پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۹

حیرت از مقاله ظریف

مهدی محمدی
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 752800
محمدجواد ظریف آشکارا در حال پیشنهاد فرمولی است که به امریکا اجازه می دهد به برجام برگردد و همزمان تحریم های برجامی را نیز حفظ کند و توقف آنها را به زمانی موکول نماید.
حیرت از مقاله ظریف
جهان نيوز - مهدی محمدی: چند نکته مهم درباره مقاله محمد جواد ظریف در فارین افرز و مسئله بازگشت دولت بایدن به برجام بیان می کنم:

این چند جمله را در اینجا می نویسم فقط به دلیل اهمیت فوق العاده حیاتی موضوع والا مدت هاست عقیده دارم جای این حرف ها در توئیتر و رسانه ها نیست، ولو اینکه آقای ظریف هر روز به مصاحبه با یک رسانه مشغول است.

از چند ماه قبل بحثی بسیار جدی وجود داشته است که ایران چه زمانی می تواند بازگشت دولت بایدن به گروه 1+5 را بپذیرد؟ یابه عبارت دیگر، دقیقا چه اتفاقی باید بیفتد که ایران مجددا امریکا را عضو برجام بداند؟ رهبر انقلاب در روز 19 دی این موضوع را به صراحت تعیین تکلیف کردند و فرمودند امریکا ابتدا باید همه تحریم ها را بردارد بعد بازگشت امریکا به برجام معنادار خواهد بود.

وقتی درباره همه تحریم ها صحبت می کنیم باید روشن باشد که مقصود دقیقا چیست؟ اکنون ایران با دو دسته تحریم مواجه است (البته جز تحریم هایی که در برجام تعیین تکلیف نشده) نخست تحریم هایی که اجرای آنها د ربرجام متوقف ششده بود و ترامپ آنها را با فرمان اجرایی 8 مه 2018 بازگرداند و دوم تحریم هایی که با فرمان های اجرایی دوران ترامپ وضع شده.

تحریم های دوره ترامپ خود چند دسته است. نخست تحریم هایی که باز اعمال تحریم های برجامی است. دوم، تحریم هایی که تگ های تحریم های برجامی را تغییر داده. مثلا بانک مرکزی قبل از برجام با تگ اشاعه ای تحریم بود و در تحریم های دوران ترامپ با تگ تروریستی تحریم شده. و سوم تحریم هایی که کاملا جدید محسوب می شود مانند تحریم 18 بانک ایرانی متصل به سوئیفت.

وقتی از لغو همه تحریم ها سخن گفته می شود هم باید تحریم های مندرج در برجام مجددا تعلیق شود و هم تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شده. والا اگر یکی از این دو دسته تحریم برداشته شود و دیگری بماند، عملا همه تحریم ها برقرار است و گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و هر یک از این دو دسته تحریم می تواند خلا دیگری را به طور تقریبا کامل پر کند.

مسئله بعدی این است که همه تحریم ها چه زمانی باید برداشته شود؟ مضمون سخن رهبر انقلاب کاملا روشن است و تصریح می کند تحریم ها باید قبل از آنکه بازگشت امریکا به برجام معنا پیدا کند برداشته شود، آن هم به این دلیل کاملا ساده که همگان معترفند اگر امریکا به 1+5 برگشت دیگر تحریمی را برنخواهد داشت و مجددا تحریم ها را گروگان می گیرد تا بتواند برجام را به حوزه موشکی و منطقه ای توسعه بدهد.

مقاله ظریف به طرز حیرت آوری سیاست کشور را دور زده است. وی در مقاله خود دو جا به صراحت به مسئله لغو تحریم ها پرداخته. نخست آنجا که می گوید:
 
 The administration should begin by unconditionally removing, with full effect, all sanctions imposed, reimposed, or relabeled since Trump took office  

که به صراحت فقط به تحریم هایی اشاره دارد که در دوره ریاست جمهوری ترامپ تحمیل شده و دوم جایی که در انتهای مقاله می گوید:
 
 It can begin by removing all sanctions imposed since Trump assumed office

در این دو جا ظریف شرط بررسی الحاق مجدد امریکا به گروه 1+5 را صرفا تحریم های تحمیلی در دوره ترامپ اعلام می کند و هیچ اشاره به اینکه بایدن باید قبل از بازگشت به 1+5 تحریم های مندرج در برجام را هم لغو کند ندارد.

نکته کلیدی اینجاست که و آشنایان به موضوع به خوبی می دانند این مسئله چقدر حیاتی است که وقتی شرط بررسی عضویت مجدد امریکا در 1+5 صرفا لغو تحریم های دوره ترامپ دانسته می شود، در واقع به این معناست که امریکا می تواند به برجام برگردد در حالی که تحریم های برجامی همچنان به قوت خود باقی است و آن تحریم ها دقیقا آنطور که سالیوان و بلینکن گفته اند فقط زمانی متوقف می شود که ایران تعهدات برجامی خود را به طور کامل انجام بدهد. به این ترتیب فرمول احیای برجام دقیقا همانطور خواهد بود که تیم بایدن می خواهد نه آنگونه که نظام جمهوری اسلامی برای آقای ظریف معین کرده.

کشور اکنون یک فرصت طلایی برای وادار کردن دولت امریکا به لغو همه تحریم ها دارد اما محمدجواد ظریف آشکارا در حال پیشنهاد فرمولی است که به امریکا اجازه می دهد به برجام برگردد و همزمان تحریم های برجامی را نیز حفظ کند و توقف آنها را به زمانی موکول نماید که همه تعهدات ایران انجام و راستی آزمایی شده باشد.

من بسیار متاسف و متحیرم که ظریف چگونه چنین مقاله ای را نوشته و در آن رسما راه بازگشت امریکا به برجام بدون لغو همه تحریم ها (تحریم های دوره ترامپ به اضافه تحریم  های برجامی) باز کرده است. در حالی که ایشان خیلی خوب می داند تعهدات هسته ای از جمله قانون مجلس صرفا زمانی قابل بازگشت است که همه تحریم ها لغو و اثر اقتصادی ان آشکار شده باشد.

ظریف همیشه گله دارد که چرا برخی کارهایی می کنند که او در مقام وزیر خارجه جدی گرفته نشود و از اعتبارش کاسته شود. اگر واقعا به دنبال جواب است باید برگردد و همین مقاله خود را یک بار دیگر بخواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا هم تعجب داره این مقاله که اقای محمدی خوب بیان کردن. اقایون نمایندگان مجلس دیگه کی میخواهید از اهرمهای قانونی خود این ورزا رو پاسخگو کنید
Iran, Islamic Republic of
جناب محمدی شما عضو تیمی بودید که 6 سال مذاکره کردید وحاصل آن 6 قطعنامه شورای امنیت بر علیه کشور شد.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
شما دیگه چه حرفی میتونید برای پرونده هسته ای داشته باشید.؟
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
محمدجواد ظریف از ابتدا آشکارا به دنبال مذاکره ...بوده است و هنوز هم است.!!
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی غیر ازین نیست. مذاکره نباشه که باید بجنگیم
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of

رهبري فرموده اند : مذاكره نمي كنيم جنگ هم نميشود
مذاكره با آدم زبان نفهم بيفايده است
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ميگن امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند حرف درستي است اما بشرطي كه ....!!
Iran, Islamic Republic of
سوال این است که چرا محمد جواد ظریف در مورد دخالت و و مداخله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و اسرائیل سکوت اختیار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
محمدجواد ظریف درمدت 7 تا 8 سال ثابت کرد که دیگر نمی نمی تواند از طریق مذاکره، توافق هسته ای و برجام و... مشکلات داخلی و خارجلی را حل کند.
Iran, Islamic Republic of
تحلیلگر آمریکایی: بازگشت ساده به برجام در کار نیست
Iran, Islamic Republic of
ممکن است عده‌ای از اینکه یک نماینده مجلس در یکی از خیابان‌های تهران به صورت یک سرباز سیلی زده، از این جهت که مثلاً برای جناح رقبای سیاسی‌شان اتفاق بدی افتاده خوشحال باشند.
Iran, Islamic Republic of
آن‌ها می‌توانند این واقعه را به ابزاری برای تبلیغات علیه رقبای خود تبدیل کنند و بر آن‌ها بتازند. این، امری طبیعی است که در سایر نقاط جهان هم رخ می‌دهد و همین امسال بارز‌ترین نمونه آن را در آمریکا و در دو جبهه حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه دیدیم.
Iran, Islamic Republic of
چنین عکس‌العملی البته در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و فعالان سیاسی درون این نظام باید از این قبیل امور منزه باشند...
Iran, Islamic Republic of
از «برجام بایدن» خبری نیست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بایدن از ترامپ عبرت بگیرد
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی باید پاسخگو باشد
مذاکره ایران و با فرانسه در باره صلح آمیز هسته ای غلط و اشتباه بود.
Iran, Islamic Republic of
قبل از بازگشت آمریکا به برجام، باید سفیر فرانسه از تهران اخراج شود
Iran, Islamic Republic of
فرانسه به درخواست نتانیاهو برای بازگشت آمریکا به برجام شرط و شروط تعیین کرد..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا سه کشور اروپایی قابل اعتماد نیستند؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات عباس عراقچی و کارشناسان فرانسوی «۱۰ ساعت» طول کشید
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
این آقا همواره مخالف برجام بوده و هیچگاه راه حل جایگزینی برای برجام ارائه نکرده. انتقاد کردن کار سختی نیست. مهم اینه که برای خروج از بن بست ها بتواند راه حل شدنی ارائه کرد
Iran, Islamic Republic of
........
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
این اشاره آقای محمدی به ظاهر کم اهمیت می نماید و در باطن بسیار مهم و قابل بررسی است....