کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در انتخابات ۱۴۰۰ به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم

30 بهمن 1399 ساعت 17:12

وزیر سابق نفت گفت: به‌طور رسمی برنامه‌ای برای کاندیدی اعلام نشده است اما در صورت حضور، به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم؛ با مسؤولیت‌هایی که این چند سال داشته‌ام کشور و ظرفیت‌های آن را می‌شناسم.


به گزارش جهان نیوز، رستم قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره سوابق اجرایی خود اظهار داشت: پس از دوران جنگ در فعالیت‌های سازندگی و بازسازی برای مدت طولانی و در ابعاد مختلف حضور پیدا کردم، در این دوران تلاش شد که به نیازهای مردم پرداخته شود و هم‌چنین در همه حوزه‌ها کارهای بزرگ و نشدنی را انجام دهیم؛ بسیاری به این موضوع باور نداشتند اما هدف اصلی ما شکست طلسم نشدن و ثابت کردن تلاش ایرانیان بود.

وزیر سابق نفت ادامه داد: امام(ره) از همان ابتدا جمله ما می‌توانیم را می‌گفتند اما عده‌ای معتقد بودند چون تجربه‌ای نداریم و کمک خارجی‌ها نیازی ضروری است به این صحبت نمی‌رسیم اما فرمایش حضرت امام تحقق پیدا کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در دوران سازندگی تصریح کرد: در زمینه سدسازی در ابتدا سد کرخه ساخته شد و پس از آن بیش از ۱۰۰ سد دیگر احداث ‌شد؛ ساخت سد کرخه به نوبه خود جز کارهای بزرگ آن زمان بود؛ اقدام بعدی آب‌رسانی و انتقال آب در کشور بود که در آن موقع فقط کشورهای خاص مثل آلمان و اتریش قادر به انجام این کار بودند و در ادامه این روند جلوگیری از خروج آب به خارج کشور صورت گرفت.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: در سال‌های ۷۳ و ۷۴ تهران به مشکل جدی آب برخورد و راه‌حل این مشکل از طریق سد لار و کرج بود که امری غیرممکن به نظر می‌رسید اما در حال حاضر از مسیرهای طولانی و تونل‌های زیر ارتفاعات، آب تهران از هر ۲ سد تأمین می‌شود.

قاسمی گفت: بعد از جنگ بزرگ‌ترین بندر کشور در عسلویه برای صادرات بنا شد که حتی امروز هم جز کارهای پیچیده فنی محسوب می‌شود؛ پس تکمیل آن تکمیل بندر شهید رجایی و ساخت بنادر شهید بهشتی، چابهار و بندر امام خمینی(ره) را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر سابق نفت توضیح داد: پس از انتقال به وزارت نفت، برای اولین بار بعد از ۱۰۰ سال نفت داشتن، با تحریم‌های فلج کننده امریکا مواجه شدیم و با وجود وابستگی تجهیزات و ‌نیروی انسانی و خروج شرکت‌های خارجی در زمان کوتاه از ایران، صنعتگران نفت افتخارات بزرگی آفریدند و از حدود چهار ماه بعد تحریم‌ها تا به امروز هیچ خارجی در این صنعت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تأمین بنزین تغییر سبد بنزین، از بنزین به گاز به عنوان سوخت پاک و ارزان صورت گرفت و هم‌چنین سرعت در توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور انجام شد؛ در دولت دهم توسعه و افتتاح ۱۷ فاز پارس جنوبی را انجام دادیم و بالا‌ترین سطح توسعه نفت در ۱۰۰ سال اخیر و هم‌چنین بالاترین سطح فروش آن را در سال‌های ۹۰ و ۹۱ داشته‌ایم.

قاسمی در خصوص تحریم‌ها یادآور شد: نسبت به تحریم‌ها سه نوع رفتار رفع تحریم‌ها و امضای برجام، مقابله با آن و عبور از سختی‌های پیش رو و در نهایت بی اثر کردن تحریم‌ها که بخشی اتفاق افتاده وجود دارد.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: در زمان وزارت اولین وزیر نفت ایرانی عضو اوپک بودم؛ تصمیمات اوپک در زندگی مردم دنیا تأثیرگذار است و دلیل مشهود نبودن آن تأثیرگذاری در ایران ثابت بودن قیمت نفت و انرژی‌ها در کشور است و در زمان عضویت در اوپک در اجماع نظرات مسؤولان نقش تأثیرگذاری داشتم.

قاسمی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه اظهار داشت: معمار محور مقاومت سردار سلیمانی بود و این حرکت برای کاری بنیادین در جهت نیروی انسانی صورت گرفت؛ داعش توسط آمریکا و با تفکر وحشتناکی ایجاد شده بود و به عنوان شخصی که به‌ واسطه مسؤولیتم در محور حضور داشتم اوضاع را به چشم دیدم.

وی افزود: هدف آن‌ها رسیدن به مرزهای ایران بود و وظیفه نیروی قدس تأمین امنیت ایران و کمک به مردم مظلوم منطقه بود؛ ترامپ اعلام کرد که آمریکا حدود هفت هزار میلیارد دلار در این منطقه هزینه کرده بود در صورتی که ایران ۱۶ میلیارد دلار و حتی کم‌تر هزینه کرد و اگر داعش بر عراق و سوریه مسلط می‌شد برای تأمین و بازگشت امنیت کشور باید میلیاردها دلار هزینه می‌کردیم.

وی درباره توافق برجام نیز خاطرنشان کرد: اصل برجام یک تصمیم حاکمیتی بود که در نهایت امضا شد و با روی کار آمدن ترامپ نافرجام ماند.

قاسمی درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد: به‌طور رسمی برنامه‌ای برای کاندیدی اعلام نشده است اما در صورت حضور، به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم؛ با مسؤولیت‌هایی که این چند سال داشته‌ام کشور و ظرفیت‌های آن را می‌شناسم؛ در حال حاضر کشور به جای حرف‌گرایی نیازمند عمل‌گرایی است؛ دو مؤلفه مورد نیاز برای نجات کشور اقتدار و تغییر در ساز‌‌ و کارها است و مهم‌ترین مشکل اقتصاد، سیاسی کردن آن است.

وزیر سابق نفت درباره توسعه پالایشگاه اصفهان افزود: توسعه این پالایشگاه به آلودگی بیش‌تر هوای اصفهان منجر می‌شود؛ در خصوص بنزین سوپر نیز، به مقدار کافی در کشور تولید می‌شود و علاوه بر نیاز کشور صادرات و تأمین نیازهای کشور در زمینه سوخت هواپیما نیز انجام می‌شود.

وی درباره پرونده بابک زنجانی توضیح داد: او پس از خرید نفت از شرکت‌های موجود، بانکی در داخل کشور را خریداری کرد؛ پس از این اقدامات نامه‌ای برای ممنوع‌الخروجی او به وزارت اطلاعات ارسال شد و شروع پیگیری پرونده زنجانی در دولت دهم آغاز شد؛ پرونده بابک زنجانی بیش از ۱ متر ارتفاع دارد و اگر در این پرونده، ۱ نفر از کارکنان شرکت نفت متهم باشند، مسؤولیت آن را من به عهده می‌گیرم؛ در این پرونده به‌جای سیاسی کردن موضوع از ابتدا باید به دنبال بازگرداندن پول‌ها می‌بودند.

قاسمی در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: این موضوع در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده است اگر چه اقتصاد ما از ابتدا تا به الآن، اقتصادی دولتی بوده و در نتیجه واگذاری‌های انجام شده، به نتیجه مطلوب این اصل نرسیدیم.


کد مطلب: 755277

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755277/انتخابات-۱۴۰۰-نفع-کسی-کناره-گیری-نمی-کنم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com