شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱

وزیر اقتصاد: به مردم گفتم سود دهی بورس تضمین شده نیست/ دینی بر دوشم نیست

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 754231
وزیر اقتصاد گفت: از ابتدا پیشنهادی درخصوص کاهش دامنه نوسان به مثبت و منفی دو درصد مطرح شد که رای نیاورد اما در روزهای اخیر پیشنهاد کاهش دامنه نوسان به منفی ۲ درصدی و مثبت ۶ درصد رای اورد.
دژپسند: گفته بودم سوددهی بورس تضمینی نیست
به گزارش جهان نيوز، فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران در خصوص چرایی تغییر دامنه مثبت و منفی در بورس گفت: مسئله مثبت و منفی دو درصد در گذشته در شورای عالی بورس رد شده، این بار پیشنهاد را تغییر دادیم و در قالب نامتقارن رای آورد. این مسئله یک تصمیم‌گیری فردی نیست.

وی گفت: اتفاقا اول، من همیشه گفته‌ام مطالعه، مشاوره و سپس معامله و دوم اینکه باید دقت داشت و سوم همه سرمایه را در یک جا نگذاشت، اینها را خوشبختانه بنده گفته‌ام. در حال حاضر نیز که وضعیت بازار رو به بهبود است.

مطرح شدن بحث‌های اقتصادی مشکلی ندارد، اما پالس‌های منفی آن بحث‌های سیاسی و رقابتی است. بازار بورس باید یک بازار کاملا حرفه‌ای باشد یعنی هیچ کس نباید با زبان سیاسی به بازار بورس نگاه کند. اگر بازار حرفه‌ای باشد، مانایی، پویایی و پایداری آن مطلوب خواهد بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد، هرکسی می‌خواهد می‌تواند تحلیل اقتصادی بیان کند، به طور مثال نظر بنده این است که اگر تحریم‌ها لغو شود بازار بورس آسیب نمی‌بیند چرا که صادرات روان خواهد شد و هزینه مبادله به یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین وضعیت شرکت‌های بورسی که صادرات دارند بهتر خواهد شد.

دژپسند در پاسخ به تسنیم در مورد دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس و زیان های وارده به آن ها گفت: به مردم گفتم سود دهی بورس تضمین شده نیست و دینی بر دوشم نیست.

دژپسند در خصوص چرایی تاخیر در تغییر دامنه مثبت و منفی بورس گفت: مسئله مثبت و منفی دو درصد در گذشته در شورای عالی بورس رد شد، این بار پیشنهاد را به نامتقارن تغییر دادیم و در قالب نامتقارن بود که در شورای عالی بورس رای آورد. این مسئله یک تصمیم‌گیری فردی نیست.

وی در واکنش به این انتقاد که آیا پر مقابل خسارت‌ها و زیانهای مردم در ماههای اخیر احساس دین و مسئولیت اخروی دارید؛گفت: اتفاقا بنده در مورد بورس همیشه سه نکته را گفته‌ام،  اول، مطالعه، مشاوره و سپس معامله و دوم اینکه باید دقت داشت و سوم، نباید همه سرمایه را در یک جا گذاشت. اینها را خوشبختانه بنده گفته‌ام. در حال حاضر نیز که وضعیت بازار رو به بهبود است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مطرح شدن تحلیل‌های اقتصادی مشکلی ندارد، گفت: پالس‌های منفی در واقع آن بحث‌های سیاسی و رقابتی است. بازار بورس باید یک بازار کاملا حرفه‌ای باشد یعنی هیچ کس نباید با دیدگاه سیاسی به بازار بورس نگاه کند. اگر بازار حرفه‌ای باشد، مانایی، پویایی و پایداری آن مطلوب خواهد بود.

وی افزود، هرکسی می‌خواهد می‌تواند تحلیل اقتصادی بیان کند، به طور مثال نظر بنده این است که اگر تحریم‌ها لغو شود بازار بورس آسیب نمی‌بیند چرا که صادرات روان خواهد شد و هزینه مبادله به یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین وضعیت شرکت‌های بورسی که صادرات دارند بهتر خواهد شد.

وی گفت: درست است که ممکن است نرخ ارز کاهش پیدا کند اما از این زاویه وضعیت بهتر خواهد شد و از طرف دیگر نرخ بهره‌برداری از ظرفیت فیزیکی افزایش پیدا می‌کند، این بدین معنا است که اگر شما یک کارخانه با 100 تن ظرفیت دارید ولی در حال حاضر با 30 تن تولید می‌کنید، در آن زمان و در نتیجه افزایش تقاضا این ظرفیت تولید می‌تواند تا 70 الی 80 تن افزایش پیدا کند.

دژپسند تاکید کرد: این مسائل اقتصادی است و اگر موافق و مخالف داشته باشد اشکالی ندارد. اتفاقا دانش و سطح آگاهی فعالان بازار را  افزایش می‌دهد ولی بحث‌های سیاسی که مطرح می‌شود، مناسب نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با سرمايه مردم ضعيف بد كرديد