پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

شریعتی: بودجه مانند یک بیمار به مجلس آمد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 753163
بودجه مانند یک بیمار بدحالِ رو به مرگ به مجلس آمد و مجلس دو گزینه داشت؛ یکی اینکه بودجه را رد کند و گزینه بعدی این بود که با وجود همه اشکالات مانند یک اورژانس این بیمار بدحال را پذیرفتیم.
شریعتی: بودجه مانند یک بیمار به مجلس آمد
به گزارش جهان نيوز، مالک شریعتی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نشست خبری « جبهه تحول‌خواهان انقلابی » که پیش از ظهر امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: کشورهای طرف مقابل ایران در برجام باید درباره انجام تعهدات خود تعیین تکلیف کنند و دولت جدید آمریکا می‌باید تکلیف خود را با اقداماتی که باید انجام دهند، از جمله برطرف کردن تمام تحریم‌ها و عادی شدن روابط مالی ایران مشخص کنند و الا باید با نظارت‌های فراپادمانی خداحافظی کنند.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در سال جاری، به مسأله بودجه گفت: آخرین خروجی دولت فعلی که عملکرد بسیار غیرقابل دفاعی حتی میان طرفداران خود دارند، در لایحه بودجه بود. بودجه مانند یک بیمار بدحالِ رو به مرگ به مجلس آمد و مجلس دو گزینه داشت؛ یکی اینکه بودجه را رد کند و گزینه بعدی این بود که با وجود همه اشکالات مانند یک اورژانس این بیمار بدحال را پذیرفتیم و حدود 70 درصد از اهداف ما در بودجه 1400 محقق شده و به شرایط با ثباتی رسیده و به صحن علنی برای تکمیل می‌رود و ان‌شاءالله بودجه ای به نفع مردم تحویل شود و مجلس این هزینه را پذیرفت تا کاری به نفع مردم صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: اگر مجلس بودجه را رد می‌کرد، دولت اراده ای برای اصلاح بودجه نداشت و شرایط به بودجه چند دوازدهم می‌رسید و مجلس اینگونه وارد عمل شد.

شریعتی همچنین درباره مشکلات لایحه بودجه تصریح کرد: یک بسته چشم بندی در لایحه بود که میزان وابستگی به نفت حدود 199 هزار میلیارد تومان رقم آشکار بود ولی رقمی پنهان هم بود و ما برخی را آشکار و برخی را حذف کردیم و سهم نفت در بودجه را کاهش دادیم. 18 درصد از این میزان، سهم صندوق توسعه ملی و 70هزار میلادی تومان سهم فروش اوراق بود. وابستگی بودجه به نفت 394 هزار میلیارد تومان بود که مجلس این را به رقم آشکار 270 هزار میلیارد تومان کاهش داد و وابستگی بودجه به نفت از 47 درصد به نفت به 23 درصد کاهش یافته و کمیسیون تلفیق حدود 50 درصد وابستگی بودجه به نفت را انجام داد.

وی بیان داشت: مقامات دولتی بارها در رسانه‌ها گفتند که مجلس‌، دولت را برای فروش نفت و تعیین نرخ ارز محدود کرده ولی اینطور نیست و محدودیتی برای دولت در فروش و صادرات نفت وجود ندارد و بودجه دو سقفی بسته شده و دولت می‌تواند بیشتر نفت و با قیمت بیشتری نفت بفروشد و دولت میتواند نرخ ارز را به نرخ واقعی نزدیک کند و پایین بیاورد. ما محدودیتی در فروش و تعیین قیمت نفت و تعیین نرخ ارز برای دولت ایجاد نکردیم. آنچه مجلس برای دولت ایجاد کرده، میزان استفاده از منابع فروش نفت در بودجه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
پرداخت میلیاردها تومن اضافی به صدا وسیما وافزایش 200 درصدی بودجه نهادها از داروهای شفابخش بود؟