جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۸
اولین نشست خبری وزیر خارجه جدید آمریکا

بلینکن: ایران باید به برجام برگردد/ بایدن از ابتدا به تشدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران معتقد بوده/ روسیه از ناوالنی می‌ترسد/ اولویت ما تشدید تحریم علیه انصارالله است

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 752969
وزیر خارجه دولت جدید آمریکا در اولین نشست خبری خود، با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کنند.
بلینکن: ایران باید به برجام برگردد/ بایدن از ابتدا به تشدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران معتقد بوده/ روسیه از ناوالنی می‌ترسد/ اولویت ما تشدید تحریم علیه انصارالله است
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.

بلینکن با بیان اینکه اشتیاق زیادی برای فعالیت‌های پیش‌رو به عنوان وزیر خارجه آمریکا دارد، گفت: «تغییرات اقلیمی یک مسئله امنیت ملی است که در [برنامه] استراتژی دفاع ملی بعدی گنجانده خواهد شد».

وی با بیان اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد شفافیت را در کاخ سفید احیا کند، اظهار داشت: «آزادی رسانه، یکی از بنیان‌های اساسی دموکراسی ماست».

یمن، اولویت دولت جدید آمریکا
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت جدید قصد دارد در اقدامات دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» تجدید نظر کند، توضیح داد: «ما برخی تصمیمات دولت قبلی را بازنگری می‌کنیم و تمرکز بر تحریم‌ها علیه حوثی‌ها (انصارالله یمن) است».

بلینکن ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جنبش انصارالله، گفت: «حوثی‌ها به متحد ما یعنی سعودی‌ها حمله کردند. مسئله حوثی‌ها و یمن اکنون اولویت ماست».

وی با بیان اینکه حق دولت جدید واشنگتن است که در قراردادهای تسلیحاتی بازنگری کند، افزود: «تا مطمئن شویم چیزی که در نظر گرفته شده، اهداف استراتژیک ما را پیش می‌برد و سیاست خارجی ما را پیشرفت می‌دهد».

تداوم حمایت واشنگتن از توافق‌های سازش
این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت جدید آمریکا درباره توافق‌های سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: «ما از توافق‌های آبراهام حمایت می‌کنیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگانش اهمیت دارد و امیدواریم آنها این موضوع را تقویت کنند».

 بلینکن درباره موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست تهران برای برداشته شدن تحریم‌ها توضیح داد: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند».

بازگشت به برجام، بستر توافقی گسترده‌تر
وی ادامه داد: «سپس از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم».

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: «ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

مداخله در امور داخلی چین و روسیه
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، روابط با چین را مهمترین رابطه آمریکا با یک کشور خارجی دانست اما اتهامات علیه چین را تکرار کرد: «همچنان معتقدم که چین مرتکب نسل‌کشی شده و این موضع [آمریکا] تغییری نکرده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین طی اظهاراتی مداخله‌جویانه با ابراز نگرانی درباره بازداشت «الکسی ناوالنی» چهره ضد دولت روسیه در مسکو، مدعی شد: «بنظر می‌رسد دولت روسیه از یک مرد، یعنی ناوالنی می‌ترسد».

بلینکن همچنین گفت که دولت جدید آمریکا در حال بررسی گزارش‌های خبری تاییدنشده مبنی بر ارائه مشوق‌های مالی توسط دولت روسیه به شبه‌نظامیان افغانستان برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی، هستند.

پیش از این نیز، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا در اولین نشست خبری خود، ضمن اجتناب از ارائه پاسخ مستقیم به سوالی درباره اینکه آیا بایدن قصد دارد به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، گفت: «رئیس‌جمهور از ابتدا به تشدید محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و برطرف کردن دیگر نگرانی‌ها، از طریق دیپلماسی معتقد بوده است».
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینا بسیار خطرناکتر از ترامپ هستند.
Iran, Islamic Republic of
اختلاف ایران و آمریکا بر سر چیست
Iran, Islamic Republic of
هویت ماست. ما زیر بار ظلم نمی رویم.
Iran, Islamic Republic of
......
Bulgaria
ما گاو شیرده نیستیم!
Iran, Islamic Republic of
دلیل دشمنی آمریکا با ایران
Iran, Islamic Republic of
مشکل ملت ایران با آمریکا و سه کشور اروپایی در سال 1332 شروع و آغاز شده است/ مذاکره روحانی، ظریف، عراقچی و... با آمریکا و سه کشور اروپایی 100 درصد غلط و اشتباه بود/ چون آمریکا و سه کشور اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن درجه یک هستند و همچنان نیز ادامه می دهند/ مشکل نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران با آمریکا و سه کشور اروپایی از طریق مذاکره، گفت وگو، ملاقات و دیدار، همکاری، توافق هسته ای و برجام حل نخواهد شد و حل نمی شود.
سلام واقعا حق با رهبر است او امریکا و جوامع اروپایی رو خیلی خوب شناخته اعتماد به امریکا و هم پیمانانش مثل اعتماد به گرگ درنده است بجز زیان سودی ندارند
Romania
مرگ بر رئیس خارجه ی جدید و صهیونیست!!!! اصلا هم حرف او را قبول ندارند و به برجام بر نخواهند گشت.... ثواب مرگ بر آمریکا از صلوات کمتر نیست...... کلا هرچه بگویند برعکس آنرا عمل کنید تا دشمنی با آمریکا حفظ شود!!!!!
.
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مرگ و ننگ بر آمريكا
United States
این توله اسرائیلی وزیر خارجه بایدن هست که اصلاح طلبها برای آمدنش قند تو دلشون آب میشد.
Iran, Islamic Republic of
استفاده از تحریم‌های غیرقانونی بازی خطرناکی است
Iran, Islamic Republic of
خدعه و فریب اصول سیاست بلینکن است. همیشه طلبکارندو ایران همیشه بدهکار. ما باید از برجام و پروتکل و همه توافقات گذشته خارج شویم
Iran, Islamic Republic of
مرگ برآمریکا.
Bulgaria
نمی فهمد که آمریکا برجام را ترک کرده خخخخخخ!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار باید به برجام برگردد، نه ایران
آمریکا جنایتکار بصورت غیر قانونی از برجام خارج شده است، نه ایران