کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به عقب نشینی آمریکا از مکانیسم ماشه

چالش جو بایدن میان پذیرفتن راهبرد رهبری تا طمع به دولت روحانی

2 اسفند 1399 ساعت 16:57

دولت بایدن با راهبرد رهبر معظم انقلاب درباره رفع تحریم ها دچار چالش جدی تعیین استراتژی شده است. به همین دلیل از یکسو مجبور به عقب نشینی شده و از سوی دیگر تلاش کرده عقب نشینی ها را نمایشی و بدون دادن امتیاز خاص کند


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: راهبرد رهبر انقلاب برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها، با عنوان «پذیرفتن اقدام عملی آمریکا بعد از راست آزمایی»، علائم درستی و موثربودن آن در حال نمایان شدن است. نشانه جدی آن نیز این است که همین بایدنی که گفته بود اول ایران به برجام برگردد و بعد ما بررسی می کنیم که به برجام برگردیم، اینک از آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با 1+5 درباره برجام سخن می گوید.

بایدن گرچه در ظاهر چیز زیادی را نمی خواهد بروز بدهد ولی با راهبرد جمهوری اسلامی مجبور به رفتار محتاط تر شده و آن را چالشی برای خود می داند. آنگونه که بلینکن وزیرخارجه آمریکا گفته است: «دولت آمریکا همچنان مردد است که به برجام به‌عنوان بستری برای رسیدن به توافقی محکم‌تر بازگردد یا از همان ابتدا به‌دنبال توافقی جدید باشد که مسائل دیگر را هم در بر می‌گیرد.» یا «علی واعظ» از گروه مهم و موثر بین‌المللی بحران پیشنهاد کرده است تا امریکا در مقابل متوقف کردن غنی‌سازی ۲۰ درصد در فردو تصمیم اجرایی ترامپ در سال ۲۰۱۹ برای تحریم کل سیستم مالی ایران را لغو کند. این دست گزاره ها نشان می دهد که با تعیین خط مش رهبرمعظم انقلاب درباره برجام و رفح تحریم ها، دولتمردان بایدن برای تعیین استراتژی جدید در برابر ایران دچار سردرگمی شده و محاسبات قبلی آنها تاکنون به درستی پیش نرفته است.

البته آمریکا هنوز به خواسته های اصلی ایران تن نداده ولی مجبور شده عقب نشینی های همانند کنار کشیدن از اجرای مکانیسم ماشه را انجام بدهد. البته آمریکا این عقب نشینی های تبلیغاتی را تلاش می کند به عنوان یک اقدام خاص به دولت ایران معرفی کند تا روند کاهش تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف کند. مساله مهم اینجاست که اگر راهبرد رهبری نبود، دولت بایدن همینقدر اقدام نمایشی را نیز حاضر نبود بدون گرفتن امتیاز انجام بدهد. از سوی دیگر تحرکات آمریکا نشان می دهد که مجلس یازدهم با تصویب یک قانون خوب و به موقع با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» موفق شده ریل مذاکرات هسته ای را عوض کند. در همین جا تاکید بر این نکته حائز اهمیت است که همین کاهش تعهدات اخیر در برجام که دولت در آن سستی هم نشان داد، تبدیل به آورده ای شده است که آنها برای توقف آن مجبور به چانه زنی شدند و گرنه چانه زنی شان از خود برجام 2015 شروع می شد و در آن صورت شروع مذاکرات مجدد درباره این بود که برجام 2015 دیگر کفایت نمی کند و ایران برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره باید تعهدات جدیدتری را بپذیرد.

با این وجود متاسفانه نحوه رفتار دولت بایدن با دولت روحانی قابل تامل است. هرچه از طرف دولت روحانی و شخص رئیس جمهور طلب برجام شده، دولت بایدن در پاسخ به ابراز علاقه هواداران ایرانی خود، طوری رفتار می کند که برجام همانند معاهده پاریس یا پیمان استارت با روسیه و.. برایش اهمیت ندارد. این رفتار در ذات خود یک بی احترامی به دولتی دارد که خود را برای مذاکره مشتاق به دولتمردان آمریکایی نشان می دهد و پیش از این برای دموکرات ها حس نیت خود را ثابت کرده بود! آخرین نشانه این دستکم گرفتن دولت ایران نیز این است که بایدن اعلام کرد مکانیسم ماشه را که عملا فقط این کشور و دومینیکن با آن موافقت کرده بودند اجرا نمی کند و به مذاکرات 1+4 با ایران باز می گردد! آنها واقعا با این اقدام نمایشی مسخره روی ذوق زدگی چه کسانی حساب کرده اند که می توانند با دادن یک امتیاز پوچ بازهم امتیاز بگیرند؟! جواب سوال مشخص است، امروز روزنامه شرق با تیتر درشت نوشته «شمارش معکوس بازگشت به برجام» و آرمان نیز تیتر زده «بازگشت بایدن»!

دولت بایدن با راهبرد رهبر معظم انقلاب درباره رفع تحریم ها دچار چالش جدی تعیین استراتژی شده است. به همین دلیل از یکسو مجبور به عقب نشینی شده و از سوی دیگر تلاش کرده عقب نشینی ها را نمایشی و بدون دادن امتیاز خاص کند، تا شاید دوباره روزنه ای ازطرف دولت روحانی برایشان باز شود. واقعیت آن است که اگر دولت تدبیر و امید دست از به طمع انداختن تیم سیاست خارجه بایدن بردارد، آنها مجبور خواهند شد، با راهبرد رهبر ایران به نحوی کنار بیاییند. همه این موارد نشان می دهد که اگر دولت روحانی در مسیر راهبرد رهبر معظم انقلاب حرکت کند، بالاخره شاید شاهد مقداری گلابی البته به اندازه باغ کوچک و ناقص برجام باشیم.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 755454

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755454/چالش-جو-بایدن-میان-پذیرفتن-راهبرد-رهبری-طمع-دولت-روحانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com