کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت‌پرده داوری‌های جشنواره فیلم فجر

29 بهمن 1399 ساعت 14:09

جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر به پایان رسیده اما خبرها و حاشیه‌هایش همچنان باقی است. پس از برگزاری جشنواره امسال که به‌دلیل کرونا به شکل حداقلی بود، حواشی، سوالات و انتقاداتی درباره چرایی برگزاری، شکل، کیفیت فیلم‌ها و نهایتا داوری آثار مطرح شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از صبح نو، هرچند که حواشی و شبهه حول جشنواره فیلم فجر چیز جدیدی نیست و تقریبا هردوره این مسائل پدید می‌آید اما به هرحال جشنواره سی‌ونهم به خاطر شرایط خاص و اروژانسی‌اش با مسائل بیشتری همراه شد.

درکنار تمام انتقاداتی که به جشنواره امسال وارد شد، بخش قابل‌توجهی مربوط به چرایی برگزاری جشنواره در شرایط خاص کرونایی کشور بود که قبلا به اندازه کافی درباره‌اش صحبت شده و موافقان و مخالفان نظرات‌شان را بیان کرده‌اند. مرحله بعد نقدها درباره نحوه برگزاری این رویداد و چگونگی اعمال پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از سرایت بیماری بود. این انتقادها خصوصا در روز اول جشنواره و در حاشیه مراسم عکس‌برداری فیلم «بی‌همه‌چیز» رخ داد. ازدحام عکاسان و از طرفی سهل گرفتن استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط برخی از سینماگران روز اول جشنواره را با انتقادات جدی در این زمینه همراه کرد. البته همان شب مسوولان جشنواره از اصلاح ساختار و سخت‌گیری بیشتر دراین موضوع خبر دادند. از روز بعد اوضاع کمی بهتر شد. اما پس از اکران هر 16فیلم فجر سی‌ونهم و اختتامیه بازهم سؤالات و نقدهایی مطرح شد. بجز آن بخش از نقدها که مربوط به مسائل اجرایی جشنواره بود، عمده موضوعات به برندگان سیمرغ معطوف بود. وقتی نامزدهای سیمرغ اعلام شد برخی از اهالی رسانه و سینمادوستان در فضای مجازی نظراتی انتقادی مطرح کردند. البته عمده این موارد متمرکز در دو یا سه بخش بود. برای مثال برخی سینماگران از جمله غلامرضا موسوی نسبت به‌عدم توازن در تعداد نامزدها در رشته‌های مختلف اعتراض کرد و در توییتی نسبت به این موضوع اشاره کرد. موسوی معتقد است چرا باید در برخی رشته‌ها سه کاندیدا وجود داشته باشد و در برخی پنج نفر نامزد دریافت سیمرغ شوند؟

با معرفی نامزدهای سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر، دو فیلم «یدو» و «بی همه چیز» با نامزد شدن در 13‌بخش به‌عنوان رکوردداران این دوره از جشنواره شناخته شدند. در این دوره از جشنواره، فیلم‌های «بی همه چیز» و «یدو» هر یک در 13‌بخش نامزد دریافت جایزه شدند و در مرحله بعد فیلم «زالاوا» با نامزدی در 10‌شاخه و «ابلق» با نامزد شدن در 9‌بخش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.  همچنین فیلم‌های «مصلحت» و «روزی روزگاری آبادان» نیز هر‌یک در 7‌شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به‌عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند.  فیلم «مامان» با نامزدی در پنج بخش دیگر فیلمی است که مورد توجه داوران سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است. رتبه‌های بعدی به فیلم‌های «شیشلیک» و «روشن» اختصاص دارد که هر یک در چهار بخش نامزد شده‌اند.

فیلم‌های «تی تی»، «روشن»، «تک تیرانداز» هر‌یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند. همچنانکه فیلم‌های «ستاره بازی»، «خط فرضی»، «گیجگاه»، «رمانتسیم عماد و طوبی» و «منصور» نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شدند.

سرمایه‌گذاران دولتی تأثیری بر آرای «فجر» نداشتند
سیدجمال ساداتیان، عضو هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، تأثیر نهادهای سرمایه‌گذار در فیلم‌های منتخب این دوره از جشنواره بر آرای هیأت داوران را تکذیب کرد.

به گزارش روابط عمومی سیدجمال ساداتیان، داور سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در این برنامه درباره دلیل عدم حضور فیلم «میجر» در فهرست فیلم‌های منتخب گفت: علت نبودن فیلم احسان عبدی‌پور در جمع 16‌فیلم جشنواره، کیفیت پایین آن نبود. بلکه به ما گفتند چون سال گذشته برای هیات انتخاب نمایش داده‌شده، در این دوره شرکت داده نمی‌شود. هرچند عوامل فیلم مدعی هستند این نسخه با نسخه‌ای که سال گذشته به جشنواره ارسال کردند فرق می‌کند!

ساداتیان همچنین درباره سایر فیلم‌هایی که به جمع فیلم‌های منتخب ورود پیدا نکردند، گفت: بعضی فیلم‌ها به دلیل کیفی و بعضی فیلم‌ها به دلیل محتوایی وارد آن لیست نشد. بعضی فیلم‌های دیگر هم بود که هیچ‌کدام از آن دو مشکل را نداشت اما در سُرت کردن امتیاز بالاتری کسب نکردند به همین دلیل آن‌ها را وارد فهرست نکردیم.

ساداتیان در پاسخ به مجری برنامه که عنوان کرد شما در مصاحبه رادیویی گفتید دلیل انتخاب نکردن هدیه تهرانی وجود گزینه‌های جوان‌تر بود، درحالی‌که خانم افشار سن بیشتری از هدیه تهرانی دارند، گفت: نه! من گفتم جوان‌ها و کسانی را که یک نوآوری و خلاقیتی در کارشان انجام داده‌اند، علاقه‌مند هستند بیشتر دیده بشوند، درگذشته به آن‌ها فرصتی برای دیده شدن‌شان داده نشده، حالا فرصتی شده و کار بهتری ارائه کردند، در اولویت گذاشتیم. ما در هر بخشی باید 3 تا 5 کاندیدا معرفی بکنیم. به همین دلیل به پسر نوجوان فیلم «یدو» رسیدیم که تلاش کرده بازی خوبی از خودش ارائه بدهد و دوست دارد در آینده هم دیده شود. در مورد نامزد بهترین بازیگر زن هم خانم پسیانی و افشار و تهرانی شرایط برابر بود. به همین دلایل، خانم تهرانی را کنار گذاشتیم.

ساداتیان درباره شایعات انتخاب هیات داوران گفت: من در طول جشنواره خیلی چیزهای عجیب‌وغریبی می‌شنیدم. مثلا می‌دیدم دو روز از قبل از اینکه لیست نهایی را منتشر کنیم دوستان با ما تماس می‌گرفتند که چرا به فلانی جایزه دادید به فلانی ندادید. درحالی‌که ما هنوز تصمیم نهایی  را نگرفته بودیم.

وی در مورد روایتی که در فضای مجازی درباره تماس نوید محمدزاده با هیات داوران درباره هوتن شکیبا پخش شده است گفت: با من که تماسی نگرفت، در مورد دیگران نمی‌توانم به ضرس قاطع بگویم خبر دارم!

ساداتیان در پاسخ به اینکه جایزه اصلی جشنواره به‌دلیل اینکه «یدو» ساخته بنیاد سینمایی فارابی بود به این فیلم تعلق گرفت، گفت: نه! سرمایه‌گذاران دولتی هیچ تأثیری بر تصمیم هیات داوران نداشتند. واقعا کارگردانی آقای جعفری در فیلم «یدو» نسبت به کار قبلی با نام «23‌نفر» خیلی بهتر شده، قصه فیلم هم بسیار روان و درباره این خاک و آب و عِرق ملی نوشته‌شده و بسیار شریف است پس جایزه‌ای که به این فیلم رسیده، حق است.

ساداتیان درباره انتخاب بهترین بازیگر مرد نیز، گفت: بین بازی محسن تنابنده و رضا عطاران شک وجود داشت که در نهایت جایزه به رضا عطاران داده شد.


کد مطلب: 755155

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/755155/پشت-پرده-داوری-های-جشنواره-فیلم-فجر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com