کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گز بعنوان هدیه

2 اسفند 1399 ساعت 10:38

از گذشته هدیه دادن موضوع جالبی برای علوم شناختی و روانشناسی بوده است. هدیه دادن روابط بین افراد را مستحکم می کند. به عقیده روانشناسان فردی که هدیه می دهد بیشتر از فردی که هدیه ای دریافت می کند از مزایای خوب روانشناختی بهره می برد.


هدیه چیزی است که ما به رایگان به دیگران می‌دهیم و در ازای آن چیزی درخواست نمی‌کنیم. در واقع ما معمولا هدیه را به قصد نشان دادن محبتمان به فردی به او می‌دهیم.

از گذشته هدیه دادن موضوع جالبی برای علوم شناختی و روانشناسی بوده است. هدیه دادن روابط بین افراد را مستحکم می‌کند. به عقیده روانشناسان فردی که هدیه می‌دهد بیشتر از فردی که هدیه‌ای دریافت می‌کند از مزایای خوب روانشناختی بهره می‌برد.

* انواع هدایا

هدایای مادی
هدایایی هستند که از ارزش مادی برخوردارند. این هدایا را می‌توان فروخت و به پول نقد تبدیل کرد.

هدایای معنوی
این هدایا ارزش معنوی دارد و ارزش مادی در آن چندان مطرح نیست. از نمونه این هدایا می‌توان به یک قطعه شعر ادبی اشاره کرد.

هدایای مادی-معنوی
این هدایا مزایای هر دو دسته را دارند. هم برای آنها هزینه شده است وهم پتانسیل احساسی بالایی دارند.
 
سوغات اصفهان
از جمله محصولاتی که جزو دسته هدایای مادی-معنوی هستند محصولات گز و سوهان کادویی شهر اصفهان می‌باشند. محصولات گز و سوهان کادویی دارای طیف وسیعی هستند. معمولا جعبه های این هدایا دست ساز هستند که حس معنوی را به فرد القا می‌کنند و بخصوص برای افرادی که به فرهنگ و هنر ایرانی علاقه مند هستند بسیار مناسب می‌باشد.  دو نوع دیگر از این هدایا درون صندقچه خاتم یا جعبه فلزی قرار می‌گیرد.



شما می توانید برای تهیه خرید بهترین گز اصفهان و خرید سوهان درجه یک اصفهان به سایت های اینترنتی سری بزنید.

مهمان نوازی و ابراز لطف عملی و پذیرایی و میزبانی خوب در فرهنگ ایران از خصلت‌های دیرینه است. همین فرهنگ موجب می شود که مهمان با سفر به شهرهای دیگر با سوغات آن شهر خاطرات و روزهای خوب سفرش را ثبت کند و با میزبانی خوبی در آن شهر مواجه شود. اکنون این سوغات و هدایا به نوعی معرف هر شهر و نماد آن هستند و فرهنگ و هویت شهر را رقم می‌زنند. همین اصول رفتاری در صنعت گردشگری نقش به سزایی دارد. شهرهایی مثل اصفهان که سوغاتی شناخته شده‌ای چون گز، سوهان و شیرینی های خاص خود را دارند دراین اصول پیش قدم هستند.

تاریخچه هدیه
هدیه دادن از گذشته‌های دور و حتی ماقبل فرهنگ بشری رایج بوده است. در زمان‌های قدیم این هدایا معمولا از طبیعت بدست می‌آمدند. باستان شناسان عقیده دارند که این هدایا مثلا می توانسته‌اند سنگ یا دندان یک حیوان باشند.

سپس در زمان‌های بعدی و از زمانی که انسان به تمدن دست یافت توانست ابزارهای پیچیده‌تری بسازد. در این زمان هدایا پیچیده‌تر و کاربردی‌تر شدند.
 
با مطالعه تاریخ می‌توانیم به ارزش اجتماعی هدیه دادن در طول تاریخ پی ببریم. در نوعی ازین مراسم که هدیه دادن در آن رواج داشت، هر خانواده‌ای که هدایای بیشتری می‌داد از ارزش اجتماعی بالاتری برخوردار می‌شد. در واقع این احترام و منزلت بسیار مرتبط با میزان هدیه‌ای که می‌دادند بود.
 
در دوران مصرباستان، هدایا عموما به فرعون مصر داده می‌شد. وی اهرام ثلاثه را برای ذخیره سازی گنج‌های خود ساخته بود. در روم باستان مردم بخاطر خوش یمنی به همدیگر هدیه می‌دادند. این رسم قرن ها ماندگار شد.

اکنون، در دوران مدرن نیز هدیه دادن و کادو به بخشی از فرهنگ روز تبدیل گشته است. هدایا هویت افراد و اینکه چه پیامی را ارسال می‌کنیم نشان می‌دهد. در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون به منظور ایجاد ارتباط از دادن هدیه استفاده می‌کنیم.

معمولا افرادی که از دیگران سخاوتمندتر هستند به شرکای احساسی خود هدیه می‌دهند. دراین حال می توانستند به موفقیت و تعامل بیشتری با آن افراد دست پیدا کنند. براساس گفته روانشناسان، مردان بیشتر به ارزش مالی و کاربردی هدیه می‌اندیشند و زنان به ارزش احساسی آن.

علت هدیه دادن
معمولا در مناسبت های مختلف از ما انتظار می رود که هدیه بدهیم. گاهی نیز بدون مناسبت هدیه می‌دهیم. در هدیه دادن هدف قدردانی و ابراز محبت است. هدیه دادن فقط برای ابراز احساسات خاص نیست و درواقع بخشی از تعاملات انسانی است.

هدیه دادن گرچه بدون چشمداشت است اما معمولا برای ایجاد تبادل در رابطه جبران می‌شود. اما لازم نیست که این هدیه حتما در سطح هدیه‌ای که گرفته شده است باشد. این موضوع به این دلیل است که معمولا مردم دوست دارند هدیه دریافت کنند و همچنین اغلب خوبی با خوبی پاسخ داده می‌شود.
 
اما باید درنظر داشته باشیم که هدیه دادن باید درواقع امری قلبی باشد و انتظار جبران در آن نباشد و باید این احساس را درگیرنده بوجود بیاورد که به فکر او بوده‌اید.

علت رضایت از هدیه دادن
. هدیه دادن در انسان حس خوبی را بوجود می‌آورد و اینگونه افراد شادتر هستند. درواقع بررسی‌ها نشان می‌دهد که هدیه دادن به دیگران خیلی بیشتر از هزینه کردن برای خود حس خوبی را بوجود می‌آورد.

. تحقیقات نشان می‌دهد که هدیه دادن از افسردگی جلوگیری می‌کند و به انسانها کمک می‌کند تا بهتر از پس شرایط استرس زا بربیایند. اینکار باعث می‌شود تا میزان ترشح هورمون استرس کاهش یابد. هدیه دادن مزایای روحی و جسمی زیادی برای اشخاص به ارمغان می‌آورد. درواقع حس شادی که به ما دست می‌دهد نتیجه افزایش هورمون‌های اندروفین و دوپامین در مغز ماست.


کد مطلب: 755402

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755402/گز-بعنوان-هدیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com