جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ماجرای قاچاق خودروهای لوکس/ برخی خودروهای قاچاق برای قطعه قطعه شدن وارد کشور می‌شوند/ قاچاق خودرو سفارشی انجام می شود

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 756456
موضوع قاچاق خودرو و دور زدن قانون با گذر از ایستگاه‌های بازرسی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
ماجرای قاچاق خودروهای لوکس؛ «سفارشی»
به گزارش جهان نيوز، موضوع قاچاق خودرو و  دور زدن قانون با گذر از ایستگاه‌های بازرسی امشب ۱۲ اسفند ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور سرهنگ جلال امینی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی و حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمید رضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق یک بحث کاملاً تخصصی است گفت: قاچاق خودرو فرق اساسی با همه قاچاق‌ها دارد، قاچاق خودرو، پوشاک، دخانیات و لوازم خانگی سفارش خاص و مصرف کننده خاص دارند.

او با اشاره به اینکه اکثر مردم ما در کشور خرید ماشین میلیاردی را انجام نمی‌دهند اظهار کرد: به خاطر عبور موقت چندین خودرو قاچاق داریم. بعضی از خودرو‌های قاچاق برای قطعه قطعه شدن وارد کشور می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در  سه سال اخیر پیگیر اظهارنامه ترانزیت، صادرات و گذر موقت برای سامانه شناسایی هستیم، اما همچنان موفق نشده ایم، قرار بود از طریق سامانه جامع تجارت کار دنبال شود، اما هنوز متاسفانه آنچه که باید به صورت صددرصد باشد انجام نشده و خیلی از رویه‌ها ناقص است و در بقیه رویه‌ها ارسال اطلاعات نداریم.

او با بیان اینکه نگین خودرو ۵۶ هزار خودرو قاچاق کرده است ادامه داد: ما در حوزه گذرموقت پرونده داریم، ۱۰۸ خودرو در آذربایجان غربی داریم که محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی گرفتند. ۱۷ دستگاه خودرو در این خصوص در خودروی لوکس کرج داریم که محکومیت ۷۳ میلیاردی گرفتند خلاء و نقص نیز مربوط به ورود موقت می‌شود و از محل گذر موقت این پرونده تشکیل شده است.

دهقانی نیا افزود: یکی از خلاء هایی که در این خصوص ایجاد می‌شود مربوط به اسناد و مدارک خلاف واقع است. برخی از این خودروها در داخل کشور با گذر موقت خرد می شوند و خودرویی باقی نمی‌ماند که بخواهیم آن را کشف کنیم.

او تصریح کرد: بر اساس پرونده نگین خودرو از ۴۲۴ خودرو نزدیک به ۲۷۰ خودرو به فروش رفته و ۱۵۶ خودرو باقی مانده است، تعدادی که به فروش رفته به صورت خرد از گمرک شهیدرجایی قانونی خارج می شود و یکسری از حامل هایی که کالا را بار می زنند و در جاده طی طریق می‌کنند قانونی هستند و بر اساس حکمی که صادر شده است کار انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز ادامه داد: ترانزیت برای ما درآمد اقتصادی دارد، ما هیچ کنترلی بر روی ترانزیت نداریم و هیچ کس نمی داند که این حامل کجاست، ما هنوز نتوانستیم حامل‌های مسیر ترانزیت بین الملل را به صورت لحظه‌ای دنبال کنیم.

او افزود: دوستان گمرک هشت سال پیش برای ترانزیت موقعیت‌یاب نصب می کردند تا بتوانند در مسیر رصد کالا را انجام دهند، ولی به دلایل وجود مشکلاتی این سیستم کنار گذاشته شد و ما الان در کشور نمی‌توانیم این رصد را انجام دهیم.
  کوتاهی از سوی گمرک درخصوص خودرو های گذر موقت صورت نگرفته است
مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه برنامه گفت: گذر موقت ظرف دو سال گذشته به صورت سیستمی در آمده است و در بستر سامانه جامع تجارت قرار دارد، افرادی که کالا و یا خودروی خود را تحت عنوان گذر موقت وارد کشور می‌کنند اطلاعاتشان حتما در سامانه ثبت می‌شود.

او با اشاره به اینکه مرحله به مرحله کار به صورت سیستمی انجام می شود گفت: گمرک گذرموقت را بعد از اینکه احصا کرد به راهور نامه می‌زند و پس از آن از طریق سیستم پلاک صادر می‌شود و این اطلاعات در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

ارونقی ادامه داد: گمرک در موعد مقرر این ماشین‌ها را چک می کند یعنی اگر سه ماه مهلت داده شده تا خودرو موقت در داخل کشور باشد پس از ظرف سه ماه چک می کند و اگر در موعد مقرر کالا به خارج از کشور برنگشته باشد بلافاصله گزارش وقوع جرم قاچاق صادر می‌شود. پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده است ما تمامی اطلاعات را وارد سیستم می‌کنیم.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در پاسخ به این سوال  که کالایی که در گلو گاه توسط ناجا متوقف می‌شود مگر اطلاعات آن وارد سیستم نمی‌شود که فراخوان شود که آیا کالا از گمرک بیرون آمده یا نه گفت: پلیس امنیت اقتصادی در کنار گمرک حضور دارد و تمامی دسترسی هایی که گمرک در خصوص سیستم دارد در اختیار پلیس امنیت اقتصادی قرار می‌گیرد و لذا گمرک همان دسترسی ها را دارد و ما تمامی دسترسی هایی که درخواست شده را در اختیار گذاشته ایم و دوستانمان اطلاعاتی که در سامانه وجود دارد را به روز می‌توانند ببینند.

ارونقی ادامه داد: هیچ‌گونه کوتاهی از سوی گمرک درخصوص خودرو های گذر موقت صورت نگرفته است ، گمرک در موعد مقرر بلافاصله گزارش اعلام وقوع جرم می کند دو سال است در بحث عبور موقت خودرو به صورت سامانه ای اقدام می‌کنیم .

او گفت: در خصوص بحث شناسایی کالا و آن چیزی که به ما تکلیف شده به صورت کامل اجرا می‌شود و مستندات آن وجود دارد، بعد از ۶ ماه اگر صاحب کالا خودرو اش را بیرون نبرده باشد و یا به خارج از کشور ارسال نکرده باشد، آن وقت باید موضوع به مرجع مربوطه اعلام شود که این کار توسط گمرک انجام شده است.

کشف بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو قاچاق
سرهنگ جلال امینی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه در مبادی رسمی دوستانمان در گمرک مستقر هستند گفت: تشخیص اینکه کالایی قاچاق است یا خیر با گمرک است. در مبادی غیررسمی در سواحل جنوبی که یکی از معبر های عبور کالای قاچاق است متاسفانه قاچاق صورت می‌گیرد، با توجه به نوار مرزی که در سواحل جنوبی داریم این کار اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به اینکه در کنار کالاهای قاچاق، خودرو هم قاچاق می‌شود افزود: ما طرح های مختلفی را در این رابطه انجام داده‌ایم. همکاران عزیزمان در دریابانی در محل حضور دارند و به صورت گشت‌های دریایی و ساحلی استقرار ثابت دارند.
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی اظهار کرد: همکارانمان به صورت گشت‌زنی اقدام به کنترل در عمق دریا می کنند و سایر نیروهای مسلح در رابطه با بحث قاچاق به ما کمک می‌کنند تا از ورود کالای قاچاق به ساحل جلوگیری شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو کشف کرده ایم افزود: هفته گذشته طرحی را به صورت منطقه‌ای همکارانم در مرز اجرا کردند و حدود ۲۲ دستگاه خودرو را در نزدیکی سواحل جنوبی توقیف کردیم، اما تعداد متعددی پل‌های غیرمجاز وجود دارد که کشتی لنج می تواند در آن مکان ها پهلو بگیرد.
برچسب ها: قاچاق لوکس لاکچری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *