جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

صرفه جویی در مصرف انرژی با عایقکاری

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 752972
انرژی، محرک هر روزه‌ی انواع فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم. تولید انرژی هزینه‌ی بالایی دارد و از دست دادن آن، چندان خوشایند نیست. برای استفاده از محصولاتی تحت عنوان عایق صنعتی، رواج زیادی در شرایط مختلف دارد. البته تنها کاربرد عایق‌ها، جلوگیری از هدر رفتن انرژی نیست. برخی اوقات از آن‌ها برای جلوگیری از ورود صداهای مزاحم نیز استفاده می‌شود. این مورد، فرق عایق‌های حرارتی و عایق‌های صوتی در صنایع مختلف است.

استفاده از عایق‌های حرارتی، علاوه بر کاربردهای صنعتی، در منازل هم کاربرد زیادی دارد. برای مثال استفاده از این دسته از عایق‌ها، در کنار لوله‌های بخاری برای جلوگیری از دررفت گرما، کاربرد زیادی دارد. گرچه استفاده از عایق‌ها، به تنهایی نمی‌تواند جلوگیری از اتلاف انرژی را تضمین کند، اما این کار تا حد بسیار زیادی می‌تواند شما را در رسیدن به این هدف کمک کند.

با توجه به این که نیاز به استفاده از عایق‌ها در شرایط مختلفی در بازار مشتریان وجود دارد، انواع مختلفی از آن نیز برای استفاده و فروش تولید می‌شود. کاربرد عمده‌ی عایق حرارتی صنعتی، در ساختمان‌ها، در صنایع کشاورزی و تولیدی است. رایج‌ترین عایق‌های که در صنایع ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عایق‌های شیشه‌ای و پشم سنگ هستند. این نوع عایق‌ها، علاوه بر این که از خروج گرما و حرارت از ساختمان جلوگیری می‌کنند، در برابر دمای تا ۱۰۰۰ درجه‌ی سانتیگراد هم مقاوم هستند و آتش نمی‌گیرند. برای همین در افزایش امنیت ساختمان هم تاثیر بسزایی دارند.

با توجه به کاربرد گسترده‌ی عایق‌ها، شکل‌های ظاهری آن‌ها نیز متفاوت است. برا مثال عایق‌هایی که به شکل مکعبی ساخته می‌شوند، برای سقف‌ها و دیوارهای ساختمان مناسب هستند. در صورتی که عایق‌های استوانه‌ای شکل هم در بازار وجود دارند که برای استفاده در لوله‌ها کاربرد دارند.
 

البته عایق‌هایی که از جنس پشم سنگ هستند، در برابر کارکرد خوبی که دارند، قیمت بالایی هم برای خرید نیاز دارند. البته در صورتی که نگاه بلندمدتی به خرید این عایق داشته باشید، هزینه‌ای که استفاده از آن‌ها در هدررفت انرژی صرفه‌جویی می‌کند، بسیار بیشتر از هزینه‌ی خرید آن است.

جنس ساخت عایق‌های صنعتی، طی سالیان مختلف، تفاوت چندانی نداشته است. استفاده از پشم شیشه و پشم سنگ در ساخت این محصولات، سابقه‌ای بیش از ۴۰ سال دارد. اما در فرآیند ساخت آن‌ها تغییرات زیادی ایجاد شده است. مهمترین تغییری که طی سالیان اخیر در ساخت عایق‌های صنعتی موجود در بازار مشاهده می‌شود، سازگاری بیشتر آن‌ها با محیط زیست و توجه آن‌ها به توسعه‌ی پایدار است. همچنین از لحاظ کیفیت و طول عمر نیز با گذشت زمان، عملکرد عایق‌های صنعتی بهبود می‌یابد.

در بازار عایق‌های صنعتی نیز، مهمترین هدف، جلوگیری از ورود و خروج صدا به ساختمان است. به عایق صوتی، فوم آکوستیک نیز گفته می‌شود. استفاده از این محصولات، رواج زیادی دارد، به طوری که از منازل مسکونی تا استودیوهای حرفه‌ای ضبط صدا، می‌توان انواع مختلف آن را پیدا کرد. این نوع از عایق‌های صنعتی، وزن سبکی دارند و معمولا از جنس فوم پلی‌اورتان یا فوم پلی‌استر و فوم ملامین تولید می‌شوند. با توجه به این که استفاده از این دسته از عایق‌ها، می‌تواند سبب افزایش کیفیت صدا در داحت محیط هم باشد، استفاده از آن‌ها در استودیوها، رواج زیادی دارد. در بسیاری از موارد، می‌توان این فوم‌ها را در بدنه‌ی دیوار استودیو مشاهده کرد.
 

در ساختمان‌های آپارتمانی که خانواده‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند، وجود سر و صداهای اضافی می‌تواند یکی از موارد منفی زندگی در چنین فضایی باشد. امروزه با استفاده از فوم آکوستیک برای ساخت دیوارهای مشترک در آپارتمان‌ها، از بروز چنین مشکلی، جلوگیری می‌کنند. از پرطرفدارترین عایق‌های صوتی که در بازار وجود دارد، می‌توان فوم شانه تخمه‌مرغی را نام برد. این دسته از فوم‌ها که شکل ظاهری آن را از نامش هم می‌توان حدس زد، عملکرد بسیار بالایی در فیلتر صداهای نامزاحم دارند. به طوری که استفاده از آن‌ها، در مکان‌های پر سر و صدایی مثل کارخانجات، محیط‌های صنعتی و بیمارستان‌ها رواج دارد.

با گسترش زمان، هم قیمت تولید عایق‌های صدا به نسبت پایین‌تر آمده است و هم این که فرآیند نصب آن‌ها ساده‌تر شده است. در گذشته نصب عایق، کار زمانبری بود که حتما باید توسط متخصص انجام می‌شد. اما فوم‌هایی که امروزه در بازار مشاهده می‌شوند، به راحتی و توسط افراد محتلف می‌توانند نصب شوند. برخی از مدل‌های عایق صنعتی، پشت چسب‌دار هستند. یعنی با خرید آن‌ها، به راحتی می‌توانید آن را در منزل خود نصب کنید و از مزایای آن بهره ببرید. همچنین امروزه فوم‌های آکوستیک حتی در رنگ‌بندی‌های مختلفی هم استفاده می‌شوند که می‌توانید بر اساس رنگ و چیدمان دکوراسیون منزل خود، نوع مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

آرام گستر پارس، تیم با سابقه‌ای در بازار فروش محصولات عایق صنعتی است. شما عزیزان می‌توانید با مشاهده‌ی محصولات متنوع در وبسایت ما، محصول مورد نیاز خود را انتخاب و به صورت آنلاین خریداری کنید. در صورتی که سوالی داشتید یا در انتخاب عایق مناسب، نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با متخصصین فروش آرام گستر پارس، تماس بگیرید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *