کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر علوم:

دوسال است که اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم

15 بهمن 1399 ساعت 4:00

وزیر علوم گفت: دوسال است که اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم و فقط برای رشته خاص است و دانشگاه‌ها کار خود را خوب انجام دادند.


به گزارش جهان نیوز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک دهه فجر و سالروز میلاد حضرت فاطمه و ولادت حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: در آموزش عالی، یک حرکت وسیع و گسترده‌ای را در طول این چهل و دو سال گذشته انجام دادیم. به طوری که از باب پوشش آموزش عالی در مناطق مختلف کشور و در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی، یک حرکت گسترده‌ای داشتیم؛ به طوری که در یک دوره‌ای در چند سال اخیر با کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها با یک حجم اضافه‌ای از صندلی‌های دانشگاهی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: دانشجویان ما در سال ۹۴-۹۳ تا سقف ۴.۵ میلیون نفر رفت و امروز زیر ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دانشجویی ما هست.

غلامی در واکنش به این جمله که یک میلیون صندلی خالی دارید، گفت: در واقع شاید همش صندلی نبودند ولی در حال حاضر ظرفیت بالایی، صندلی خالی داریم که ایجاب می‌کند یک بازنگری در بحث گسترش کمی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پوشش جمعیت دانشجویی نسبت به جمعیت کشور جزو شاخص‌های خوب در دنیاست و در منطقه، شاخص بسیار بالایی داریم اما در بحث کیفیت باید بیشتر توجه کنیم؛ چون هرچقدر کمیت توسعه پیدا کند قطعا به خصوص در مراکز دولتی، امکانات توزیع می‌شود و عملا آن کیفیت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به خاطر همین کار خوبی را در حوزه ساماندهی مراکز آموزش عالی انجام دادیم.

غلامی در واکنش به این جمله که تعداد مقالات بالاست اما اثرش در زندگی مردم ملموس نیست، گفت: شرایط خیلی بهتر است که در مباحث عمومی مطرح می‌شود؛ در بحث فعالیت‌های مراکز دانشگاهی در ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه مرحله و مقطع را بیان می‌کنم؛ یک، در تربیت نیروی انسانی کارشناس، تحصیل‌کرده، متخصص، استاد و پژوهشگر، کاملا مراکز دانشگاهی ما، توانسته است نیازهای کشور را تأمین کند. 

وی افزود: قبل از انقلاب، دانشجو در خارج از کشور داشتیم اما الان دو سال است که اعزام دانشجو نداریم و برای سال‌های بعد هم پیش‌بینی‌ها فقط در رشته‌های خاص است به خاطر اینکه آن ظرفیت تربیت نیروی انسانی را به‌روز با توجه به ارتباطات و سطح علمی داریم و تأمین شده است.  یعنی در زمینه تربیت نیروی انسانی، دانشگاه‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.


کد مطلب: 753622

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/753622/دوسال-اعزام-دانشجو-خارج-کشور-نداریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com