پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

زلزله ۵/۶ ریشتری سی‌سخت را لرزاند +جزئیات

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب: 755192
لحظاتی پیش زلزله ای شدید شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
زلزله ۵/۶ ریشتری سی‌سخت را لرزاند +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، لحظاتی پیش زلزله ای بسیار شدید به قدرت ۵/۶ دهم ریشتر شهرهای یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

 شدت زلزله به نحوی بود که بیشتر مردم شهرهای یاسوج و سی سخت با ترک منازل خود به کوچه و خیابان پناه آوردند.

برخی منازل در شهر‌ سی‌سخت تخریب شده‌اند‌ و به گفته برخی اهالی جاده روستای کوخدان شهرستان دنا مسدود شده است. شهروندان یاسوجی هم اکنون در بیرون از منازل و در هوای سرد و بارانی به سر می‌برند.

دستور مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد‌
 ‌مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد درپی وقوع زلزله در شهرستان دنا گفت: تمام تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرار می گیرد.

30 مصدوم زلزله تا این لحظه
وحدت نژاد رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد گفت‌: زلزله 5.6 ریشتری سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون 30 مصدوم داشته ‌که 27 مصدوم به مراکز درمانی اعزام و 3 نفر سرپایی مداوا شدند.

رفع آسیب شبکه توزیع برق در حداقل زمان
جعفرزاده مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با اعلام اینکه ‌وضعیت شبکه آب و برق در مناطق زلزله‌زده کهگیلویه‌و‌بویراحمد پایدار است، گفت: آسیب شبکه توزیع برق در حداقل زمان پس از وقوع زلزله برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه آب و برق در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد بعد از زلزله و حضور تیم‌های عملیاتی کاملا پایدار است، افزود: این زلزله ساعت 22 و 5 دقیقه در مرز میان استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد و استان اصفهان در منطقه سی‌سخت رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با بیان اینکه در ابتدای حادثه ما قطعی برق را در منطقه سی‌سخت داشتیم که به سرعت فیدر 20 کیلوولت برق‌دار شد و شبکه فشار متوسط در منطقه به حالت پایدار در‌آمد، ادامه داد: تیم‌های عملیاتی از ابتدای کار در حال آماده باش هستند، در حال حاضر تیم‌های ارزیابی عملیاتی در حال بررسی نقاط روستایی هستند که اگر احیانا خطوط فشار ضعیف دچار مشکل شده باشد، به سرعت ترمیم شود.

وی افزود: در محل حادثه یک مجتمع آبرسانی به 21 روستا داشتیم که خوشبختانه آسیبی ندیده و هم‌اکنون تیم های عملیاتی در حالت آماده‌باش بوده و وضعیت آب و برق در محل زلزله در حالت پایدار است.
 
 










 

برق وصل شد
برق شهر سی‌سخت دقایقی پیش وصل شد اما تخریب شدید منازل و احتمال پس‌لرزه، موجب شده مردم در چادر اسکان پیدا کنند.

‌انسداد ‌محور یاسوج ـ سی‌سخت‌‌
شهردار سی‌سخت ‌گفت: تلفات جانی تاکنون گزارش نشده است ولی ریزش جاده و انسداد ‌محور یاسوج سی سخت و محورهای کوهستانی به سی‌سخت گزارش شده است.

وی گفت: نیروهای خدمات رسان شهرداری در حال بازگشایی مسیر هستند و برخی از دیوارهای قدیمی تخریب شده است.

علی فرد گفت: جاده دسترسی به روستاهای علی آباد، کوه دان، سرمور و دهنو به علت ریزش مسدود است و دستگاه های خدمات رسان در حال بازگشایی این مسیرها هستند.

 اعزام 6 تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه
ولی‌پور رئیس امداد و نجات هلال احمر کشور از اعزام 6 تیم ارزیاب هلال احمر به منطقه خبر داد و گفت: ‌تخریب‌هایی در تعدادی از روستاهای سی سخت و سمیرم گزارش شده است.

سپاه و بسیج با ‌تمام امکانات به کمک شتافتند
سردار خرمدل فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: ‌گردان‌های عملیاتی و یگان‌های امدادی سپاه و بسیج به سمت مناطق آسیب‌دیده گسیل داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه امکانات درمانی سپاه و بسیج در آمادگی کامل برای امداد‌رسانی به مردم زلزله‌زده هستند، افزود: ماشین آلات و ظرفیت خودرویی سپاه برای آوار‌برداری و نجات آسیب دیدگان در حال امداد‌رسانی و تقسیم مناطق برای امداد هدفمند هستند.

حتما زخمی‌های زیادی در سی‌سخت خواهیم داشت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زلزله ساعت 22 و 5 دقیقه چهارشنبه شب در سی‌سخت سبب قطعی آب و برق و خسارت به منازل مسکونی این شهر شد.

محمد محمدی با بیان اینکه بر‌اساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون خسارت‌هایی به منازل این شهر وارد شده است، افزود: تاکنون هیچ مورد فوتی در پی این زلزله گزارش نشده است، اما بر‌اساس شدت و خرابی این زلزله، حتما زخمی‌های زیادی در سی سخت خواهیم داشت.

آماده‌باش وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی یاسوج، اصفهان و شیراز‌
در پی گزارش مقدماتی وقوع زمین‌لرزه ای به بزرگی: 5.6 در مقیاس ریشتر در منطقه مرزی استانهای اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد  - حوالی سی سخت، وزیر بهداشت به سازمان اورژانس کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه و سازمان غذا و دارو، دستور آماده باش، بررسی عاجل ابعاد واقعه و تامین نیازهای احتمالی امدادی، بهداشتی و درمانی مناطق آسیب دیده را ابلاغ کرد.

مجروحیت 10 نفر تاکنون
خالدی سخنگوی اورژانس نیز با بیان اینکه پس از وقوع زلزله 5.6 ریشتری سی‌سخت 10 نفر به علت ترس هنگام فرار مجروح شده‌اند، گفت: در حال حاضر به اصفهان، کاشان و شهرکرد برای اعزام آمبولانس آماده‌باش اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ‌هنوز هیچ فوتی از زلزله  5.6 ریشتری سی سخت گزارش نشده است، افزود: 99 شهر و روستا در محدوده این زمین لرزه قرار دارند و تیم های امدادی به این مناطق اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: دو دستگاه آمبولانس به مرکز زلزله اعزام و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ده دستگاه آمبولانس در یاسوج و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ده دستگاه آمبولانس در اصفهان به حالت آماده باش قرار گرفته اند.





 

اعلام آماده باش به استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس
سیدامان‌اله جهان‌بین در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج با اشاره به زلزله 5.6 ریشتری سی‌سخت اظهار داشت: پس از وقوع این زمین لرزه بلافاصله تیم‌های ارزیاب هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه آب  و برق منطقه قطع شده است، افزود: تیم‌های ارزیاب اکنون در حال ارزیابی منطقه هستند ولی تاکنون گزارشی از تلفات جانی نداشته‌ایم.

‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستورات لازم را صادر کرده است، تصریح کرد: هم اکنون ‌معاون عمرانی استاندار در حال اعزام به ‌منطقه است.

وی با بیان اینکه‌ به کل استان آماده‌باش اعلام شده است، ‌ادامه داد: هماهنگی‌ با استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و فارس برای پشتیبانی‌های احتمالی صورت گرفته است و به دهیاران اعلام کرده‌ایم گزارش‌های لازم را سریعا اعلام کنند.‌

برق شهر سی‌سخت قطع شد
فرماندار شهرستان دنا از قطع برق شهر سی سخت خبر داد و گفت: تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

عبدالحمید پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج‌ اظهار داشت: دقایقی پیش زلزله به مقیاس 5.6 ریشتر در عمق 10 کیلومتر سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز اطلاع دقیقی از روستاها نداریم، افزود: بدون شک خسارات زیادی به منازل از جمله ترک‌خوردگی داشته‌ایم.

 
این خبر در حال بروزرسانی است...
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *