جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

دید و بازدید در عید نوروز فاجعه می‌آفریند

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 755036
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به شیوع موج جدید کرونا در کشور اگر عید نوروز دید و بازدید‌ها برقرار باشد، فاجعه رخ خواهد داد.
دید و بازدید در عید نوروز فاجعه می‌آفریند
به گزارش جهان نيوز، جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در کشور‌های دیگر، ویروس کرونا جهش‌های زیادی داشته که یکی از عمده‌ترین آن‌ها ویروس جهش یافته‌ انگلیسی است. در حقیقت ویروسی که با نام کرونای انگلیسی شناخته شده، یکی از جهش‌های ویروس کرونا است.

کوهپایه زاده افزود: با توجه به مستندات به دست آمده، این ویروس قدرت انتقال بالاتر (بین ۶۰ تا ۷۰ درصد) نسبت به ویروس معمولی دارد و همچنین میزان کشندگی آن بالاتر است. البته در مورد میزان کشندگی هنوز سوالاتی وجود دارد، اما در مورد قدرت واگیرداری، به تایید همه پزشکان و محققان رسیده است.

او با اشاره به اینکه باید بیشتر از قبل مراقب بهداشت فردی بود، گفت: مردم باید رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی در فضا‌های بسته و متراکم را بیشتر از قبل جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در شرایطی هستیم که به قطع همه می‌دانند که استفاده از ماسک ضروری است، همچنین در این وضعیت، ساده انگاری به ویژه در مورد استفاده از ماسک، کمک زیادی به گردش ویروس انگلیسی در کشور می‌کند. قدرت سرایت این ویروس به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند به راحتی افرادی که در فضای بسته و متراکم به مدت طولانی کنار هم هستند و حتی مکالمه و ارتباطی ندارند را درگیر کند.

عوامل ایجاد موج‌های جدید کرونا
کوهپایه‌زاده افزود: یکی از مهمترین دلایل ایجاد موج‌های جدید کرونا تا کنون، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و ساده انگاری بوده است. در حال حاضر ایمنی جامعه نسبت به جهش‌های جدید، کاهش یافته است. شدت و قدرت سرایت ویروس از دیگر عوامل ایجاد موج‌های جدید است. همچنین جغرافیا و دمای هوا یکی دیگر از این دلایل محسوب می‌شود. با این اوصاف، در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها باید منتظر موج چهارم همه گیری کرونا که می‌تواند خطرناک‌ترین موج باشد، باشیم.

موج‌های کرونا حالت تصاعدی دارند
کوهپایه زاده گفت: حتی بدون در نظر گرفتن موج‌های ویروس کرونا و انواع جهش یافته آن، هر نوع اجتماع و دورهمی و قرار گرفتن افراد در فضا‌های بسته و متراکم، به شدت سرایت کووید ۱۹ دامن می‌ز‌ند و هر مهمانی و تجمع ساده باعث ایجاد یک موج در آن خانواده، شهر و در نتیجه استان و در نهایت در سطح کشور می‌شود. موج‌های کرونا حالت تصاعدی دارند؛ یعنی وقتی تعداد گردش ویروس بالا می‌رود، تعداد ابتلا بالا می‌رود و در نتیجه تعداد فوتی‌ها و آمار مرگ و میر افزایش می‌یابد.

ساده انگاری کرونا، تهدید سلامت فرزندانمان است
او ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در استان تهران، آمار ابتلا در موج‌های اول و دوم و حتی سوم، جمعیت زیر ۳۰ سال و زیر ۱۷ سال کم بود، اما با توجه به افزایش آمار بستری‌ها در این موج جدید و با توجه به شدت سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی، ابتلا در سنین ۵ تا ۱۷ سال رو به افزایش است. همچنین آمار مرگ و میر نسبت به بستری‌ها در سنین زیر ۱۰ سال که قبلا زیر ۱ درصد بوده اکنون به ۴ درصد رسیده و متاسفانه چند برابر شده است. پیام این خبر این است که سنین پایین هم به شدت در معرض درگیری هستند و رعایت خانواده‌ها نقش به سزایی در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کودکان زیر ۱۰ سال دارد.

کوهپایه زاده گفت: با توجه به تعطیلات و مناسبت‌های پیش رو، خانواده‌ها در این ایام از رفت و آمد در فضا‌های بسته مانند مراکز تجاری و پاساژ‌ها و مسافرت در ایام تعطیلات نوروز، جدا خودداری کنند و با رعایت دستورالعمل‌ها حافظ جان فرزندانشان باشند.

او گفت: اگر امسال عید دید و بازدید‌ها و دورهمی‌ها برقرار باشد، فاجعه رخ خواهد داد. مردم فهمیم ما باید امسال عید را هم مثل سال گذشته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پشت سر بگذارند و مراقب خود و فرزندانشان باشند تا با کمک خدا امسال آخرین سال حضور این ویروس در دنیا باشد.
برچسب ها: عید نوروز کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط کروناهراسی و دیگر هیچ
واقعا من خودم یکی متوجه نشدم چگونه در مدتی مثلا قبل از بهمن کرونا کنترل میشه اما توی بهمن با آزاد سازی ها وحذف محدودیت ها دوباره باید شاهد بالارفتن آمارها در اسفند باشیم شما بعنوان متخصص وکارشناس بعنوان نظر کارشناسی وضعیت کشور را در حالت زرد یا نارنجی تا قبل از واکسیناسیون جمعی پیشنهاد دهید