پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱
انجمن داروسازان ایران خبر داد:

ورود محموله دوم واکسن روسی در ۳۰ بهمن / واکسن کرونا رایگان خواهد بود

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 754340
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از ورود محموله دوم واکسن اسپوتنیک در ۳۰ بهمن خبرداد و گفت: محموله سوم هم در ۱۰ اسفندماه وارد کشور می‌شود.
زمان ورود محموله دوم واکسن روسی
به گزارش جهان نيوز، علی فاطمی در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره فازبندی تزریق واکسن کرونا گفت: بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ۴ فاز برای تزریق واکسن پیش بینی شده است. کادر درمان و افرادی که بیماری زمینه‌ای و موقعیت‌های خطرناک دارند در اولویت اول قرار می‌گیرند. این گروه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. بر اساس پیش بینی‌ها این افراد تا پایان اسفندماه دو دوز واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: افردی که در اماکن اجتماعی مثل پادگان ها، زندان‌ها و خانه‌های سالمندان حضور دارند در اولویت بعدی قرار می‌گیرند و عموم مردم هم در اولویت آخر قرار دارند. برای ایجاد ایمنی جمعی در ایران حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر باید واکسن را تزریق کنند که این امر تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به سرانجام خواهد رسید.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تدوین ضابطه غذا و دارو در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹ در استفاده از داروخانه‌ها برای تزریق واکسن خاطرنشان کرد: بر اساس این ضابطه می‌توان از داروخانه‌های داوطلبی که تخت مخصوص واکسیناسیون و وسایل ایمنی دارند می‌توان برای تزریق واکسن استفاده کرد. وسایل ایمنی برای کنترل احتمالی شوک آنافیلاکسی ضروری است. برخی داروخانه‌ها هم داوطلب شدند، اما هنوز از داروخانه‌ها رسما درخواستی برای این عمل انجام نشده است. شاید در فاز چهارم و برای تزریق عموم مردم که جامعه‌ای گسترده است داروخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

فاطمی وظیفه واردات و نظارت بر کیفیت دارو و واکسن را بر عهده سازمان غذا و دارو و وظیفه تزریق واکسن را بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: براساس قراردادی که برای دریافت واکسن اسپوتنیک با روسیه بسته شده باید ۲ میلیون دوز وارد کشور شود. تا به امروز ۲۰ هزار دوز وارد شده و تا اواسط فروردین سال آینده این دو میلیون تکمیل می‌شود. این ۲ میلیون دوز برای ۱ میلیون نفر کاربرد دارد. فاز اول تزریق ۱ میلیون و سیصد هزار نفر هستند بنابر این ما باید حداقل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن را برای تزریق گروه اول تامین کنیم. بخشی از این واکسن‌ها توسط روسیه تامین می‌شود. فازاول مطالعاتی واکسن ایرانی تا نیمه اسفند به اتمام می‌رسد و پیش بینی می‌شود در بهار آینده واکسن ایرانی هم تولید شود. بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای تامین واکسن، خرید واکسن از هند هم در دست بررسی و آماده سازی مقدمات خرید است.

وی تاکید کرد: واکسن کرونا رایگان خواهد بود و دولت هزینه آن را تقبل کرده است.

فاطمی با اشاره به تزریق اولین دوز واکسن که امروز سه شنبه ۲۱ بهمن انجام می‌شود گفت: فاصله تزریق دو دوز سه هفته است. ویال‌های اول و دوم با هم متفاوت هستند. ویال اول اسپوتنیک آبی و ویال دوم قرمزرنگ است و دلیل تفاوت رنگ آن به دلیل این است که این واکسن از ویروس غیر فعال ساخته شده به همین دلیل نوع وکتور اول و دوم متفاوت است. بعد از تزریق دوز دوم شش هفته طول می‌کشد تا ایمنی فرد به حداکثر مقدار خود برسد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشارکت کشور‌هایی مثل امارات در کارآزمایی فاز سوم واکسن‌های کرونا و عدم تبعیت ایران از این روش خاطرنشان کرد: این کشور‌ها حاضر شدند در فاز سوم کارآزمایی مشارکت کنند. در این فاز حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار نفر مورد تزریق قرار می‌گیرند، اما ما تا زمانیکه مرحله سوم واکسن به اتمام نرسید و از ایمنی آن مطمئن نشدیم اجازه واردات و تزریق این واکسن را ندادیم. واکسن اسپوتنیک تا به امروز برای بیش از ۱ میلیون نفر تزریق شده و کشور‌هایی مثل مجارستان، آرژانتین و مکزیک از آن استفاده کرده‌اند.

فاطمی درباره زمان واردات محموله‌های بعدی واکسن روسی گفت: محموله دوم طبق برنامه ریزی ۳۰ بهمن و محموله سوم ۱۰ اسفند وارد کشور می‌شود و بر اساس پیش بینی‌ها این محموله‌ها تا اواسط فروردین کامل می‌شود.

وی درباره تاثیرگذاری واکسن اسپوتنیک در برابرویروس کرونای انگلیسی اظهار داشت: بر اساس خبر‌ها افرادی که در اروپا واکسن فایزر یا مدرنا را استفاده کرده اند در برای ویروس انگلیسی و افریقای جنوبی ایمن نبوده و مبتلا شده اند، اما بر اساس ادعای شرکت روسی سازنده، این واکسن در برابر این ویروس‌ها هم مصونیت ایجاد می‌کند، اما ما باز هم باید محتاط باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.......