جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

آمریکا باز هم برای بازگشت به برجام شرط گذاشت

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 754255
کاخ سفید امروز بار دیگر برای بازگشت این کشور به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران شرط گذاشت.
آمریکا باز هم برای بازگشت به برجام شرط گذاشت
به گزارش جهان نيوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کاخ سفید امروز دوشنبه بار دیگر اما و اگر ها در خصوص بازگشت این کشور به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران را تکرار کرد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانس خبری خود در این باره گفت: اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، آمریکا نیز کار مشابهی انجام خواهد داد. سپس؛ از آن (توافق) به عنوان سکویی برای توافقی بزرگتر و قدرتمند استفاده خواهد شد که به دیگر حوزه های نگران کننده نیز ارتباط یابد.

وی در ادامه ادعا کرد که موضع رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه دیروز وی نشان می دهد که سیاست واشنگتن در این باره تغییری نکرده است!

این موضع واشنگتن در حالی برای بار دیگر تکرار می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در سخنانی تصریح کردند که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، آمریکا باید تحریم‌ها را به صورت کامل و در عمل لغو کند.

رئیس جمهور آمریکا دیروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» مدعی شد: ایالات متحده برای آغاز دوباره مذاکرات تحریم‌ها را بر نخواهد داشت!

وی در ادامه بدون اشاره به اینکه کشورش در سال ۲۰۱۸ میلادی با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، ادامه داد: ایران ابتدا باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا ۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) به بهانه‌های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم‌های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

گفتنی است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران نیز بر اساس ماده‌های ۲۶ و ۳۶ مصرح در این توافق بین‌المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.
برچسب ها: برجام کاخ سفید
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
همیشه اونی که دست بالا رو داره تو معامله شرایط رو به نفع خودش چرب و چیلی میکنه.