پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تلاش بایدن برای احیای داعش در سوریه و عراق

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 755980
ایالات متحده آمریکا در حال حاضر برای احیای داعش در سوریه و عراق تلاش می‌کند. هدف اصلی آمریکایی‌ها از این اقدام، تداوم حضور نظامی خود در منطقه است.
تلاش بایدن برای احیای داعش در سوریه و عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، «جوبایدن» رییس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز، دستورحمله‌ هوایی آمریکا به بخش‌هایی از خاک سوریه و عراق را صادر کرد تا این فرضیه بیشتر تقویت شود که کاخ سفید قصد خارج شدن از منطقه را ندارد و به‌دنبال راهی است تا به اشغالگری خود در غرب آسیا ادامه دهد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز دربیانیه‌ای مدعی شد حمله‌های هوایی ای که چندین تأسیسات را در یک پاسگاه کنترل مرزی مجاور مرز عراق و سوریه منهدم کردند، به تلافی حمله راکتی به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفته و به دستور بایدن بوده است که پس از هماهنگی با شرکای خود، تأسیسات مورد استفاده نیروهای مورد حمایت ایران در شرق سوریه و هم مرز با عراق را هدف قرار دادند.

حمله‌ای بدون ارزش نظامی
هر چند که طبق بررسی اطلاعات میدانی درخصوص حملات هوایی نیروهای متجاوز آمریکایی و بیانیه‌ای که در این باره منتشر شد، نخست آمده است مناطقی که هدف حمله قرار گرفته است، ارزش نظامی ندارد. دوم اینکه فقط یک نیروی نظامی در این عملیات به شهادت رسیده است، اما پنتاگون مدعی است، دراین حمله‌ها به‌طور مشخص، چندین ساختمان مورد استفاده کتائب حزب‌الله، کتائب‌الشهدا و دو گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در نزدیکی یک پست بازرسی مرزی منهدم شدند.«مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا هم به حمله هوایی دیروز ارتش آمریکا در شرق سوریه به زبان طعنه عنوان کرد که امیدوار است  آمریکا دشت و صحرا را بمباران نکرده باشد، اما رسانه‌های عراقی در گزارش‌های اولیه خود از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی‌شدن چند نفر دیگر خبر دادند.

بایدن در راه ترامپ
این حمله‌های هوایی علیه خاک سوریه نخستین اقدام نظامی دولت جدید آمریکاست؛ دولتی که درهفته اول آغاز به کار خود همواره مدعی تمرکز بر چالش‌های برخاسته از جانب رقیب خود در شرق دور، یا همان کشور چین بود و در اقدام دیگری نام گروه انصارالله یمن را از لیست گروه‌های تروریستی خارج ساخت و از ائتلاف سعودی خواست تا جنگ را پایان دهد. اقداماتی که رسانه‌های غربی بایدن را دوستدار صلح و آرامش معرفی کردند، اما 2 ماه از این گونه ژست‌های دیپلماتیک نگذشت که آمریکا به اشغالگری خود در این مناطق پایان نداد و حتی نیروها و پایگاه‌هایش را در سوریه افزایش داد. کما اینکه در روزهای اخیر چندین پایگاه نظامی جدید در«حسکه» مثلث مرزی عراق، ترکیه و سوریه تأسیس کرد تا تحت کنترل کردها باشد و بتواند با ادامه اشغالگری دراین مثلث استراتژیک قدرت نمایی کند. گویا «جوبایدن» قصد دارد درمسیر «دونالد ترامپ» حرکت کند اما با ژست‌های سیاسی که خاص دموکرات‌های آمریکاست و نمونه بارز آن را در دنیای سیاست و برخی توافقات دیدیم.

حضور غیر قانونی عراق در آمریکا
شاید کاخ سفید این گونه حملات را در حمایت از نیروهای اشغالگر و تروریستی خود توصیف کند که اخیرا  توسط برخی گروه‌های مقاومت عراق مورد حمله راکتی قرار گرفتند، اما نباید فراموش کرد، که آنگونه که مردم عراق و پارلمان این کشور در طول یک سال اخیر بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید و مصوبه‌ای قانونی در این باره به تصویب رساندند، مصوبه‌ای که این اختیار را به دولت عراق می‌دهد که نیروهای خارجی را از این کشور خارج سازد. اما آمریکایی‌ها با حمایت گروه‌های صهیونیستی و سعودی در صددند تا با احیای دوباره داعش و تقویت نظامی آن‌ها، شعله جنگ را در این کشور روشن کرده و با ایجاد بی‌ثباتی بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری خود در عراق ایجاد کنند.

 از این رو است که اخیرا احزاب و گروه‌های تروریست بعثی که سال‌ها بر مردم این کشور ظلم رواداشته و خون هزاران نفر از جوانان عراقی را بر زمین ریخته است، مورد حمایت رسانه‌ای و سیاسی خود قرار می‌دهند و با در اختیار قرار دادن تریبون‌های سعودی به دختر صدام (رغد)، بازگشت آن‌ها به عرصه سیاسی عراق را دنبال می‌کند.

 از سوی دیگر این حمله، نشان داد که مقابله با محور مقاومت وارد فاز جدید شده و تبلیغات عبری_عربی در جهت دادن به ذهن رییس‌جمهوری آمریکا موفق عمل کرده است. چنانکه از اخبار این روزها دریافت می‌شود بخش مهمی از گفت‌وگوهای تلفنی نتانیاهو و سلمان با بایدن بر مساله ایران در منطقه متمرکز بوده است و بعد از این حمله نیز بایدن با ملک سلمان گفت‌وگوی تلفنی داشت که گفته شد محور اصلی این گفت‌وگو ایران بوده است.
 
واکنش مسکو به حملات کاخ سفید
اما مقامات روسیه روز گذشته در واکنش به این گستاخی‌ها، حمله هوایی آمریکا به سوریه را محکوم کردند.«ولادیمیر جباروف»معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل این اقدام آمریکا را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: این کاملا  غیرقانونی است؛ چرا‌که صحبت از حمله به کشوری مستقل در میان است. سوریه از هر لحاظی حق دارد بررسی این حادثه در شورای امنیت سازمان ملل را درخواست کند؛ زیرا این رویداد خطرناک بوده و می‌تواند به تشدید شرایط در منطقه منجر شود. امکان دارد سوریه با مراجعه به شورای امنیت خواستار بررسی موضوع در نشستی فوق‌العاده شود و برای انجام این کار از حق کامل برخوردار است.
سید‌افقهی : راهبرد حملات آمریکا تضعیف نیروهای مقاومت است

در همین زمینه «سید‌هادی سید‌افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به چرایی دستور رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر حمله به مناطقی از سوریه و عراق، عنوان کرد: آمریکا هروقت می‌خواست علیه مقاومت اسلامی اقدامی نظامی کند و یا اینکه دست به تضعیف مقاومت در عراق یا سوریه بزند، اقدام به ماجراجویی مثل شلیک چند خمپاره راکت و.. به منطقه سبز بغداد می‌کرد، بعد حملات سنگینی را علیه کتائب و حشدالشعبی و.. شروع می‌کند. این متاسفانه سیاست کلی آمریکاست و ربطی به جو بایدن و دونالد ترامپ ندارد چرا‌که راهبرد پنتاگون تضعیف نیروهای مقاومت در منطقه است.

 این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکا بسته شدن نقطه ارتباطی محور مقاومت را در عراق و سوریه دنبال می‌کند، افزود: آمریکا تلاش می‌کند که نیروهای مستشاری ما در این منطقه حساس دچار مشکل شوند و راه زمینی عراق با سوریه را می‌خواهند با اینگونه اقدامات بسته کنند تا ارتباط ایران، عراق، سوریه وغزه قطع شوند. آمریکا این هدف را دنبال می‌کند که این نقاط حساس را از وجود نیروهای مقاومت پاکسازی کند. یک نوع اقدامی که چالش‌برانگیز است.

«سید‌افقهی» با بیان اینکه آمریکا علاوه بر قطع ارتباط محور مقاومت در صدد استثمار نفت سوریه و عراق نیز هست، تصریح کرد: آمریکا علاوه براینکه به اشغالگری منطقه مثلثی «تنف» اطراف مرزهای عراق، اردن و سوریه فکر می‌کند به‌دنبال این است تا یک مثلث راهبردی دیگری در حسکه و دیرالزور داشته باشد تا کنترل این نوار را هم در دست بگیرند تا علاوه براحاطه چاه‌های نفت، راهبردهای نظامی و منطقه‌ای خودشان را هم دنبال نمایند.

سیاست جبهه مقاومت، ضربه در برابر ضربه است
وی با اشاره به رویدادهای احتمالی منطقه در روزها و هفته‌های آتی، گفت: «جوبایدن» که باسیاست نرم جلو آمده و از گفت‌وگو حرف می زند باید چرایی اینگونه اقدامات را بیشتر بررسی کرد. هر چند راهبردهای پنتاگون و کاخ سفید تفاوتی نکرده و این احتمال می‌رود که دست به اقدام گستاخانه‌تری هم بزنند، البته با پاسخ قاطع حشدالشعبی ونیروهای مقاومت عراق روبه‌رو می‌شوند. فرماندهان میدانی و سیاست کلی مقاومت ضربه در برابر ضربه را دنبال می‌کنند و اتفاق سحرگاه دیروز که آمریکایی‌ها مناطقی از عراق و سوریه را آماج حملات خود قرار دادند را می‌توان آغاز راه بایدن دانست و باید دید هدف آمریکا از این اقدام چه بوده است. نباید فراموش کرد اگر آمریکا به‌دنبال پاسخ اخیر حملات به پایگاه‌هایش در عراق بوده است،گروه‌های مقاومت مثل حشدالشعبی قبلا  این اقدامات را محکوم و رد کردند. آمریکا مدعی است این حملات را در واکنش به حملات اخیر به فرودگاه اربیل و منطقه سبز عراق صورت داده است این در حالی است که همچنان بانی و عامل عملیات در اربیل نامشخص است و حملات اخیر به منطقه سبز بغداد مشکوک ارزیابی می‌شود.

آمریکا به‌دنبال خلع سلاح شدن حشد‌الشعبی
وی ادامه داد: این‌ها دنبال خلع سلاح حشد‌الشعبی هستند،گروه تروریستی داعش را که خود آمریکا به‌وجود آورد را حشدالشعبی نابود کرد. از سویی دیگر؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم بدش نمی‌آید که حشدالشعبی تضعیف شود و حتی میان گروه‌های مبارز و مقاومت در عراق شکاف ایجاد شود. الکاظمی با تبعیت از آمریکا به‌دنبال این است که مطیع دستورات سفارت آمریکا درعراق است .
 
تداوم حضور آمریکا در منطقه با احیای داعش
 بنابر این گزارش؛ آمریکا به خوبی دریافته است که با ایجاد فتنه و ادامه آشوب‌های سیاسی در عراق و چه بسا سوریه، بر اشغالگری 20‌ساله خود در بغداد ادامه دهد ودر سوریه با تقویت کردهای این منطقه در حسکه آن‌ها را در مقابل دولت
 بشار اسد قرار دهد تا منطقه غرب آسیا همچنان روی ثبات و آرامش نداشته باشد تا ضمن استثمار منابع این کشورها، تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را به گروه‌های تروریستی عرضه کند و دلارهای سعودی را همچون سال‌های گذشته نصیب خود نماید.

بسیاری از ناظران تحولات بین‌المللی معتقدند که آمریکا در حال حاضرمشغول احیای داعش در سوریه به‌ویژه درعراق است. در همین ارتباط، «ناصر قندیل» تحلیلگر برجسته لبنانی می‌گوید: ایالات متحده آمریکا در حال حاضر برای احیای داعش در سوریه و عراق تلاش می‌کند. هدف اصلی آمریکایی‌ها از این اقدام، تداوم حضور نظامی خود در منطقه است. قندیل همچنین یادآور شد: در واقع، دولت جدید ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند تا از رهگذر فعال‌سازی مجدد تروریسم در سوریه و عراق، بهانه لازم برای تداوم حضور نظامی خود در این کشور را داشته باشد. اگرچه پیش از این و به کرات حملاتی این چنین خشونت آمیز در سوریه از ناحیه رژیم اسرائیل و بدون آنکه رژیم آن را گردن گیرد صورت می‌پذیرفت اما با عملیات دیشب به نظر می‌رسد فضای دشمنی با ایران و محور مقاومت وارد فاز جدیدی شده است و می‌توان انتظار داشت این آخرین اقدام از این دست نباشد.

 ولادمیر جباروف:این کاملا  غیرقانونی است؛ چرا‌که صحبت از حمله به کشوری مستقل در میان است. سوریه از هر لحاظی حق دارد بررسی این حادثه در شورای امنیت سازمان ملل را درخواست کند؛ زیرا این رویداد خطرناک بوده و می‌تواند به تشدید شرایط در منطقه منجر شود

سید افقهی: آمریکا تلاش می‌کند که نیروهای مستشاری ما در این منطقه حساس دچار مشکل شوند و راه زمینی عراق با سوریه را می‌خواهند با اینگونه اقدامات بسته کنند تا ارتباط ایران، عراق، سوریه وغزه قطع شوند. آمریکا این هدف را دنبال می‌کند که این نقاط حساس را  از وجود نیروهای مقاومت پاکسازی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
در این عنوان بین مطلب فکر می کنم جای کلمه عراق و امریکا جابجا ثبت شده :
حضور غیر قانونی عراق در آمریکا!