جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
از امروز خدا با ما حرف می‌زند

جشن تکلیف متفاوت در حرم امام رئوف +تصاویر

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 753179
آیین جشن تکلیف، از جمله مراسم‌هایی است که هر سال با شور و زیبایی خاصی در حرم نورانی امام رضا (ع) برگزار می‌شود و دختران تازه مکلف شده با حضور در این آیین، آغاز بندگی و عبودیت را جشن می‌گیرند، اما این مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا شکلی متفاوت به خود گرفت.
جشن تکلیف متفاوت در حرم امام رئوف +تصاویر
به گزارش جهان نيوز، آیین جشن تکلیف، از جمله مراسم‌هایی است که هر سال با شور و زیبایی خاصی در حرم نورانی امام رضا (ع) برگزار می‌شود و دختران تازه مکلف شده با حضور در این آیین، آغاز بندگی و عبودیت را جشن می‌گیرند.

این مراسم امسال به دلیل شیوع کرونا رنگ و بوی دیگری داشت، البته ابتدا قرار بود مراسم امسال برگزار نشود اما با تدابیر مسئولان حرم امام رضا (ع) امسال هم مراسم جشن تکلیف با شکلی متفاوت و برای رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار شد. جشنی به بزرگی بندگی در قطعه از بهشت و پیمودن گام‌به‌گام مسیر بندگی تا رسیدن به کمال.

جشن تکلیفی متفاوت با طعم کرونا
به این ترتیب مراسم امسال به همت اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم رضوی با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار و نوگلان تازه مکلف شده به صورت تک تک در حرم امام رضا (ع) آغاز عبودیت را جشن می‌گیرند. مراسم جشن تکلیف طی روز‌های اخیر در حرم آغاز شده و به دلیل جلوگیری از ازدحام، هرروز به صورت فرد به فرد برگزار می‌شود.

بچه‌ها با عبور از زیر قرآن وارد مراسم می‌شوند و در جایگاه مخصوص مستقر می‌شوند. در مسیر بندگی گام‌ به گام با احکام آشنا می‌شوند. اینجا مانند هر راه و مسیری که نیاز به راه ‌بلد دارد، یک کارشناس علوم دینی که زبان کودکی را خوب می‌شناسد، قدم به قدم با کودک تازه مکلف شده همراه می‌شود و با بیانی شیرین، احکام تکلیف را به دخترها می‌گوید.
 

آغاز مسیر با صلوات بر امام رضا(ع)
ما هم در این مسیر با بچه‌ها همگام شدیم، اولین راه «پرواز پروانه‌ها» نام دارد. جایی که با صلوات خاصه بر حضرت رضا (ع) متبرک می‌شود و بچه‌ها با سربند یا زینب به آن گام می‌گذارند. روحانی که حاج آقا کرمانی نام دارد با زبانی شیرین با بچه‌ها سخن می‌گوید و آنها را به مسیر راهنمایی می‌کند. بچه‌هایی که همراهشان هستیم. می‌گویند: «خیلی وقت است که منتظریم ۹ ساله شویم و جشن تکلیف بگیریم».

بهشت اولین تصویر مسیر عبودیت
با آوای خوش پرندگان و راهنمایی پدر و مادر طریق بندگی را شروع می‌کنند. معنی راه چپ و راست، گزینش درست و نادرست را از راهنمایان خود می‌گیرند. کسانی که معنی پیامبر و راهبر را برای بچه‌ها دارند. راه می‌افتند تا به جایی برسند که تصویر رویایی دختران را از بهشت، زمینی‌تر ‌کند. غرفه «پر پروانه» پر از نشانه‌های زیبای آسمانی است.

بچه‌ها با صوت صلوات و مجوز حاج آقا، چشم‌های خود را باز می‌کنند و در این راه اولین تصویری که می‌بینند بهشت است حاج آقا کرمانی می‌پرسد، مرجع تقلید دارید یا نه؟ بچه‌ها نمی‌دانند مرجع تقلید چیست. حاج آقا به‌سادگی، پیامبران، ائمه (ع) و مراجع تقلید را مثل والدین، مربی زندگی معرفی می‌‎کند.

از امروز خدا با ما حرف می‌زند
با پوشیدن چادر سپید، رخت بندگی می‌پوشند و با شنیدین آیین و آداب خواندن نماز، آماده ارتباط با خدا می‌شوند. خودشان بر این باورند؛ «تا حالا با خدا حرف می‌زدیم ولی حالا خدا ما را به عنوان یک دختر بزرگ و بالغ جدی‌تر می‌گیرد و حرف‌های‌مان را خوب گوش می‎‌دهد. ما هم به حرف خدا گوش می‌کنیم».

حالا به درخواست روحانی، بچه‌ها وضو می‌گیرند تا قدمی دیگر به آستانه تکلیف بردارند. به‌ آنها می‌آموزند وقتی برای حرف زدن با خدا قامت می‌بندند، دیگر باید همه علائق خود را به کناری بگذارند. میان گفت‌وگو با خدا، همه حواس‌شان به بزرگی خالق باشد و بس. نخندند، با غیر حرف نزنند، چیزی نخورند و... چرا که مکلف شدن با حجاب و تطهیر و نماز آغاز می‌شود و با تعهد به انجام همه خوبی‌ها و پرهیز از هر آنچه بدی‌ است تا دروازه‌های بهشت امتداد می‌یابد. جایی که نه تنها بچه‌ها، همه بندگان خدا مشتاق آن مقصد معهود هستند.
 
خواهران دوقلویی که آغاز عبودیت و بندگی را جشن گرفته‌اند

نماز زیر سایه درخت ولایت
نیت می‌کنند و دو رکعت نماز را در جانمازی زیبا زیر درخت سبز ولایت، گاهی تند و گاهی کند، قدری درست و کمی نادرست زمزمه می‌کنند. آخرش دست به دعا برمی‌دارند و برای عاقبت به خیری خود، و همه بندگان خدا دعا می‌کنند. صلوات قراء و صدای دست حضار، لبخند رضایت را بر لب‌های دخترکان مهمان می‌کند. بلند می‌شوند و هدیه اولین روز بندگی را از دست والدین شان می‌گیرند. حالا انگار حس می‌کنند، چند سال بزرگتر شده‌اند و دیگر به چشم دختربچه‌های سر به هوا نگاه شان نمی‌کنند، به اندازه یک روز به خدا نزدیک‌تر شده‌اند.

ممکن است بچه‌ها زیاد حرف‌های جدی و معنی احکام را از لابه‌لای شوخی‌ها و گفته‌های حاج آقا تشخیص ندهند ولی از حال خوش و لبخند چشمان‌شان پیداست که خاطره خوش این روز و جشن بندگی تا آخر عمر به یادشان می‌ماند.

برگزاری جشن تکلیف به صورت تک نفره
حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده درباره کیفیت برگزاری این برنامه می‌گوید: اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم رضوی همه ساله اقدام به برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران تازه مکلف می‌کند که در سال جاری این جشن به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت انفرادی و تک نفره برگزار می‌شود. این جشن همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱:۰۰ ظهر در محل پایگاه آداب زیارت شهید هاشمی نژاد واقع در صحن جامع رضوی و با حضور یکی از دختران دانش‌آموز تازه مکلف به همراه والدین و چند تن از اعضای خانواده (حداکثر چهار نفر) برگزار می‌شود.
 

حسن‌زاده درباره مسیر طراحی شده برای جشن تکلیف بچه‌ها می‌گوید: در این جشن ابتدا دانش‌آموز تازه مکلف و والدین او با حضور در غرفه «پر پرواز» توسط یک کارشناس دینی به زبان قصه، شعر، بازی و داستان با برخی از احکام دختران تازه مکلف از جمله آموزش وضو، نماز، روزه، حجاب، محرم و نامحرم، مرجع تقلید و... آشنا می‌شود.

بعد از این، دختران تازه مکلف از والدین خود جدا شده و در غرفه «شور شادی» حضور یافته و توسط مربیان قرآنی با برخی از احکام دختران نوجوان آشنا می‌شوند. در این مدت برای والدین نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده و والدین با حضور در غرفه «یک فنجان همدلی» آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه برخورد با دختر نوجوان و چگونگی افزایش سطح همدلی با او را از یک مشاور و کارشناس دینی دریافت می‌کنند.

به گزارش فارس علاقه‌مندان به شرکت در جشن تکلیف حرم امام رضا می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۳۲۲۴۴۳۳۹ روزهای سه‌شنبه از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۰:۰۰ صبح اقدام کنند.
 
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *