سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۳

پیشنهاد سفر زمینی به حج از عراق

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 754917
رئیس سازمان حج وزیارت با اشاره به محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌‌های عربستان، از سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق در صورت موافقت سعودی‌ها خبر داد.
پیشنهاد سفر زمینی به حج از عراق
به گزارش جهان نيوز، مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک نشست ویدئو کنفرانس درباره حج آینده به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

دراین نشست مجازی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت و حجج اسلام سامی مسعودی و سید راضی الحسینی، رئیس و معاون شورای عالی حج و عمره عراق ضمن بیان نقطه نظرات خود درباره حج آینده، بر آمادگی برای مشورت و تبادل نظر برای هماهنگی، تعامل و هم افزایی بین خادمان  ضیوف الرحمان در دو کشور تأکید کردند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تبادل تجربیات درمسایل مختلف حوزه‌های حج و عمره با سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه عراق خاطرنشان و ابراز امیدواری کرد: این همکاریها به فعالیت‌های منظم و امضای تفاهم نامه بین دو کشور منجر شود. 

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: ما برای برگزاری همایش‌های مختلف در حوزه‌های حج، عمره و عتبات در فضای مجازی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی آمادگی داریم.

وی با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است، داشتن اطلاعات درباره برنامه‌های حج آینده را بسیار مهم دانست و با اشاره به اینکه عربستان در این زمینه تاکنون اطلاع‌رسانی نکرده است، افزود: تعاون و همکاری بین کشورهای اسلامی ثمرات ارزشمندی در پی دارد و در صورتی که دولت عربستان ابراز آمادگی کند، ما می‌توانیم ضمن ارتباط و گفتگو با متفکران و شخصیت‌های جهان اسلام‌، نکات مورد نظر آن را به کشور میزبان زائران سرزمین وحی منتقل کنیم.

‌در این نشست، رئیس شورای عالی حج و عمره عراق نیز برگزاری اینگونه نشست‌ها را درآگاهی از افکار و ایده‌هایی‌که می‌تواند به وحدت‌بخشی و افزایش اطلاعات مسئولان و زائران حج منجر شود، مفید ارزیابی کرد و گفت: باید کنگره عظیم حج را به یک تجمع هدفمند و مردمی تبدیل کنیم تا امت اسلامی به سمت یک امت یکپارچه  سوق یابد.

‌حجت الاسلام والمسلمین سامی مسعودی از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه‌های حج و عمره استقبال کرد و لزوم ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی را درمورد حج آینده یادآور شد و فضای مجازی را بستر مناسبی در این ارتباط دانست.‌

‌رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی، با اشاره به اینکه ‌بلا تکلیفی در خصوص حج آینده برای برنامه‌های اجرایی حج مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: تعیین تکلیف موضوع حج در زمان مناسب یک ضرورت انکارناپذیر است. 

‌رشیدیان افزود: جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل‌های بهداشتی را برای حوزه‌های مختلف از جمله اسکان‌، تغذیه، ‌حمل و نقل و ... تهیه کرده و آمادگی دارد آنها را به طرف عراقی نیز ارائه کند.

‌وی همچنین به مشکلاتی که در خصوص محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌‌های عربستان وجود دارد اشاره کرد و ‌علاقه ایرانیان را برای سفر زمینی به سرزمین وحی از طریق عراق و همراه با زیارت عتبات عالیات یادآور شد که رئیس شورای عالی حج و عمره عراق از آن استقبال کرد و گفت: در صورت موافقت عربستان، ما آماده‌ایم که زمینه‌های این سفر را در عراق پیگیری کنیم.
‌معاون رئیس شورای عالی حج و عمره عراق هم ادامه داد: ما آمادگی داریم که با شما در ارتباط با نحوه ارائه خدمات بهتر به زائران سرزمین وحی همکاری کنیم.‌

‌حجت الاسلام والمسلمین سید راضی الحسینی استمرار رایزنی‌ها و برگزاری همایش‌ها میان مجموعه‌های حج دو کشور و همچنین با مشارکت دیگر کشورها را در راستای گسترش آگاهی‌ها درخصوص برگزاری حج خواستار شد و گفت: با توجه به شرایط کنونی باید برای برگزاری درست این فریضه الهی برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

‌نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت درپایان این ارتباط تصویری ‌پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی از خبرگان و کارشناسان حج دو کشور تشکیل شود و ازتجربیات طرفین برای برگزاری بهترحج آینده و ارائه خدمات مطلوب به زائران استفاده  شود.

‌ در این ارتباط تصویری طرفین از خدمات آیت الله محمد محمدی ری شهری و حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نمایندگان سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت تقدیر کردند و ‌‌با قرائت فاتحه یاد و خاطره حجج الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی معاون فقید امور بین الملل و نجف نجفی روحانی مسئول سابق دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه و عتبات عالیات را گرامی داشتند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه ضرورتی داره که حتما توی این اوضاع حج برن خود پیامبر چند سالی که در مدینه بود حج نرفت
Iran, Islamic Republic of
سعودی ها خیلی روابطشان با شما خوب است، حتما قبول میکنند تا ایرانی ها مثل ۱۰۰ سال پیش زمینی به حج بروند.
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
سهیل
اگه با قاطر هم باشه که نور علی النور