سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۶
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه علیه ایران با حمایت کامل ما بود

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 755952
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه تصریح کرد عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس با حمایت واشنگتن صورت گرفته است.
عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه علیه ایران با حمایت کامل ما بود
گروه بین الملل جهان نيوز: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنجشنبه تصریح کرد عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «حمایت کامل» واشنگتن صورت گرفته است.

انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه از قصد خود برای صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتقاد از اقدامات جبرانی ایران در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در برجام عقب‌نشینی کردند.

ند پرایس گفت: «مدیر کل آژانس، گروسی، طرحی را برای پرداختن ایران به مسائل پاسخ‌داده‌نشده در خصوص برنامه هسته‌ای خود ارائه کرد. سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیر کل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است.»

وی اضافه کرد: «ما از نتیجه نشست شورای حکام درباره ایران و طرح ارائه شده توسط مدیر کل آژانس اتمی خرسندیم. ما می‌دانیم که مدیر کل آژانس برنامه‌ای واقع‌بینانه پیشنهاد کرده که ایران آن را پذیرفته است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع واشنگتن در خصوص پاره‌ای گزارش‌ها مبنی بر اینکه ممکن است ظرف هفته‌های آینده گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا در بروکسل انجام شود، گفت: «چیزی که همواره در این خصوص گفته‌ایم این است که ما نه خوش‌بین هستیم و نه بد بین. ما در خصوص دیپلماسی‌مان، هوشیار هستیم و می‌دانیم که با شریکانمان یعنی سه کشور اروپایی در این خصوص تعامل داریم.»

وی اضافه کرد: «ما یک طرح راهبردی موسوم به "پایبندی در برابر پایبندی" پیشنهاد کرده‌ایم: اگر ایران به پایبندی کامل به برجام برگردد ایالات متحده آماده انجام اقدام مشابه خواهد بود.»

ند پرایس در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده آماده است با گام‌های همزمان با ایران به برجام برگردد و اینکه ایران منتظر است ببیند آمریکا پذیرای چنین طرحی است یا خیر گفت: «ایران نباید منتظر چیزی باشد، چون ما به صراحت گفته‌ایم کاری که آماده‌ایم انجام دهیم ورود به گفت‌وگوهای سازنده است. این پیشنهادی است که روی میز بوده است.»

وی اضافه کرد: «می‌دانم که پیشنهادها و طرح‌های مختلفی از طرف پایتخت‌های مختلف مطرح شده‌اند. پیشنهادی که ما مطرح کرده‌ایم و سه کشور اروپایی هم آن را پذیرفته‌اند شرکت در مذاکرات اصولی، هوشیارانه و سازنده در چارچوب ۱+۵ با ایرانی‌ها است. در آنجا می‌توانیم مسائل مختلفی را که مطرحند مورد بحث قرار دهیم.»

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.
با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اروپا از سال 1955 تاکنون ثابت کرد که نوکر آمریکا بوده است.
Iran, Islamic Republic of
۱۲۰۰ آمریکایی دیگر در یک شبانه‌ روز قربانی کرونا شدند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بحران یمن راهکار نظامی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و عراق حزب‌الله را مسئول حملات اخیر به عین‌الاسد می‌دانند
Iran, Islamic Republic of
مردم منطقه و جهان آمریکا را مسئول حملات به یمن می‌دانند