جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تصاویر جدیدی از یورش به کنگره آمریکا منتشر شد

پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب: 754506
بر اساس تصاویر جدیدی که در دومین روز از محاکمه ترامپ درباره یورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به کنگره آمریکا منتشر شد، «مایک پنس» معاون رییس‌جمهور وقت آمریکا در آستانه اسارت قرار داشت.
تصاویر جدیدی از یورش به کنگره آمریکا منتشر شد
به گزارش جهان نيوز، وبگاه شبکه تلویزیونی یورونیوز امروز پنجشنبه در گزارشی مبسوط اعلام کرد که جلسه دوم استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی در سنای این کشور برگزار شد که نمایندگان دموکرات تلاش کردند با پخش تصاویری از ناآرامی‌های ۶ ژانویه، سناتورهای جمهوری‌خواه را به رأی موافق به استیضاح مجاب کنند.

در این جلسه ۳ ساعته تلاش استیضاح‌کنندگان عمدتاً بر این محور قرار داشت که مسئولیت خشونت‌های صورت گرفته در روز حمله به ساختمان کنگره را متوجه رئیس جمهور وقت کنند.

به گزارش یورونیوز، در یک فایل صوتی که از حوادث این روز در صحن سنای آمریکا پخش شد، صدای وحشت‌زده یک پلیس به گوش می‌رسید که در بی‌سیم درخواست کمک می‌کرد.

ویدئوهای دیگری نیز که پیش از این منتشر نشده بودند، نماهایی از خشونت معترضان در حوادث ۶ ژانویه را نشان می‌دادند.

استیضاح‌کنندگان در کنار تصاویری از جریان حمله خشونت‌آمیز به ساختمان «کپیتال هیل»، تصاویری از اظهارات دونالد ترامپ را به نمایش گذاشتند که نقش رئیس‌جمهور سابق را در حوادث روز ۶ ژانویه اثبات می‌کرد.

یکی از نکات دیگر مورد تاکید نمایندگان دموکرات در جلسه استیضاح خطری بود که به گفته آنها باعث شده بود تا «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آن روز به لحاظ جانی تهدید شود.

نمایندگان دموکرات با پخش فیلمی از معترضان که شعار می‌دادند «مایک پنس اعدام باید گردد»، گفتند خشونت طلبان تا اندازه زیادی به معاون رئیس‌جمهور نزدیک شده بودند و هر لحظه احتمال اسارت وی می‌رفته است.

بر اساس این گزارش، سناتورهای دموکرات با استنادهای چندین باره به «مایک پنس» قصد دارند جمهوری‌خواهان را به سوی انتخاب میان او و دونالد ترامپ سوق دهند.

ویدئوهای منتشر نشده دیگری که از دوربین‌های مداربسته ساختمان برداشته شده بودند، صحنه‌هایی تکان‌دهنده نظیر شلیک معترضان به سمت افسران پلیس محافظ ساختمان و اشغال دفتر کارمندان کنگره را نشان می‌دادند.

نمایندگان دموکرات همچنین با پخش بخش‌هایی از سخنرانی دونالد ترامپ استدلال می‌کردند که وی هواداران خود را به حمله به ساختمان کنگره فراخوانده و آنها را به اعمال خشونت تشویق و تهییج کرده است.

«لیندسی گراهام» از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه در سنا، پس از پخش ویدئوهای روز حمله به کنگره گفت: مقصر اصلی نه ترامپ، بلکه نیروهای محافظ ساختمان بوده‌اند که نتوانسته‌اند از پس مهاجمان برآیند.

دونالد ترامپ پیشتر با رد ادعاهای استیضاح‌کنندگان، جلسه محاکمه خود را «مضحک» توصیف کرده بود.

انتظار می‌رود دادگاه دومین استیضاح (محاکمه) رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از سه شنبه شب به وقت محلی آغاز شد، دست‌کم تا یک هفته ادامه داشته باشد. برای موفقیت طرح استیضاح در سنا باید دست‌کم دو سوم نمایندگان (۶۷ سناتور) به آن رای مثبت دهند.

این در حالیست که هم حزبی‌های ترامپ به بهانه آسیب به اتحاد در میان آمریکایی‌ها خواستار لغو محاکمه ترامپ شده بودند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش اعلام کردند که استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا خلاف قانون اساسی این کشور نیست.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا ادعای جمهوری‌خواهان درباره اینکه استیضاح ترامپ خلاف قانون اساسی این کشور است را رد کردند.

در گزارش خلاصه‌ای درباره جلسه محاکمه ترامپ در مجلس سنا که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد، آمده بود: پس از ماه‌ها انتشار دروغ بزرگ توسط وی در خصوص پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، این دروغ‌ها به حوادث ششم ژانویه منجر شد که طی آن ترامپ اقدام به فراخوان و تجمع طرفدارانش کرده و آنها را تحریک به حمله به کنگره کرد که این حملات به بهای زندگی ۳ افسر پلیس و ۴ نفر دیگر تمام شد. مسئولیت ترامپ برای آشوب شرورانه ۶ ژانویه غیر قابل تصور است. در هیچ جای قانون اساسی این اجازه به رئیس جمهور داده نشده که در هفته‌های پایانی که در قدرت حضور دارد، اقدام به سازماندهی کودتا و تحریک آشوب مسلحانه کند.

گفتنی است جلسه محاکمه ترامپ به اتهام تشویق به حمله به کنگره این کشور در ششم ژانویه سال جاری میلادی (۱۷ دی ماه)، سه شنبه شب به وقت محلی در مجلس سنای آمریکا آغاز شد.

 

ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا است که دو بار استیضاح می‌شود.

او پیشتر در پرونده موسوم به «اوکراین گیت» به سوءاستفاده از قدرت برای اعمال فشار بر رئیس جمهور یک کشور خارجی با هدف سندسازی علیه «جو بایدن» متهم شده بود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پُست پیشتر اعلام کرده بود که مقامات فدرال آمریکا ۲ زن را به اتهام ارتباط با حوادث کنگره این کشور در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بازداشت کردند.

بنابر گزارش اف‌بی‌آی، یکی از این زنان در ویدئویی که برای فرزندانش ارسال کرده بود، گفته بود: ما به کپیتال هیل حمله کردیم … داخل شدیم، کار خود را انجام دادیم… ما به دنبال نانسی (پلوسی) بودیم تا به سَر او شلیک کنیم، اما او را پیدا نکردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *