جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

خیار هم لاکچری شد!

يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 754085
خیار هم از قافله گرانی میوه‌ها نظیر موزه و انار و مرکبات عقب نماند و در بازار به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسید؛ مسئولان کاهش تولید در این فصل را عامل گرانی می‌دانند.
خیار هم لاکچری شد!
به گزارش جهان نيوز، قیمت انواع میوه در بازار و بویژه سبزیجاتی مانند خیار طی هفته جاری در ادامه گرانی هفته‌های گذشته افزایش زیادی در بازار یافت و علیرغم قول مکرر مسئولان قیمت‌ها هنوز قصد پایین آمدن ندارد.
 
قیمت خیار هم از هفته گذشته با برچسب خوردن کیلویی ۲۰ هزار تومان در میوه فروشی‌ها خبرساز شده است و برای مردم این سوال شده مگر خیار هم که مصرف آنچنانی در این فصل ندارد می‌تواند این همه گران باشد؟

بر اساس گزارش فارس، قیمت هر کیلو خیار در سطح شهر تهران به کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و در میدان مرکزی میوه که محل عرضه عمده فروشی میوه است و تمام میوه فروشی‌های تهران و دیگر شهرستان‌ها از این جا خریداری می‌کنند به قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان به صورت عمده به فروش می‌رود.

* ایران سومین تولیدکننده بزرگ خیار در جهان
افزایش قیمت میوه دلایلی دارد نخست اینکه زمستان فصل تولید این میوه نیست و محصولات گلخانه‌ای در این فصل کفاف مصرف را نمی‌کند. اما تولید سالانه این محصول در کشور مازاد است ایران با تولید سالانه بیش از دو میلیون تن خیار پس از چین و ترکیه در رتبه سوم تولید این محصول در جهان قرار دارد. به طوری که در تابستان گذشته این محصول به اندازه‌ای بود که کشاورزان از قیمت بسیار پایین گلایه داشتند. اما سوال این است که آیا هر محصولی را در هر فصلی باید استفاده کرد؟

به نظر می‌رسد با اصلاح فرهنگ تغذیه هم می‌توان به قیمت‌های بازار کمک کرد. خیار میوه فصل زمستان نیست. خیاری که در بازار موجود است در واقع خیار گلخانه‌ای ست که با صرف هزینه قابل توجه تولید شده است. از نظر کارشناسان خیار محصولی است که خوردن آن در فصل گرم برای بدن بیشتر ضرورت دارد و در فصل سرد نیاز به تغذیه این محصول نیست یا کمتر هست. متاسفانه فرهنگ اشتباهی شکل گرفته که حتی در این فصل در مراسم‌های مختلف و مهمانی‌ها برای اینکه با چندین میوه از مهمان پذیرایی کنیم خیار را هم جزو این سبد می‌آوریم و این‌ها به افزایش قیمت خیار دامن می‌زند.

این موضوع منحصر به خیار و امثال آن هم نیست. میانگین مصرف بسیاری از مواد غذایی در یاران بسیار بالاتر از میانگین جهانی ست. بخش زیادی از بیماری‌های فراگیر در ایران ریشه در نحوه تغذیه و سبد غذایی دارد. در عین حال اگر استفاده بیش از اندازه از برنج و روغن که چندین برابر میانگین جهانی است کنترل شود حتی می‌تواند به کنترل قیمت‌ها در بازار هم کمک کند.

* هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی چرا بالا رفت؟
افزایش هزینه‌های تولید کشاورزی بویژه پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کود و سموم شیمیایی به گرانی بیشتر میوه‌ها انجامیده است. خرد بودن زمین ها، کم بودن مکانیزاسیون کشاورزی، کم بودن ضریب نفوذ فن اوری‌ها و دانش جدید به بخش کشاورزی از عمده دلایل بالا بودن هزینه‌های تولید است که حذف یارانه نهاده‌ها هم در چند ماه اخیر به آن سرعت بخشیده است.
 
قیمت سایر محصولات هم در بازار افزایشی است انواع انار به صورت عمده فروشی ۱۹ هزار تومان و در مغازه‌های سطح شهر بیش از ۲۰ هزار تومان است.

انواع سیب هم در عمده فروشی تا ۱۶ هزار تومان و نارنگی تا ۲۳ هزار تومان است.

جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است:


این‌ها قیمت عمده فروشی است و زمانی که پای این میوه‌ها به مغازه‌های سطح شهر می‌رسد بعضی موقع افزایش ۱۰۰ درصدی پیدا می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیار مظلوم ترین سیفی جات است...!!!
Iran, Islamic Republic of
این همون خبر خوش اقتصادی بود که جناب جهانگیری وعده دادن