهور بعد از سه سالی که متعاقب نوسانات قیمت ارز کالاهای مختلف به طور سرسام‌آوری گران شده، وی به وزیران صنعت ، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تاکید کرد که «حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند.»

همچنین روحانی پیشتر بیان اینکه وضعیت اقتصادی ما از کشور آلمان بهتر است، گفته بود: «امروز آمار وضع اقتصادی آلمان نشان می‌دهد اقتصادشان منفی ۵.۲ درصد کوچک‌تر شده است، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد.»

همه این موارد دو رویکرد اساسی در خصوص رفتار سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور را نشان می‌دهد. اول اینکه نه تنها با سخنان رئیس جمهور وضعیت اقتصادی کشور بهبود نمی‌یابد بلکه مردم منتظر ایجاد مشکلات بیشتری هم هستند. اما روحانی با مطرح کردن این موضوع که وعده 8 سال پیش خود را عملیاتی کرده است و کشور در اقتصاد و مسئله هسته‌ای پیشرفت کرده است، بیشتر از همه مردمی را عصبانی می‌کند که این روزها وضعیت بد معیشتی و اقتصادی روی دوش آنها بدجوری سنگینی می‌کند. سخنان اخیرا رئیس جمهور بیشتر از اینکه مردم را آرام کند آنها را عصبانی می‌کند. سئوال اینجاست که این مسئله از کجا آب می‌خورد؟

اگر رئیس جمهور از واقعیت جامعه آنطور که باید آگاه نیست و به طور سهوی این مطالب را بیان می‌کند پس کارکرد این همه مشاور و دستگاه‌های پایش اطلاعات جامعه که در اختیار قوه مجریه است و هر کدام اداره جات عریض و طویلی هستند، بودجه خاصی دارند، چیست؟ این درحالی است که سابقه رئیس جمهور نشان می دهد که وی در حوزه امنیتی تخصص دارد و خود او نیز یکبار عنوان کرده «در هر چیز تخصص نداشته باشد در امنیت متخصص است.»

اگر هم این سخنان از روی آگاهی وضعیت جامعه است و به عمد گفته می‌شود باید پرسید این چه سیاستی از سوی دولت یا ناحیه جناح سیاسی نزدیک به آن است که حاضر می‌شود با وارونه نشان دادن اوضاعی که مردم با پوست، گوشت و استخوان خود آنرا تجربه می‌کنند، آنان را عصبانی کند و تبعات این سخنان را به جامعه، امنیت و منافع ملی تحمیل کند؟

دولت تدبیر و امید همواره مردم را نسبت به موهبات برجام و توافقی امیدوار کرد که تا به امروز اتفاق نیفتاده و هیچکدام از این وعده‌ها عملی نشده است. مردم با اینکه مشکلات متعددی در این زمینه بوجود آمده صبر کرده ان اما به نظر می‌رسد دولت به جای پاسخگویی و همدردی با جامعه سعی دارد به هر قیمتی با کتمان و وارونه نمایی واقعیت خود را در لفظ موفق نشان دهد و اینچنین نمک به زخم مردم بپاشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتند خود کرده راتبدیر نیست؟
وقتی رفتندبه این آقا رای دادند؟
این هم می شود حال وروزمان؟
Iran, Islamic Republic of
انصاف داشته باشید ، آگه چرخ اقتصاد با کندی وسختی می چرخه ولی چرخ سانتریفیوژها برای غنی سازی 20 درصد تند تر از هر زمانی میچرخد.
تدبیر !!!!
Iran, Islamic Republic of
نتیجه انتخاب غلط همینه
علی
Iran, Islamic Republic of
حالا بیان با دستمال بنفش.... بریزن تو خیابون فتنه کنن واسمون....
علی
Iran, Islamic Republic of
این آقا بنظرم باید یه جور متفاوت محکوم بشه ....
Iran, Islamic Republic of
بیش از 7 سال از صدور مجوز ایجاد 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای در منطقه سیراف برای شرکت‌های وابسته به سازمان‌های بازنشستگی می‌گذرد و دویست میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. چرا وزارت نفت تکلیف هزینه کردن‌های بی‌مورد را روشن نمی‌کند؟ شایسته است دستگاه‌های نظارتی بر این نوع مدیریت‌های ناکارآمد و حیف و میل‌ها توجه جدی نمایند.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس‌جمهور پیام تشکری دادند به مردم به خاطر رعایت اصول بهداشتی در عزاداری‌ها. می‌خواستم به ایشان بگویم مردم مومن و فهیم به وظایف خود آشنا و عامل هستند، شما باید گله‌مند می‌شدید از آنهایی که در این اوضاع به مسافرت‌های تفریحی رفتند و به سفارش‌هایتان توجهی نکردند.
Iran, Islamic Republic of
از رئیس‌جمهور درخواست می‌شود در سال پایان عمر دولت خود حال که همسان‌سازی در تامین اجتماعی اجرا شد یک بررسی انجام گیرد که حقوقی کمتر از 3-4 میلیون بازنشسته نداشته باشیم .
اعصاب خورد
Iran, Islamic Republic of
مگر مردم اعصاب هم دارند که روحانی روی آن راه برود؟
Iran, Islamic Republic of
قیمت هر کیلو مرغ 32 تا 35 هزار تومان آیا روحانی خبر دارد
Iran, Islamic Republic of

ما خیلی هم انتظار نداریم !!!
Iran, Islamic Republic of
چرا دولت ناکارامد ازسال 1392 تاکنون با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهک های تکفیری داعش به مجامع بین المللی شکایت نمی کند؟ .
ناصر
Iran, Islamic Republic of
فقط متاسفم برای کسانی که دو دوره اعتماد کردن
Iran, Islamic Republic of
برجام موجب شد هم چرخ اقتصاد نچرخد و هم سانتریفیوژها
چرا برجام که باعث شد هم چرخ زندگی مردم نچرخد و هم سانتریفیوژها، برای مسئولان ما درس عبرت نمی شود؟
Iran, Islamic Republic of
سردمداران FATF خود حامیان اصلی تروریسم هستند
سردمداران FATF خود از حامیان اصلی تروریسم هستند و حمایت‌های آشکار و پنهانی از گروه‌های تروریستی بویژه در منطقه غرب آسیا داشته‌اند.
Canada
........
Iran, Islamic Republic of
حسن روحانی متاسفانه در این مدت 7 تا 8 سال فقط سخنگوی دولت، مردم و کشور شده است، ...
Iran, Islamic Republic of
من از اول هم از اقای روحانی هیچ انتظاری نداشته و ندارم .
هادی
United States
چرا زمانی که احمدی نژاد شرایط اقتصادی رو در پایان دولتش گل و بلبل توصیف میکرد جهان نیوز چیزی نمیگفت....حتی تفسیراتونم بوی سیاسی بازی داره...خدا هممون رو عاقبت بخیر کنه
Iran, Islamic Republic of
تفسیر آقای روحانی از «تجدید پیمان» رسول اکرم(ص) اشتباه است
هر گونه تلاش برای تحمیل مفهوم مد نظر جناب روحانی بر این آیه، تلاشی است بی حاصل.
Iran, Islamic Republic of
اگر امروز چرخ اقتصاد مردم با سختی میچرخد چرخ سانتریفیوژها آنهم از نوع پیشرفته اش برای غنی سازی 20 درصد تند تر از حد توقع کشور میچرخد علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
... امروز شاهد غنی سازی 20 درصد هستیم وخود را برای غنی سازی با غنای بالاتر و با ماشینهای پیشرفته تر آماده میکنیم..
Iran, Islamic Republic of
....
الهام
United Arab Emirates
این همه هم نفرین کردیم ، هیچی نشد.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
منتقد
مشکلات امروز کشور متوجه همه اقشار جامعه حتی طرفداران دولت هم می شود و همه از این وضعیت رنج می برند،.....
امیری
Netherlands
درسته مخالف دیدگاه ریس جمهور هستم ولی واقعا دیگه نمی خوام اینقدر جایگاه رییس جمهور در نزد معاندان پایین بیاد .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این شخص از همان آغاز با گفتن "خزانه ی کشور را خالی تحویل گرفتم "
روی اعصاب ملت رفته است
Iran, Islamic Republic of
خدا به ما رحم کرد این برجام نافرجام به ثمر نرسید و الاّ تا قیامت یقه مردم از دست این ها رها نمی شد ،
یعنی به زمین و زمان تبختر و فخر می فروختند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
صاد
Romania
.....خدا حق مردم رابگیر.
Iran, Islamic Republic of
اگه ایشان و مسئولان با حقوق دو میلیون و سه میلیون زندگی می کردند،
آن وقت می فهمیدند چرخیدن چرخ اقتصاد و معیشت مردم یعنی چه.
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی دیگه وقت دولتش رو به اتمام است .
Luxembourg
چه خبر از بیانیه اتحادیه عرب درباره حق مالکیت امارات بر جزایر سه گانه؟!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
پاراگراف آخر این مقاله به واقعیت نزدیکتر است چون رئیس جمهور در طی این 7 سال و نیم اگر دقت کرده باشید دوست دارد به نوعی از خودش یا دولتش تعریف کند و روحیه اش طوری است که از انتقاد اصلا خوشش نمی آید و این بار با این تعریف خواسته این انتقاد بزرگ که هم چرخ زندگی مردم بچرخد هم چرخ سانتریفیوژها را مثلا پایان دهد ! .
Romania
مجلس پیشگام شده الحمدلله .
.........
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی میدانید چرا دولت روی اعصاب مردم راه میرود ؟ برای اینکه جنابعالی و دیگر دوستان سوپر انقلابی مصلحت اندیشی را مبنای عمل انقلابی کردید و با عقیم گذاشتن طرح استیضاح روحانی مانع پایان دادن به وضع حال و آینده بدتر شدید ..
Iran, Islamic Republic of
به اقای روحانی میگوییم در زمینه اقتصاد که ناکام بودید دگر بار گول نخورید و بگذارید همان چرخ سانترفیوژها بچرخد و وقت را هدر ندهید.....
Iran, Islamic Republic of
دولتی که 8 سال ریشه امید را در دل مردم خشکاند.
Iran, Islamic Republic of
اکنون که ملت گفتار دولت روحانی را با عملکردش مقایسه می کنند ، متوجه می شوند که 180درجه با هم اختلاف دارد .
Iran, Islamic Republic of
چرا میوه و... گران شد؟
علت گرانی میوه و... چه بود؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا کالا و... گران شد؟
علت گرانی کالا و... چه بود؟
Iran, Islamic Republic of
نظارت دولت بر قیمت کالاها تاکنون افزایش نیابد
Iran, Islamic Republic of
نظارت دولت بر افزایش قیمت کالاها و... تاکنون در کشور وجود ندارد.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
سیاستهای دولت ... به شدت قشر متوسط و ضعیف را فقیر کرد و قشر مرفه را ثروتمندتر کرد.....
Iran, Islamic Republic of
قیمت میوه شب عید کاهش می‌یابد
قیمت میوه شب عید کاهش می‌یابد، افزایش می یاید و نه کاهش
Iran, Islamic Republic of
عدم نظارت و سوء تدبیر عامل مشکلات اقتصادی و گرانی‌ است
Iran, Islamic Republic of
.
همه وعده های انتخاباتی‌ روحانی/ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
عوضش تو خیابون ها دیوار نکشیدند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر دلارهای که حساب مسئولین است به چرخه تولید بیاید وضع کشور خوب می شود
!!
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
خداوندا این حقوقیها که با ایجاد صف فروش تقلبی در بورس به ما ۷۰ درصد ضرر زدن به عذاب الهی گرفتار کن آمین