جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

یک ایرانی‌تبار به وزارت خارجه آمریکا می‌پیوندد

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب: 755186
وزارت خارجه آمریکا یک ایرانی‌تبار را به عنوان مشاور ارشد در معاونت کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌المللی وزارت خارجه منصوب کرده است.
یک ایرانی‌تبار به وزارت خارجه آمریکا می‌پیوندد
به گزارش جهان نيوز، وزارت خارجه آمریکا، «آرین طباطبایی»، از تحلیلگران مسائل ایران در آمریکا را به عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه آمریکادر امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل  منصوب کرده است. 

طباطبایی در حساب کاربری خود در توییتر از پیوستن به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، «کاملا هریس» ابراز خرسندی کرده است.4

وی در حال حاضر عضو سازمانی به نام «ائتلاف تضمین دموکراسی» است که در سال ۲۰۱۷ برای مقابله با تلاش‌های ادعایی روسیه جهت «تضعیف نهادهای دموکراتیک» در آمریکا و اروپا تشکیل شد. روزنامه واشنگتن‌پست ۱۱ جولای ۲۰۱۷ گزارش داده بود این گروه توسط مقام‌های سابق وزارت اطلاعات و وزارت خارجه آمریکا راه‌اندازی شده است.

طباطبایی دارنده مدرک دکتری تخصصی در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه «کینگز کالج لندن» است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی صحبت می‌کند. 

دیدگاه‌های او درباره ایران، بر اساس آنچه تا کنون در سخنرانی‌ها و مقاله‌های مختلف ابراز کرده به دیدگاه‌های مقام‌های فعلی دولت «جو بایدن» بسیار نزدیک است. 

طباطبایی در یک جلسه استماع که ژانویه سال گذشته میلادی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد گفت معتقد است سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران در سطح تاکتیکی موثر بوده اما در سطح راهبردی موفقیتی نداشته زیرا به تغییر رفتار تهران منجر نشده است.

این تحلیلگر در مقاله‌ای که ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ روی وب‌سایت ائتلاف تضمین دموکراسی قرار گرفته می‌نویسد دولت دونالد ترامپ نتوانسته هدفش در خصوص رسیدن به توافق بهتر با ایران بعد از خروج از برجام را عملی کند.

او در این مقاله که قبل از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به رشته تحریر درآمده درباره سیاست احتمالی دولت «جو بایدن» در قبال ایران می‌نویسد: «اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، ایالات متحده را به شرط پایبندی ایران به برجام برخواهد گرداند و همزمان تلاش خواهد کرد از تهران در خصوص سایر زمینه‌های محل نگرانی مانند آزمایش موشکی و گروگان‌های آمریکایی تعهدات اضافی دریافت کند.»

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

 ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در روزهای گذشته اعلام کرده چنانچه طرف‌های برجام به تعهدات خود در رفع تحریم‌ها عمل نکنند، تهران طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از روز پنجم اسفندماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.
برچسب ها: بایدن برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حرف‌های تکراری آمریکا: همه‌ گزینه‌ها درباره ایران روی میز است
Iran, Islamic Republic of
حضور نظامیان بیگانه اشغالگری است/ مصوبه اخراج آمریکایی‌ها باید اجرا شود
ما هم به دنبال توافق هسته‌ای جدیدی با آمریکا نیستم
Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه آمریکا: به دنبال توافق هسته‌ای جدیدی با ایران هستیم
ما هم به دنبال توافق هسته‌ای جدیدی با آمریکا نیستم
خلاء بزرگ
United States
امیدواریم در جمهوری اسلامی هم از همه استعدادهای ایرانی فارغ از نگاه قومیت ونگاه مذهبی در اداره کشور استفاده شود .