پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

چمران: تحریم با خواهش کردن رفع نمی‌شود

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 753432
نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه تحریم با خواهش کردن رفع نمی‌شود، گفت: وقتی که تحریم را خنثی کردیم، خود به خود رفع می‌شود.
چمران: تحریم با خواهش کردن رفع نمی‌شود
به گزارش جهان نيوز، مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفتگو با مهر، در پاسخ به سوالی درخصوص میزان انطباق عملکرد دولت با سیاست‌های کلی نظام، گفت: یکی از سیاست‌های کلی نظام بحث فروش نفت و عدم اتکای بودجه به آن بوده است. امسال برخلاف آنچه گفته شد، بیش از ۵۰ درصد بودجه تقدیمی دولت به مجلس متکی به فروش نفت بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه عملیاتی نیست، افزود: البته مجلس این میزان را به ۱.۵ میلیون بشکه نفت تغییر داد و گفت هرچه بیشتر از این فروختید را یا به صندوق توسعه ملی واریز کنید یا به پروژه‌های عمرانی اختصاص دهید.  

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: یکی از مهمترین سیاست‌های کلی نظام که سال‌ها قبل مطرح شد و رهبر انقلاب هم مکررا بر آن تاکید کردند، این بود که ما خام فروشی را تعطیل کنیم. امروز به جز نفت، از زعفران گرفته تا سنگ خام فروشی می‌کنیم. خام فروشی درآمدهای کشور را هدر می‌دهد درحالی که می‌توانیم روی آن کار کنیم و به ۵ برابر قیمت خام، بفروشیم.

چمران گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از اصولی بود که در ارتباط با مقابله با تحریم‌ها و خنثی کردن آن مطرح شد. بحث این بود که فقط دنبال رفع تحریم نباشیم یعنی بنشینیم و خواهش کنیم که تحریم‌های ما را رفع کنید، خب دشمن هرگز این کار را نمی‌کند هرچند دشمن در لباس دوست و خنده به سمت ما بیاید.

وی تاکید کرد: ما باید تحریم را خنثی کنیم، وقتی هم که تحریم را خنثی کردیم، خود به خود تحریم رفع خواهد شد. ما این مساله را در این مدت تجربه کردیم و دیدیم که بسیاری از صنایع ما بخصوص پژوهش‌های علمی چگونه شکفته شد. بسیاری از جوانان تحصیلکرده‌ای که امروز بیکار هستند، می‌توانند به شکوفایی برسند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده ما می‌توانند اقتصاد مقاومتی ما را شکل دهند، افزود: امروز کارخانجات ما نباید با ظرفیت ۲۵ درصد کار کنند، بلکه باید به رشد پیش‌بینی شده اصلی‌شان برسند.

چمران گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از سیاست‌های اصلی نظام است که دراین سال‌ها متاسفانه توجه شایانی به آن نشده است. چشم ما در این سال‌ها بیشتر به این بوده است که دشمنان رفع تحریم کنند تا اینکه ما تحریم را خنثی کنیم.

وی تصریح کرد: دولت توان اجرای سیاست‌های کلی را داشته اما به دلیل اینکه بیشتر تاکیدش این بوده که باید از طریق مذاکره مسائل کشور را حل کنیم، انرژی برای تحقق سیاست‌های کلی نگذاشته است. شاید به سیاست‌های کلی اعتقاد هم داشته باشند اما در راستای اجرای این سیاست‌ها عمل نکردند.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: یکی از مسائلی که باید روی آن تمرکز کنیم، تبادلات تجاری با ۱۶ کشور همسایه است که می‌توانیم میلیاردها دلار از این طریق درآمد داشته باشیم. عراق و افغانستان دو کشوری هستند که با هم آمیخته شده‌ایم و تجارت اول این کشورها باید با ایران باشد. مثلا وقتی قطر را تحریم کردند، چرا ما باید دیرتر از سایر کشورها به آنجا برسیم درحالی که نزدیکترین کشور به قطر بودیم.

چمران تاکید کرد: عدم توجه به ظرفیت کشورهای همسایه و غفلت از دیپلماسی اقتصادی خلاف سیاست‌های کلی نظام است. ما امروز می‌توانیم با تاسیس بازارچه‌های مرزی نیازهای کشورهای مرزی را تامین کنیم و از طرفی برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

وی گفت: امروز با اتفاقاتی که در سه سال اخیر در فضای جهانی پیش آمده است، مواضع رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه همان مواضع نظام است البته مدت‌ها چنین مواضعی را نداشتند ولی وقتی خیلی چیزها را از دست دادیم، به این نتیجه رسیدند که باید سیاست‌های نظام را به کار برد و ظاهرا در حال حرکت در این مسیر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *