پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۴

روحانی: واکسیناسیون از این هفته ‌آغاز می‌شود

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 753949
رئیس جمهوری گفت: واکسیناسیون از هفته جاری براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند، آغاز می‌شود.
روحانی: واکسیناسیون از این هفته ‌آغاز می‌شود
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نزدیک شدن به مرز یک سالگی کرونا در ایران، گفت: روزهای پایانی بهمن پارسال روزهایی بود که متوجه ورود این ویروس وارد کشور شده ایم. شاید یک هفته قبل‌تر این ویروس داخل کشور بوده، اما روزی که ما متوجه شدیم و آزمایش مثبت اعلام شده است به آخر ماه بهمن مربوط می‌شود.

 رئیس جمهوری با بیان اینکه این پاندمی شرایط ویژه‌ای در سراسر دنیا به وجود آورده است، اولین مسئله را پیشگیری توصیف کرد و گفت: همه ما می‌دانیم این ویروس مردم را مبتلا می‌کند و بهترین راه برای ابتلا نشدن به یک ویروس،  پیشگیری است.

وی فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ترددها، کاهش تجمعات و  رعایت منظم پروتکل‌های بهداشتی را موارد پیشگیری برشمرد و ادامه داد:  همه دنیا تقریباً روی این موضوع اتفاق نظر دارند و باید تلاش کنیم حرکت ما در این زمینه رو به جلو باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آماری که هفته گذشته مطرح شد، نشان داد که رعایت پروتکل‌ها کمتر شده و ۸۱ درصد بوده است و گزارش این هفته نشان داد رعایت پروتکل‌ها ۷۵ درصد بوده و مرتب به سمت کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌رویم. با کاهش رعایت پروتکل ها به سمت افزایش ابتلا به بیماری خواهیم رفت و این برای ما دردناک خواهد بود.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه از شهروندان خواست در هفته‌های پیش رو مراعات کنند تا ایام عید خوبی پیش رو داشته باشیم و افزود: اگر همه مراعات‌ها را مدنظر قرار دهیم هم کسب و کار رونق پیدا می‌کند و هم سفرهای مردم برقرار خواهد شد اما اگر مراعات نکنیم ممکن است شرایط خوبی پیش رو نداشته باشیم.

وی افزود:  البته ما در ایران دنبال ساخت همه داروهای معروف رفتیم که این داروها ساخته شده و در اختیار بیمارستان‌های ما است. اگر همه همکاری کنیم، می‌توانیم جلوی کرونا را بگیریم؛ اگر مردم همه با هم همکاری کنند می‌شود کاری کرد چون دیدیم دو تن از ورزشکاران معروف ما آقایان میناوند و انصاریان در اثر این پاندمی به رحمت خدا پیوستند و این هشداری برای همه مردم ماست که مراقبت دقیق‌تر و بیشتری در این زمینه انجام دهند.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: این بیماری درمان موثر و قطعی ندارد. در شرایطی ممکن است تجویزهایی صادر شود. اما تا به امروز برای این ویروس درمان خاصی نداریم. البته داروهایی که معروف است و در جهان می‌گویند موثر است، به دنبال ساخت آن رفتیم و کشور همه تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.  

روحانی درباره واکسیناسیون در کشور هم تصریح کرد: یکی از راه‌های ایمن‌سازی واکسیناسیون است که ایمنی جمعی ایجاد می‌کند. اگر این کار می‌خواست به شکل معمول باشد، باید یکی، دو سال صبر می‌کردیم اما به خاطر آنکه این بیماری تلفات زیادی می‌گرفت و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد، سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطراری صادر کرد.  
وی با اشاره به ساخت واکسنهای مختلف در جهان افزود: واکسن‌های مختلفی در جهان ساخته شده است. شاید ۱۳۰، ۱۴۰ واکسن باشد که پنج، شش واکسن معروف شدند. از سوی دیگر جمعیت بشر ۷.۸ میلیارد است و اگر بخواهیم ۸ میلیارد نفر را واکسن بزنیم، باید ۸ میلیارد واکسن بسازیم که به زودی انجام نمی‌شود. حتی اگر هر کشوری ۶۰، ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسن بزند که ایمنی را ایجاد کند، کار سختی است.  

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه واکسن‌ها عموما دو مرحله‌ای هستند که مشکلات خاص خود را دارند، خاطرنشان کرد: ما در ایران ۸۴ میلیون نفر جمعیت داریم و باید عدد قابل ملاحظه‌ای واکسن تولید کنیم. تولید واکسن در اولویت ماست. اگر شرایط هم در دسترس باشد، امکانات تزریق واکسن کار آسانی نیست و پنج، شش ماه زمان می‌برد تا افراد واکسینه شوند.

روحانی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها خود را آماده‌ کرده‌اند واکسیناسیون در ایران انجام شود و خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد کشور شده‌ است. همه دست به دست هم دادند و امروز ما به واکسیناسیون رسیدیم. بنابراین این هفته یعنی هفته دهه مبارکه فجر و هفته جشن ملی کشور، قبل از ۲۲ بهمن براساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند، واکسیناسیون آغاز می‌شود.

 وی ادامه داد: این برای ما بسیار خوشحال کننده است که در ابتدا کادر درمان بتوانند این واکسن را در دو مرحله بگیرند و یک اطمینانی بالایی حاصل می‌شود چرا که آنها بیشتر در معرض خطر  قرار  هستند و نگرانی‌های بیشتری دارند و بعد هم برای سالمندان و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون شروع و اجرا می‌شود.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: با همه سختی‌ها و مشکلاتی که داشتیم  کار بسیار خوبی انجام گرفت. انشاءالله در ماه فوریه که ما اکنون در این ماه هستیم این واکسن‌ها به دست ما می‌رسد و یک بخشی هم در ماه بعد در ماه مارس به دست ما می‌رسد.

روحانی افزود: امیدواریم قبل از عید این واکسیناسیون به طور قابل ملاحظه‌ای در کشور در مراحل افرادی که مستعد هستند و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین کادر درمان تا فروردین و اوایل فروردین همه اینها انجام شود. 

رئیس جمهوری همچنین گفت: امیدواریم سال آینده هم شرایطی فراهم شود که بعد از فصل بهار و وقتی به فصل تابستان می‌رسیم واکسن‌های داخلی ما که احتمال دارد واکسن پاستور حتی در بهار به دست ما برسد و واکسنی که به صورت مشترک درست می‌شود واکسن رازی، واکسن برکت و همه اینها سال آینده شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

وی اظهار کرد: حتی اگر همه واکسن‌ها آماده و تزریق شود به دلیل اینکه خود واکسیناسیون یک زمان ۶ ماهه نیاز دارد و از سویی اثر آن واکسن‌ها ۱۰۰ درصد نیست و در دو مرحله باید این کار انجام گیرد، بنابراین ما باید تا یک سال آینده خودمان را آماده کنیم برای اینکه  پروتکل‌های بهداشتی را همچنان مراعات کنیم تا از این خطر عبور کنیم.

روحانی در پایان از رسانه ها خواست همچنان این هشدار به مردم بدهند که با شروع واکسیناسیون در جامعه عادی‌سازی نشود و تاکید کرد: همچنان باید پروتکل‌ها برای مدت طولانی مراعات شود تا از مشکلات عبور کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Denmark
.....
جواد
Iran, Islamic Republic of
علی برکت اله
Iran, Islamic Republic of
آفرین الان خوب موقعیه مردم هم که حسابی به خاطر مرحوم میناوند و انصاریان ترسیدن سریع نونو بچسپونید تا تنور داغه
آقای روحانی جهت اعتماد سازی مردم لطفا اولین دوز را روی خودتون واعضای محترم ستاد ملی کرونا تزریق وتست نمایید.