کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی موز و خیار دست نیافتنی شدند!

26 بهمن 1399 ساعت 10:54

چند وقتی است قیمت موز و خیار روند صعودی به خود گرفته و قیمت خیار به ۲۰ هزار تومان و موز خارجی به ۵۸ هزارتومان رسیده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، این روز‌ها همه از گرانی خیار و موز صحبت می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی نیز به طنز گفته می‌شود که پول یک کیلو خیار و یک کیلو موز معادل دو یارانه نقدی است.

به دنبال این صحبت‌ها سری به بازار روز بیرجند زدیم تا وضعیت بازار را بررسی کنیم. غرفه‌ها مملو از انواع میوه‌های رنگارنگی است که هر کدامشان مشتری خاص خود را دارد، اما وقتی نگاه بر تابلوی قیمت‌ها می‌اندازیم سرمان سوت می‌کشد.

مردم داشته‌های جیب خود را محاسبه کرده و برای خرید مقداری میوه با خود کلنجار می‌روند که از کدام میوه خرید کنند که پولشان کفاف کند و کم نیاورند.

در گذشته موز یکی از میوه‌های اصلی پذیرایی در مهمانی‌ها و مجالس بود و در دورهمی‌ها و جشن‌ها بیشترین مصرف را داشت، اما اکنون به رغم محدودیت در تجمعات قیمت هر کیلوگرم آن تا ۵۸ هزار تومان بالا رفته و با تبدیل شدن به میوه لاکچری از سبد مصرف بسیاری از خانوار‌ها حذف شده است.

از ابتدا تا انتهای روز بازار تابلوی قیمت همه غرفه‌ها موز خارجی را با قیمت ۵۸ هزارتومان و موز ایرانی را با ۲۴ هزار تومان و خیار را با قیمت‌های ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان نشان می‌دهد.

در میان شهروندانی که برای خرید به روز بازار آمده‌اند کمتر کسی پیدا می‌شود که در سبدش موز و خیار باشد و بیشتر آن‌ها گرانی را علت خرید نکردن می‌دانند و معتقدند طعم این میوه‌ها را باید فراموش کرد تا هوس خرید به سرمان نزند.

یکی از شهروندان بیرجندی قیمت برخی از میوه‌ها را بسیار گران دانست و گفت: موز‌های ایرانی که بیشتر موز چابهار هستند بسیار کوچک بوده و رنگ و نمای تیره‌تری دارند و برای خرید موز خارجی هم باید هزینه یارانه خود را بدهیم تا بتوانیم موز خارجی بخریم.

او با بیان اینکه در غرفه‌ها انواع میوه‌ها به وفور وجود دارد، اما قیمت‌ها زیاد است افزود: امروز قیمت پرتقال از ۱۶ هزار تومان شروع می‌شود و قیمت خیار نیز از ۱۷ هزار تومان آغاز می‌شود، اما خیاری که بتوانیم خریداری کنیم و خوب باشد همان ۲۰ هزار تومان است.

دیگر شهروند بیرجندی گفت: برخی مسئولان معتقدند سرمای هوا در یک منطقه خاص باعث شده تا تولید خیار کاهش یابد و قیمت آن به ۲۰ هزار تومان و بیشتر هم برسد. باید برنامه ریزی بیشتری از سوی مسئولان صورت گیرد تا مردم دچار مشکل نشوند.

او افزود: قیمت موز از هفته‌های اخیر آرام آرام روند رشد را آغاز کرده و امروز موز خارجی با قیمت ۵۸ هزار تومان عرضه شد.

حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند از کاهش قیمت چشمگیر خیار تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: خیار، چون محصول وارداتی به استان است عمدتا ا ز شهر‌های جیرفت، چابهار، بوشهر و دیگر مناطق گرمسیر تأمین می‌شود.

او افزود: با توجه به اعلام هواشناسی درباره وزش باد شدید در هفته گذشته، ۶۰ تا ۷۰ درصد از محصول گلخانه داران و تولیدکنندگان به علت باد بردن پلاستیک‌ها، آسیب دید و از بین رفت.

حیدری بیان کرد: با از بین رفتن بوته‌های خیار، دچار کمبود این محصول در استان شدیم و به دنبال عرضه کم خیار، قیمت آن هم افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند ادامه داد: با افزایش دمای هوا در روز‌های آینده، قیمت خیار هم تا دو هفته آینده کاهش چشمگیری خواهد یافت.


کد مطلب: 754743

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/754743/وقتی-موز-خیار-دست-نیافتنی-شدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com