کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همنوایی وزیران‌خارجه اروپا و آمریکا علیه ایران+بیانیه

1 اسفند 1399 ساعت 0:02

وزیران خارجه سه کشور اروپایی و آمریکا از اقدامات جبرانی ایران بعد از نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا ابراز نگرانی کردند.


به گزارش جهان نیوز، انگلیس می‌گوید وزیران خارجه سه کشور اروپایی و آمریکا از اقدامات اخیر ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند. وزیران خارجه دو طرف همچنین بر هدف مشترک خود برای «بازگرداندن» ایران به اجرای کامل تعهداتش تأکید کردند. 

 وزیران خارجه ۴ کشور بعد از رایزنی با یکدیگر در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران بیانیه‌ای منتشر کردند. متن ترجمه‌شده بخش‌هایی از این بیانیه که به مسئله ایران مربوط می‌شود، به شرح زیر است:  

در خصوص ایران، سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع بنیادی مشترک خود در زمینه حفظ نظام منع اشاعه هسته‌ای و جلوگیری ابدی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ابراز کردند. 

سه کشور اروپایی از نیت اعلام‌شده ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و از سر گیری گفت‌وگوهای عمیق و قابل‌اتکا میان سه کشور اروپایی و ایالات متحده استقبال کردند. 

وزیران خارجه، بر تمایل خود برای ادامه رایزنی و هماهنگی‌ با طرف‌های مختلف از جمله چین و روسیه در خصوص این مسئله کلیدی تأکید کرده و نقش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کسوت هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را یادآور شدند. 

سه کشور اروپایی و ایالات متحده بر هدف مشترک خود مبنی بر بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام تأکید کردند. 

چنانچه ایران به رعایت دقیق تعهداتش در برجام برگردد ایالات متحده نیز اقدام مشابه انجام خواهد داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود. 

در همین راستا، سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند. 

سه کشور اروپایی و ایالات متحده  در خصوص ماهیت خطرناک هر گونه تصمیم برای محدودسازی دسترسی آژانس اتمی  هم‌نظرند و از ایران می‌خواهند تبعات چنین اقدام پرمخاطره‌ای را به خصوص در این برهه که فرصت جدیدی برای دیپلماسی فراهم شده، در نظر بگیرد. آنها حمایت کامل خود را از نقش حرفه‌ای و بی‌طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن و تلاش‌هایشان در جهت راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام مورد تأکید قرار دادند. 

سه کشور اروپایی و ایالات متحده علاوه بر این، نگرانی‌های مشترک خود را از اقدامات اخیر ایران در تولید اورانیوم‌ غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد و اورانیوم فلزی ابراز کردند. این فعالیت‌ها هیچ توجیه منطقی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز ندارد. تولید اورانیوم فلزی گامی اساسی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است. 

سه کشور اروپایی از احتمال بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی برجام استقبال کردند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده عزم خود را برای قوی‌تر کردن برجام و همکاری با شریکان منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی جهت رسیدگی به نگرانی‌های گسترده‌تر امنیتی مربوط به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مورد تأکید قرار دادند. ما به همکاری با یکدیگر در راستای این اهداف متعهدیم.   

وزیران خارجه همچنین از ایران خواستند همه اتباعی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کرده و آنها را به جمع خانواده‌هایشان برگرداند. آنها همچنین نگرانی عمیق خود را از تداوم نقض فاحش حقوق بشر در ایران ابراز کردند.

***
خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپا
دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.
تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.


کد مطلب: 755289

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755289/همنوایی-وزیران-خارجه-اروپا-آمریکا-علیه-ایران-بیانیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com