پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
چمران:

ساختار خاص و جدیدی برای انتخابات تعریف شده

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 755511
«شانا»، این روزها نامی آشنا برای سیاست‌ورزی «صادقانه» و «کارآمد» است؛ سیاست‌ورزانی که با دغدغه رفع مشکلات، پا را از سیاست‌ورزی منفعت‌طلبانه فراتر گذاشته و سیاست‌ورزی کارآمد، برای توده‌های مردم را در افق‌های خویش می‌بیند. بازی در میدان دوگانه‌های کاذب، شاید دیگر تاکتیکی شکست خورده به حساب بیاید و سیاست ورزی هوشمندانه، پایانی باشد بر وعده وعیدهایی برای اجرا نشدن.
ساختار خاص و جدیدی برای انتخابات تعریف شده
به گزارش جهان نيوز، حالا در آستانه فصل جدیدی از تاریخ کشورمان و درست در جایی که با وعده‌ها و دست دادن با کدخدا هم، مشکلات بر مدار تکرار می‌چرخد و نه تنها باری از روی دوش ملت بر داشته نشده بلکه بر آن افزوده هم شده است، شناسایی زمینه‌های آگاهی برای انتخاب درست ضرورتی انکار‌ناپذیر است. راهبرد انتخاباتی «ترس از دیگری» حالا شاید حربه‌ای نخ نما شده باشد؛ حربه‌ای که متاسفانه بارها به آن دست یازدیده شده و «عملکرد» و «برنامه» را به مسلخ برده باشد. نوک پیکان رقیب حالا هدفمند، انتخاب مردمی را نشانه گرفته است که آشفتگی را برنتافته و مسیر بهبود امور را از دریچه اقدام و عمل پی‌ریزی و پیگیری کرده است. انتقادها از مجلس یازدهم و رییس آن شاید مصداق زمین جدید بازی اصلاح‌طلبان باشد.
 
مجلس یازدهم؛ ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان
حالا همانطور که حدادعادل گفته است یکی از راهبردهای رقیب برای پیروزی در انتخابات، سیاه‌نمایی درباره مجلس است و نباید در نیت آن‌ها شک کرد؛ از روز اول تشکیل مجلس، نظریه‌پردازان اصلاحات اعلام کردند که ستاد انتخابات‌شان در مجلس است و به‌دنبال وانمود جلوه دادن کارهای مجلس و نشان دادن ناکارآمدی آنان هستند تا مردم به سمت آن جریان نروند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت:‌ موج  ایجاد شده درباره سفر قالیباف به مسکو دو وجهه داشت که وجهه اول به‌دنبال ضربه به کلیت مجلس بود و وجهه دوم هم ضربه به قالیباف، که آن‌ها از هر دوی این وجهه‌ها نگران هستند. «سیاه‌نمایی» در دوره‌های مختلف ابزاری برای رقیب هراسی و تاکتیکی برای دوگانه‌سازی کاذب بوده است؛ تاکتیکی که متاسفانه چندان هم بی‌فروغ نبوده و سرانجامی را به تصویر کشیده است. دیوار کشیدن در پیاده‌روها شاید از مصادیق آن چیزی باشد که ذکر آن رفت، مصداقی که اگر چه تصور آن هم انتزاعی به نظر می‌رسد اما چندان بی‌تأثیر هم نبود.

مچ‌گیری از انتخاب مردم
«رویکرد مچ‌گیرانه» نسبت به مجلس فعلی، پی‌ریزی بنایی را نوید می‌دهد که قرار است نتیجه آن در انتخابات سال آینده مشخص شود.

ناکارآمد جلوه دادن نمایندگان و حمله بی‌وقفه به قالیباف بدون هدف صورت نمی‌گیرد و بستر را برای بازی جدید فراهم می‌کند. در این میان آنچه از سوی جریان رقیب می‌رود، چندان جای تعجب ندارد و تاکتیکی است که در سال‌های دراز آزموده شده است، اما اقدامات برخی که خود را جزء نیروهای انقلاب می‌دانند، حالا کار را بر نیروهای انقلاب دشوار کرده است. شاید بصیرت و اعتماد به جریان انقلابی فرصت کمتری به رقیب بدهد و شرایط حضور هوشمند در انتخابات را فراهم کند. در این میان باید به این مساله توجه شود که کارت نیروهای خودی نباید به نفع رقیبان بازی شود.

چمران: ساختار خاص و جدیدی برای انتخابات تعریف شده است
در این زمینه با مهدی چمران، نایب رییس شورای ائتلاف به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، اظهار داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن یعنی انتخابات مجلس، این ائتلاف شکل گرفت و در انتخابات مجلس هم توفیق یافته و توانست حدود ۲۳۰‌نفر از نمایندگان مجلس را از این طریق به مجلس معرفی کند. چمران با تاکید بر اینکه شورای ائتلاف بلافاصله برای انتخابات ریاست جمهوری و همینطور شوراهای شهر سازماندهی و برنامه‌ریزی خود را شروع کرد، افزود: یک برنامه خیلی مدونی تهیه شد و در جلسات مختلف بررسی شد. یعنی یک کار فشرده انجام شد و کارهای قبلی تکمیل شد.

نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: با توجه به ریاست جمهوری قبل که جمنا شکل گرفت و شورای ائتلاف که در انتخابات مجلس کار را جلو برد، می‌توان گفت از اواسط تابستان سازماندهی در استان‌ها شروع شده است و یک ساختار خاص و جدیدی تعریف شده است که تاکنون پیاده نشده است؛ نه در کشور ما و نه در جاهای دیگر. هیچ کجا شاید به اینگونه عمل نشده باشد.

از تابستان کار را شروع کرده‌ایم
وی با بیان اینکه شاید به صورت یک ائتلاف تاکنون اتفاقی از این دست نیفتاده باشد، گفت: بیشتر کشورها حزبی هستند. شورای ائتلاف کار خود را از تابستان شروع کرد و جلو آمد و الان در استان‌های کشور شوراهایی که از قبل هم وجود داشت فعال شده و شکل گرفته است.  چمران با اشاره به اینکه در تمام شهرستان‌های کشور تقریبا شورای ائتلاف به‌وجود آمده است، تصریح کرد: الان برای مجامع نام‌نویسی شده است و تقریبا همه استان‌ها نام‌نویسی کرده‌اند و تنها چند استان نام‌نویسی آن‌ها شروع نشده است؛ مثل تهران. نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: اکثرا برای مجامع در فضای مجازی نام‌نویسی کرده‌اند ولی بعضی از استان‌ها هم می‌خواهند که دوباره تمدید شود، زیرا برخی از استان‌ها هستند که می‌خواهند در مجامع حضور داشته باشند اما فرصت نکرده‌اند نام‌نویسی کنند و یک فرصت دیگری هم داده خواهد شد. چمران با تاکید بر نام‌نویسی استان‌ها در مجامع شورای ائتلاف، تاکید کرد: این مجامع در شهرستان‌هاست و در شوراهای شهر از آن‌ها کمک گرفته خواهد شد تا خودشان بتوانند ساز‌و‌کار انتخاباتی شورای شهر را پیاده کنند.

شکل‌گیری کنگره دو هزار نفری
وی با بیان اینکه کار الان با شدت و سرعت و دقت جلو می‌رود و ان‌شاءالله بتوانیم در مدت زمان باقی مانده این سازماندهی را در کل کشور به خوبی پیاده کنیم، تصریح کرد: شوراهای شهرستان و مجامع شهرستان که شکل گرفتند می‌آیند و شوراهای شهرستان را خودشان انتخاب می‌کنند؛ همه این‌ها انتخاب از پایین به بالاست. نایب‌رییس شورای ائتلاف گفت: شوراهای شهرستان که شکل گرفتند می‌آیند شوراهای استان را شکل می‌دهند و شوراهای استان می‌آیند و مجموعه شورای مرکزی یا کنگره ملی را شکل می‌دهند که شاید نزدیک به دو هزار نفر بشوند. چمران ادامه داد: این کنگره ملی می‌تواند در ارتباط با ریاست جمهوری نظر بدهد و تصمیم‌گیری کند. برای شورا های شهر هم این شوراها و مجامع شهرستان‌ها شکل می‌گیرد و شهرهای مراکز شهرستان‌ها هم از آن برای انتخابات شوراهای شهر خود، می‌توانند استفاده کنند.

شورای وحدت هنوز «وحدت» به‌وجود نیاورده است
وی تصریح کرد: شورای وحدت بعد از جریانات ما شکل گرفت و همه کارهای ما از جمله سازماندهی انجام شده بود و بعد یک جمعی آمدند و گفتند ما می‌خواهیم شورای وحدت را شکل بدهیم؛ جامعه روحانیت مبارز در جریان این کار بود و بعد به‌عنوان شورای وحدت شکل گرفت و هنوز متاسفانه وحدت به‌وجود نیامده است.

 نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: وقتی صحبت از ائتلاف می‌شود تقریبا تمام احزاب همسو دعوت شده‌اند و الان هم در کمیته احزاب وجود دارند؛ در شورای مرکزی قبلی هم بودند و حدود ۱۲‌حزب حضور داشتند و جمعیت‌های جهادی، دانشجویی، جوانان، زنان و همه آن‌ها حضور داشتند و از همه گروه‌ها حضور داشتند و این حضور دسته جمعی شورای ائتلاف مرکزی را شکل داده بود.

مجمع شورای ائتلاف در فضای مجازی شکل می‌گیرد
وی در ادامه در خصوص زمان اعلام نامزد، تصریح کرد: هنوز نام‌نویسی شروع نشده است و معلوم نشده که داوطلبان رسمی چه کسانی هستند؛ مشخص نیست شورای ائتلاف از چه کسی حمایت می‌کند. آن مجمع بزرگ که در تهران شکل می‌گیرد و البته در فضای مجازی شکل می‌گیرد، قاعدتا در آنجا کاندیداها معرفی شده و رأی‌گیری می‌شود. چمران در ادامه گفت: بعد از رأی‌گیری انتخاب نهایی صورت می‌گیرد؛ البته به نظرسنجی‌هایی که در کل جامعه صورت می‌پذیرد هم توجه می‌شود و سازوکار نهایی در همان زمان باید تدوین شود. نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان تاکید کرد: امید داریم مانند انتخابات مجلس شود و به یک نتیجه واحدی برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
هر چی خاتمی جونمون بگه . ما اگر دلار بشه 100 هزار تومن و پراید بشه 500 میلیون تومن هم برامون مهم نیست...!!
Iran, Islamic Republic of
تا 1408 با جهانگیری