جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فراموشی کد بورسی

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 755774
یکی از مشکلات و مسائلی که در بازار سرمایه وجود دارد، فراموشی کد بورسی سهامداران یا سرمایه‌گذاران است. فراموشی کد بورسی به دلایل مختلف تا حدودی طبیعی است و به همین منظور از چند راهکار ساده می‌توانید برای بازیابی آن اقدام کرد.
فراموشی کد بورسی
یکی از مشکلات و مسائلی که در بازار سرمایه وجود دارد، فراموشی کد بورسی سهامداران یا سرمایه‌گذاران است. فراموشی کد بورسی به دلایل مختلف تا حدودی طبیعی است و به همین منظور از چند راهکار ساده می‌توانید برای بازیابی آن اقدام کرد.

برخی از افراد ممکن است در یک بازه زمانی بلندمدت در بازار سرمایه فعالیت نداشته باشند و به همین دلیل اطلاعات بورسی خود را از یاد برده‌اند. برخی افراد ممکن است به هر دلیلی مشخصات بورسی و اطلاعات کاربری خود را گم کرده باشند، تمام این موارد طی تجربه از سوی افراد مختلف ثبت شده است. در این مقاله قصد داریم به زبان ساده نحوه بازیابی کد بورسی برای افرادی که آن را فراموش کرده‌اند آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

در صورت فراموشی کد بورسی چه باید کرد؟
در صورتی که شما جزو سرمایه‌گذاران یا سهامداران اولیه در بازار بورس ایران بودید و در آن زمان برای دریافت کد بورسی اقدام کرده و بعد از آن کد بورسی جدید نگرفته‌اید، باید در نظر داشته باشید که تمامی کدهای بورسی قدیمی در بازار سرمایه ممنوع‌المعامله شده‌اند و هیچ شخصی با استفاده از کدهای بورسی قدیمی قادر به انجام معاملات بورسی در هیچ کارگزاری نیست، تمامی این کدهای بورسی در بازار سرمایه از جانب سازمان بورسی غیر فعال شده‌اند. برای بازیابی یا فعال‌سازی کافی است که از طریق یکی از کارگزاری‌های بورس در سطح کشور اقدام کنید.

فرایند استعلام و دریافت کد بورسی جدید
در حال حاضر اگر شما هم جزو افرادی هستید که کد بورسی خود را به هر دلیلی فراموش کرده‌اید و کد بورسی شما از نوع قدیمی نیست، باید از طریق تماس یا مراجعه حضوری به کارگزاری‌هایی که در نظر دارید شروع کنید. در نظر داشته باشید که به این منظور می‌توانید از سامانه استعلام کد بورسی هم استفاده کنید که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. در صورتی که کد بورسی شما از نوع قدیمی است و در حال حاضر نیاز دارید که برای فعالیت‌های بورسی خود کد معاملاتی جدید استعلام کنید، باید در نظر داشته باشید که این پروسه به دو شکل حضوری و غیر حضوری قابل انجام است.

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که در گذشته برای معاملات بورسی سامانه سجام وجود نداشته و به مرور زمان به منظور شفاف‌سازی و یکپارچه‌سازی اطلاعات سهامداران در بازار سرمایه به یک مرحله الزامی تبدیل شده است. بنابراین شما باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام خود را تکمیل کنید. در مرحله بعد، در صورتی که می‌خواهید این فرآیند را به صورت آنلاین انجام دهید، لازم است به یکی از سامانه‌های ثبت نام کد بورسی کارگزارهای بورس در کشور مراجعه کنید که در این میان ما کارگزاری آگاه و سامانه آگاه اکسپرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای این امر کافی است وارد سامانه ثبت نام شوید و اطلاعات و مشخصات دقیق خود را در مراحل مختلف در آن ثبت بفرمایید. گفتنی است که اگر از طریق سامانه آگاه اکسپرس برای استعلام و دریافت کد بورسی جدید اقدام کنید ثبت نام سجام شما از طریق همان سامانه به صورت رایگان قابل انجام خواهد بود.

روش دوم برای استعلام و دریافت کد بورسی مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان در شهر سکونت شما است. در این روش باید به یاد داشته باشید که مدارک هویتی اصلی شما (شناسنامه، کارت ملی) همراه خود ببرید. در این روش با مراجعه به دفاتر پیشخوان و طرح مساله به راحتی می‌توانید با توجه به چهارچوب‌های تعریف‌شده برای ثبت و استعلام کد بورسی خود اقدام کنید.

سامانه استعلام کد بورسی چیست؟
در صورتی که کد بورسی خود را فراموش کرده باشید با استفاده از سامانه استعلام کد بورسی که توسط سازمان بورس طراحی شده است می‌توانید برای این فرآیند اقدام کنید. به همین منظور شما به راحتی می‌توانید به این سامانه با نشانی estelam.ime.co.ir مراجعه و اطلاعات لازم را وارد و سپس گزینه جستجو را انتخاب کنید. با این روش می‌توانید کد بورسی خود را استعلام بفرمایید.

چگونه از چند کارگزاری کد بگیریم؟
باید دقت داشته باشید که کد بورسی برای هر شخص (حقیقی، حقوقی) فقط یک مرتبه از جانب سازمان بورس استعلام و صدور می‌شود. شما نمی‌توانید از طریق کارگزاری‌های مختلف برای دریافت کد بورسی گوناگون اقدام کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که در هر چند کارگزاری که مد نظر شما باشد می‌توانید به معاملات خود رسیدگی و دارایی سهام خود را در چند کارگزاری مدیریت کنید اما امکان دریافت چند کد بورسی مختلف در بازار سرمایه به این شکل برای افراد وجود ندارد. در حقیقت می‌توانید چند کد معاملاتی از چند کارگزاری دریافت کنید اما کد بورسی تنها یک بار صادر می‌شود.

چند نکته مهم درباره کد بورسی

. کد بورسی هر شخص منحصر به فرد بوده و هیچ کد بورسی شبیه به دیگری نیست.

. کد بورسی از 8 بخش تشکیل شده است که 3 بخش ابتدایی آن از مخفف نام خانوادگی شما و 5 بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل شده است. در کد بورسی‌های جدید ممکن است هم حروف و هم اعداد تصادفی باشند.

. سازمان بورس برای صاحبان سهام عدالت نیز کد بورسی صادر کرده است و کد ایشان با حرف «ع» آغاز می‌شود.

. این کد همانند کد ملی عمل می‌کند، به نوعی معرف شما در بازار سرمایه است و با استفاده از آن در بازار سرمایه قادر به مدیریت تمام معاملات خود خواهید بود.

. کدهای بورسی هیچ گونه تاریخ انقضایی ندارند و شما با کد بورسی خود تا هر زمانی که خواستید قادر هستید به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه بپردازید.

. به دلیل مسائل امنیتی به هیچ عنوان اطلاعات کاربری سامانه معاملاتی و کد بورسی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

 در نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی باید بگوییم که بنا به هر دلیلی ممکن است که کد بورسی به فراموشی سپرده شود و برای بازیابی آن می‌توان از طریق راه‌های مختلف اقدام کرد. در گام اول اگر کد بورسی شما از نوع قدیمی نیست و غیر فعال نشده است و ممنوع‌المعامله نشده‌اید، می‌توانید از طریق سامانه استعلام کد بورسی اقدام کنید. در صورتی که کد بورسی شما از نوع قدیمی است و در حال حاضر غیر فعال شده است، به دو شکل حضوری و آنلاین می‌توانید برای فعال شدن و استعلام آن اقدام کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *