چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

پیش‌بینی آینده فلاکت‌بار آل سعود و نقش آمریکا

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب: 753494
یک معارض سعودی با تاکید بر شکست سیاست‌های ماجراجویانه بن‌سلمان و احتمال پادشاهی احمد بن عبدالعزیز تصریح کرد: شکی نیست که آل سعود در حال حرکت به سمت مرحله درگیری خونین با یکدیگر هستند.
پیش‌بینی آینده  فلاکت‌بار آل سعود و نقش آمریکا
به گزارش جهان نيوز، ‌وضعیت کنونی عربستان سعودی بسیار متزلزل و فلاکت باری است، این توصیفی است که محمد المسعری دبیرکل حزب معارض التجدید الاسلامی درباره وضعیت این روزهای عربستان در سایه حکومت آل سعود به کار می برد. المسعری خاطر نشان می کند که حدود یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 در آمریکا، پیش بینی ها حاکی از پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات بود، و همزمان با آن حکومت سعودی بر موضع خود در قبال جنگ علیه یمن و تحریم و محاصره مستمر قطر و دشمنی با ترکیه و رویارویی سنتی با ایران پافشاری می کرد، ولی چند روز پیش از انتخابات احتمال پیروزی بزرگ جوبایدن نمایان شد، به همین سبب بحث و بررسی های سریعی در ریاض صورت گرفت مبنی بر اینکه در صورت شکست ترامپ،‌چه کاری می توان انجام داد که از وقوع فاجعه برای نظام سعودی جلوگیری شود.

ستاره اقبال احمد بن عبدالعزیز روشن‌تر می‌شود
به گفته المعسری، بر اساس اطلاعاتی که از کانالهای موثق و آگاه دریافت کرده است، قدرت احمد بن عبدالعزیز افزایش یافته و وی موافقت و بیانیه های هزاران نفر از شخصیتها و قبایل و ارتش سعودی را به دست آورده است. المسعری می گوید محمد بن سلمان افرادی از اداره اطلاعات را برای دستگیری فردی فرستاده که در زمینه مواد منفجره زبده و کارشناس است، ظاهر امر چنین می گوید که به بن سلمان گفته شده است که این کارشناس مواد منفجره با احمد بن عبدالعزیز ارتباط دارد، هنگامی که نیروهای وابسته به بن سلمان برای دستگیری این فرد رفتند، یکی از نیروهای دستگاه امنیتی اقدام به کشتن همکاران خود کرد که برای قتل فرد مرتبط با احمد بن عبدالعزیز آمده بودند و این کارشناس مواد منفجره را به یمن فراری داد، البته فردی که اقدام به قتل همکارانش و نجات مرد احمد بن عبدالعزیز کرد، پنهان شد.

تنش شدید در داخل خاندان آل سعود
المسعری افزود تنش شدیدی در داخل خاندان آل سعود به وجود آمده است، بدیهی است که موقعیت احمد بن عبدالعزیز همچنان در حال تقویت است. وجود ژنرال جان ابی زید که فرمانده نیروهای ویژه بود و نقش موثری در مسائل شوراهای بیداری و غیره داشت،‌از قدیم الایام برای انجام عملیات نظامی علیه ریاض نقشه می کشید، در صورتی که فرصتی فراهم شود و امکان تحرک نظامی آمریکایی هر چند محدود فراهم شود-که البته  اجرای آن از پایگاه نظامی العدید به عنوان مثال آسان  است- با بهره برداری از شکاف و شکنندگی ارتش سعودی آسان است در نتیجه در آن صورت، محمد بن سلمان دستگیر می شود و احمد بن عبدالعزیز خود را پادشاه عربستان معرفی می کند و این مسئله هر لحظه امکان دارد به وقوع بپیوندد.

قطر هیچ امتیازی نداد، حکومت سعودی در برابرش تسلیم شد
این معارض سعودی درباره آشتی اخیر میان عربستان و قطر ابراز عقیده می کند: قطر هیچ امتیازی نداد، دستورات از واشنگتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ صادر شد که در راستای آخرین فرصت برای فراهم کردن مقدمات حمله به ایران صورت گرفت، در نتیجه طرفی که امتیاز داد و عقب نشینی کرد، عربستان سعودی بود که تمام شروط آشتی را که قبلا بر قطر تحمیل کرده بود، لغو کرد، ولی قطر هیچ گونه امتیازی ندارد و استقبال گرمی هم از شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه امیر قطر در عربستان به عمل آمد، تا جایی که حتی بن سلمان او را در آغوش گرفت، ولی بن زاید تنها فردی بود که از این دیدار ناراضی بود.

با وجود تلاشهایی برای وارد کردن قطر در هر عملیات نظامی احتمالی علیه ایران،  اما دوحه کاملا در قبال این مسئله هوشیار بود و بدیهی است که امروز نقش میانجی را برای گشودن باب هرگونه گفتگو با ایران ایفا می کند.

سیاست هوشمندانه ایران و شکست جنگ  افروزان
المسعری تصریح می کند تمام  اقدامات تحریک آمیز علیه ایران با هدف کشاندن آن به سمت جنگ با شکست روبرو شد، ایران کاملا هوشمندانه عمل کرد.

وی ادامه می دهد پس از شکست یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه، حمله ای که قرار بود علیه ایران در 16 ژانویه انجام شود، هم با شکست روبرو شد، چرا که به ترامپ اطلاع داده شد که ایران  امکانات نظامی بسیار عظیمی را در داخل کوههای مشرف به خلیج فارس از جمله موشکهای بسیار پیشرفته ای مستقر کرده است که قادر است کشتی های جنگی را در آبهای خلیج فارس و  تاسیسات نفتی عربستان و دیگر کشورهای عربی را هدف قرار دهد، این اقدامات و نیز هشدار شدید تهران درباره هرگونه تجاوز نظامی آمریکا سبب رعب و وحشت ترامپ و عقب نشینی وی از تصمیم خود برای حمله به ایران شد، با وجودی که این حمله آخرین فرصت ترامپ برای نجاتش قلمداد می شد.

در خصوص جنگ و تجاوزگری علیه یمن، المسعری بر این باور است که جنگ متوقف خواهد شد،‌ممکن است بن سلمان آن را برای نجات خود پیشنهاد دهد، ولی بعید دانست که بایدن آن را بپذیرد.زیرا بدیهی است که تمام تدابیر بر رویکرد واضحی در دولت بایدن تصریح می کند، اینکه محمد بن سلمان و پدرش سلمان بن عبدالعزیز باید به خاطر تمرد و شورش علیه آمریکا و تبعیت از ترامپ مجازات شوند تا عبرتی برای دیگران باشند.

بن سلمان قادر به ماجراجویی نظامی در منطقه نیست
المسعری درباره احتمال شعله ور شدن آتش جدید جنگ در منطقه خاطر نشان کرد وقوع جنگ بعید است، تصور نمی کنم که بن سلمان قادر به چنین کاری یا هرگونه اقدام تحریک آمیز دیگر همچون حمله به کشتی های آمریکایی و معرفی کردن ایران به  عنوان مسئول این حمله برای کشاندن واشنگتن به سمت جنگ با ایران باشد. حتی جنگ یمن هم در مسیر پایان یافتن  است و رژیم صهیونیستی هم از ورود به هرگونه جنگ در منطقه ناتوان است، هر گاه برای شعله ور کردن آتش جنگ تلاش کنند، خداوند آتش این جنگ را خاموش خواهد کرد، حتی من بعید می دانم که نتانیاهو نقشی در بهبود روابط عربستان و آمریکا ایفا کند.

آینده آل سعود؛ درگیری‌های خونین در راه است
این معارض سعودی در پایان تاکید کرد: شکی نیست که آل سعود در حال حرکت به سمت مرحله درگیری خونین با یکدیگر هستند، و بایدن هم البته در قبال این درگیری های داخلی بی طرف خواهد بود، زیرا جنگ در کنار یک طرف علیه طرف دیگر به نفع وی نخواهد بود، حتی اگر احمد بن عبدالعزیز به پادشاهی برسد، آل سعود، همچنان مردم عربستان را برده و  نوکر خود قلمداد می کند، البته احمد بن عبدالعزیز ممکن است توحش کمتری نسبت به دیگر شاهزادگان داشته باشد، ولی همچنان رویکرد رویکرد سلطه جویانه را حفظ می کند،‌در حالی که ما می خواهیم مردم عربستان مالک و تصمیم گیرنده باشند که حق مشروعشان  است.
برچسب ها: آل سعود عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید هم بدتر از اینها بسرش بیاد