کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صالحی‌امیری:

سند راهبردی ورزش، نقشه راه است و نقطه آرمانی را تعریف می‌کند

11 اسفند 1399 ساعت 16:00

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: سند راهبردی ورزش که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده، نقشه راه است و نقطه آرمانی را تعریف می‌کند.


به گزارش جهان نیوز، سید رضا صالحی‌امیری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص رونمایی از سند راهبردی تربیت بدنی و ورزش مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: سند راهبردی چند وجه مختلف دارد. از یک منظر به منزله چشم اندازی است که در حقیقت نقطه آرمانی را تعریف و مشخص می‌کند که باید به کجا برسیم. یک نوع برنامه استراتژیک و نقشه راه است و گام به گام مسیر حرکت به سمت نقشه آرمانی را مشخص می‌کند.

وی افزود: آنچه به طور کلی باید گفت این است که هر ساختار و نهادی به یک برنامه استراتژیک نیاز دارد که اصول برنامه استراتژیک در سیاست‌های کلان نظام را تعریف و اقتضای هر دستگاه را توجیه می‌کند. در سند راهبردی باید سه ویژگی مهم را مد نظر قرار داد. اول کلان‌نگری است یعنی باید پدیده را به صورت کلان دید. دوم همه جانبه‌نگری و جامع‌نگری و سوم آینده‌نگری است.

صالحی‌امیری تاکید کرد: برنامه در ایران عمدتاً فاقد کاربست‌های اجرایی است. هر برنامه باید مقتضیات و واقعیت‌های موجود در سازمان را تدوین کند. در ورزش؛ منابع، نیروی انسانی، توان مدیریتی، اقتضای محیطی، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موجود و متغیرهای برون سازمانی که شامل نظام سیاسی اجتماعی و اقتصادی است، را باید مد نظر قرار داد. برآیند آنچه ما در محیط درون سازمان و بیرون از سازمان با آن مواجه هستیم در چارچوب برنامه کلان تعریف می‌شود.

صالحی امیری یادآور شد: مهمترین مسئله در نحوه کاربست سند راهبردی این است که کسانی می‌توانند در مسیر آن حرکت کنند که دانش در حوزه برنامه استراتژیک را داشته و به اصول برنامه وفادار باشند.

وی مهمترین آسیب این برنامه‌ها را تغییرات پی در پی مدیران و بی‌ثباتی مدیریتی دانست و گفت: یک برنامه، حداقل 10 ساله و در سطح متعال 20 سال است. اگر در یک دوره 10 ساله چند مدیر تغییر کند مطمئناً سلایق هر مدیر در آن دخالت مستقیم دارد به همین دلیل با تغییر مدیران با تغییر سیاست‌ها روبه‌رو هستیم.

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: بحث ثبات مدیریت بسیار مهم است. نمی‌توان برنامه داشت ولی با تغییر مدیران آن را به نتیجه رساند. چرا تاکنون برنامه‌هایی که تدوین شده به نتیجه نرسیده است؟ تغییرات مدیران و تغییر نگرش مدیران جدید و در نتیجه تغییر نظام برنامه‌ریزی باعث این امر شده است. داشتن برنامه یک الزام است در غیر این صورت دچار روزمرگی، نظام سلیقگی، تصمیمات احساسی و لحظه‌ای خواهیم شد. بزرگترین آفت مدیریت در کشور از جمله ورزش فقدان نظام برنامه‌ریزی راهبردی است.

صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: موضوع دیگر عدم امکان تحقق اهداف بلند مدت است. وقتی درگیر امور روزانه، ماهیانه و سالیانه شویم از اهداف کلان فاصله می‌گیریم. قرار بود با چشم‌انداز ترسیم شده در سال 1404 قدرت اول منطقه باشیم اما تغییرات پی در پی مدیران، دولت‌ها، برنامه‌ها و نگرش‌ها ما را از برنامه دور کرد.

وی با اشاره به سند راهبردی ورزش کشور بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به تسنیم گفت: سند راهبردی ورزش کشور بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به تمدن نوین اسلامی و ایرانی اشاره دارد. در این خصوص تحلیلی داشتم که مراحل شکل‌گیری تمدن و موانع آن بررسی شده و عمدتاً نیازمند شناخت تمدن و شناخته عمیق نسبت به تمدن نوین است. در حقیقت تمدن جدیدی را دنبال می‌کنیم که مبنی بر سازگاری با محیط امروز ایران است.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اگر قرار باشد به بحث تمدن سازی ورود شود، این کار باید به صورت عملی صورت بگیرد، نه شعاری. نیاز به یک روند تاریخی بلند مدت داریم. همچنین باید ظرفیت سازی مناسب برای یک جامعه تمدن ساز صورت بگیرد. ورود ظرفیت بزرگ اندیشه‌ورزی و ایجاد یک باور ملی از دیگر مسائل مرتبط با تمدن سازی هستند. باید بدانیم که ورزش چه جایگاهی در این تمدن نوین خواهد داشت.


کد مطلب: 756286

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/756286/سند-راهبردی-ورزش-نقشه-راه-نقطه-آرمانی-تعریف-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com