پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مکان های شگفت انگیز غواصی در ایران

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 752778
مکان های شگفت انگیز غواصی در ایران
همانطور که می‌دانید دو‌سوم سیاره دوست‌داشتنی و زیبای ما را آب پوشانده است و دنیایی بسیار بزرگ که در زیر این دریاها و اقیانوس‌های پهناور پنهان شده‌است.

دنیای شگفت‌انگیز زیر آب که اغلب ما یا از قاب تلویزیون به آن چشم دوخته‌ایم یا آنکه با کتاب هایی همچون رمان بیست هزار فرسنگ زیر دریای اثر نویسنده ی معروف «ژولورن» ، خیال‌مان را سوار بر «ناتیلوس» کرده و به عمق اقیانوس‌ هایش رفته ایم اما آیا تا به حال به لمس واقعی این دنیای اعجاب انگیز فکر کرده‌ اید؟ غواصی، تفریحی ماجراجویانه و هیجان‌انگیز در جایی زیر آب‌ ها را تجربه کرده اید؟ به دلیل بافت طبیعی دریای جنوب و سواحل ایران، می‌ت وان گفت که یکی از  بهترین مناطق برای غواصی تفریحی در اختیار ما ایرانی ها قرار دارد. وجود ردیف‌های مرجانی بکر و زیبا و بافت جانوری گوناگون، غواصی و عکاسی زیر آب در ایران را به شرایطی ایده‌آل تبدیل کرده است. سایت‌های غواصی کنترل شده ی معینی هم وجود دارند که شما می‌توانید هم برای آموزش و هم برای تجربه این تفریح سراغ آن‌ ها بروید. در این مقاله از الی گشت قصد داریم شما را با بهترین مکان های شگفت انگیز غواصی در ایران آشنا کنیم ، پس با ما در ادامه همراه باشید‌.

سایت های غواصی ایران

غواصی در جزیره کیش
بی شک جزیره کیش یکی از مناسب ترین و بکرترین مکان ها برای غواصی در کشور عزیزمان ایران است. غواصی کردن در آب های نیلگون خلیج فارس آرامش خاصی را به شما منتقل می کند و رویایی را برای شما ایجاد می کند به طوری که وقتی پای صحبت افرادی که قبلا تجربه غواصی کردن در آب های کیش را داشتند می نشینیم، می گویند که: «تجربه غواصی در دریای کیش مثل هم نشین شدن با فرشتگان دریایی است!» غواصی در جزیره کیش در همه‌ی فصول سال امکان پذیر است و سایت‌های کم عمق این جزیره برای غواصی، حتی برای افرادی که تجربه غواصی نداشته اند، بی نظیر است. وجود مراکز آموزشی و تفریحی غواصی در جزیره کیش این مکان را تبدیل قطب غواصی کشور کرده است.
این منطقه از نظر گونه های آبزیان و جانواران دریایی جز غنی‌ترین و زیباترین مکان های غواصی در ایران است. علاوه بر این دریای کیش پوشش مرجانی بی‌نظیری را در سواحل شرقی خود دارد. جزیره کیش سایت‌ های تفریحی و مراکز آموزش غواصی متعددی دارد که از جمله ی آن ها می‌توان به سایت غواصی بیگ کورال ، ژوراسیک پارک ، زوبیچ ، دشت جلبک ، دره ستاره‌ ها ، کنیون ، رویال راک ، سیمرغ ، سمبارون ، کشتی داما ، ساترن کرک ، کشتی یونانی ، الدورادو ، کلبه هور و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین های آن‌ ها می‌ پردازیم.

چطور به جزیره کیش برویم؟
آسان ترین راه برای رسیدن به جزیره کیش، رزرو آنلاین تور کیش الی گشت است. همچنین شما می‌توانید با تهیه بلیط پرواز لحظه آخری کیش الی گشت، به این جزیره برسید، در بهترین هتل های کیش اقامت کنید و برای تجربه غواصی به یکی از سایت های زیر مراجعه کنید:

1- سایت غواصی کلبه هور کیش
در غربی‌ترین نقطه کیش، ساحلی با نام کلبه هور وجود دارد که یکی از بهترین مناطق غواصی در ایران محسوب می‌‌شود. در این منطقه نیز انواع ماهی‌ها و آبزیان دریایی زندگی می‌کنند که از میان آن‌ ها می‌توان به ماهی هامور، سنگ‌ سر، سرخو، انواع صدف‌ ها و لاک‌پشت‌ ها اشاره کرد. در محل ورود و خروج این سایت یک غار کوچک به طول 5 متر وجود دارد که عبور از آن برای غواصان در هنگام مد، بسیار جالب می‌باشد. عمق سایت کلبه هور برای مبتدیان و افراد غیر حرفه‌ای نیز مناسب است.

2- سایت غواصی بیگ کورال:
بیگ کورال یکی از بهترین سایت‌های غواصی برای آماتورهاست که در شرق جزیره کیش قرار گرفته و دارای اکوسیستم وصف نشدنی، زیبا و غنی می‌باشد که خیره کننده چشمان هزاران غواص ایرانی و خارجی در طول سال های اخیر بوده است. محبوبیت این سایت به دلیل مرجان‌ های متنوعی است که در امتداد ساحل این منطقه از شمال به جنوب کشیده شده‌اند. عمق این سایت حدود 6 تا 7 متر است که در زمان جزر به 4 متر نیز می‌رسد. از این رو، برای غیر‌حرفه‌ای‌ ها بسیار مناسب است. از جمله آبزیان این سایت می‌ توان به جراح ماهی، فرشته ماهی، اژدها ماهی، سفره‌ ماهی، استون فیش، ملوان ماهی، طوطی ماهی، باراکودا، هامور، ماهی ساردین، ماهی تون و انواع خرچنگ، میگوها، عنکبوت‌های دریایی و لاک‌پشت‌های آب شور اشاره کرد. سایت غواصی بیگ کورال در حال حاضر بهترین سایت جزیره کیش است.

3- سایت غواصی کشتی یونانی
اگر تجربه ی سفر به جزیره کیش را داشته باشید، حتما به بازدید از کشتی یونانی رفته‌اید. کشتی یونانی یک کشتی به گل نشسته است که سال‌ها در این مکان حضور داشته و تصویری زیبا در میان آب، خصوصا در هنگام غروب خورشید، ایجاد کرده است. سایت غواصی کشتی یونانی شاید به اندازه‌ی خود کشتی معروف نباشد، اما برای غواصی مبتدی‌ها، سایتی بسیار مناسب است. عمق آب در این منطقه حدود 5 متر است که نیاز به تجهیزات خاصی نیز ندارد. اگر بتوانید تا عمق 8 متری این منطقه پیش بروید، لذت بازدید از پروانه این کشتی مشهور به هنگام غواصی در کیش را که در کنار دیگر آهن‌ آلات و تجهیزات کشتی، بسیار جذاب و دیدنی است. در این‌جا شن‌های اطراف کشتی را به رنگ سرخ خواهید دید که به دلیل واکنش اکسید آهن در این منطقه ایجاد شده اند.  همچنین بازدید از درون این کشتی نیز از حفره شمالی آن امکان پذیر می باشد. البته ورود به بدنه به دلیل پوسیدگی آن بسیار خطرناک است.


4- سایت غواصی ساترن کرک:
یکی دیگر از سایت های غواصی کیش ساترن کرک است که آن را می‌ توان بکرترین سایت غواصی جزیره کیش معرفی کرد . این سایت غواصی در یک شکاف در عمق 14 متری دریا واقع شده که تا عمق 22 متری نیز پیش می‌رود. ساترن کرک بسیار زیبا بوده، اما به دلیل دور بودن و داشتن فاصله پنج کیلومتری از ساحل، کمتر کسی حاضر به رفتن برای غواصی به آنجا می شود. بلک تیپ، کوسه ماهی، خفاش ماهی و باراکودا از جمله آبزیان این منطقه هستند. ساترن کرک یک سایت غواصی حرفه‌ ایست که نیاز به تجربه و مهارت بالا و هم‌چنین تجهیزات غواصی دارد.

5- سایت غواصی کشتی داما:
این کشتی باربری سنگالی در عمق 33 متری جنوب شرقی جزیره کیش قرار گرفته است. این کشتی در پاییز سال 1384 از طرف ناخدای اعلام وضعیت بحرانی به دلیل آبگرفتگی موتورخانه‌اش می‌شود، اما هیچ کمکی برای جلوگیری از غرق شدن آن صورت نمی‌گیرد در نتیجه، صبح روز بعد به دلایل نامشخصی کشتی غرق می‌شود. البته این کشتی اکنون پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تبدیل به زیستگاهی برای جانوران و همچنین سایت جدیدی برای غواصی کردن در کیش شده است غواصی در اطراف کشتی داما که در فاصله 7 کیلومتری از جزیره کیش واقع شده است نیازی به داشتن تبحر خاصی برای غواصی ندارد اما جهت رفتن به داخل کشتی، فراگرفتن دوره تخصصی کشتی‌های غرق شده الزامی است. ورود به بدنه کشتی از طریق پنجره کابین فرماندهی امکان‌پذیر بوده و عبور از راهروی پشتی کابین فرماندهی، شما را به آشپزخانه و خوابگاه هدایت می‌نماید. از آبزیان این منطقه می‌توان به خفاش ماهیان، باراکودا، انواع سنگسر، سرخو و نیز اژدرماهیان نام برد.

6- سایت غواصی سمبارون:
سمبارون یک سایت غواصی بسیار زیبا در غرب جزیره کیش است. زیباترین ریف‌ های مرجانی جزیره در این منطقه واقع شده و مناظر بسیار دیدنی را برای غواصان و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته‌ اند. علاوه بر این ، گونه‌ های متنوعی از آبزیان نیز در این منطقه به چشم می‌خورند که از میان آن‌ها می‌ توان به شیرماهی‌ ها اشاره کرد. عمق این سایت از 16 متر شروع شده و تا 60 متر نیز ادامه دارد.

غواصی در جزیره قشم
یکی دیگر از مقاصد تفریحی برای غواصی در ایران جزیره ی قشم است. این منطقه پر از مرجان‌ های دست‌ نخورده و موجودات زنده دریایی است که تماشای آن برای غواصان بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. از جمله سایت‌ های غواصی در جزیره قشم می‌ توان به سایت غواصی هرمز ، خلیفه ، باغ مرجانی ، جزایر هنگام ، جزیره لارک ، جزیره ناز ، زیتون و نگين ساحل قشم اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از این سایت ها می‌ پردازیم.


چطور به جزیره قشم برویم؟
آسان ترین راه برای رسیدن به جزیره قشم رزرو آنلاین تور قشم الی گشت است. همچنین شما می توانید با تهیه بلیط پرواز لحظه آخری قشم الی گشت به صورت هوایی مستقیم به این جزیره برسید. راه دوم این است که با قطار بندرعباس خود را به بندر برسانید و از آنجا از طریق اسکله حقانی بندرعباس با اتوبوس دریایی می توانید به قشم برسید. برای اقامت نیز شما می توانید بهترین هتل های قشم یا هتلهای بندرعباس را رزرو کنید و برای تجربه غواصی به یکی از سایت های زیر مراجعه کنید:

1-سایت غواصی زیتون:
سایت غواصی زیتون در منطقه ی جنوبی جزیره قشم و مقابل پارک زیتون قرار دارد. این سایت با وجود عمق 2 تا 5 متر ، مناسب افراد آماتور نیز هست.  ریف های مرجانی روبروی پارک زیتون و نزدیک به ساحل هستند اما بسیار زیبا و دیدنی که عمق چندانی نیز ندارند. از جمله موجودات دریایی این منطقه می‌توان به جراح ماهی، هامور، اسکات، ماهی ساردين، باراکودا، ماهی تون، اژدر ماهي، اسکورپيون، طوطی ماهی، صندق ماهی، فرشته ماهی، خفاش ماهی، ملوان ماهی، سفره ماهي، کفشک، خرچنگ، ماهی مرکب و پیرانای آب شور اشاره کرد. این سایت برای دوره‌های مختلف آموزش غواصی نیز مناسب است.

2- سایت غواصی ناز:
این جزیره حدود یک کیلومتر با ساحل فاصله دارد و در بخش شرقی جزیره قشم واقع شده است. در زمان جزر دریا،  برای مدت کوتاهی باریکه ای از خشکی ناز را به قشم وصل می کند. در این جزیره یک سایت غواصی وجود دارد که امکان شنا و تماشای دنیای زیر آب را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. شقایق‌های دریایی، دلقک ماهی، سفره‌ ماهی، گربه ماهی، منقار ماهی و گونه‌های مختلف لاک‌پشت و خرچنگ از جمله آبزیان موجود در این منطقه هستند. عمق این سایت نیز از 2 تا 5 متر متغیر بوده و برای غواصان مبتدی مناسب است.

3- سایت غواصی هنگام:
این جزیره , جزیره دلفین ها نام گرفته است.در این جزیره سایت های زیبایی برای غواصی وجود دارد.این جزیره روبروی شیب دراز واقع شده است. در این جزیره تنوع بسیار زیادی از آبزیان وجود دارد.مرجان های زیبا و لاک پشت های بزرگ , کوسه ها و دلفین ها تجربه بسیار خوبی برای یک غواص می باشد.

4- سایت غواصی باغ مرجانی:
باغ مرجانی یا اسپیرینگی یکی از بهترین سایت‌ های غواصی در ایران است که در بخش جنوبی جزیره قشم و روبروی روستای سوزا قرار دارد. این سایت به دلیل دشت مرجانی عظیم و گسترده‌ای که دارد، باغ مرجانی نامیده می‌شود. برای تماشای این دشت زیبا و هیجان‌انگیز باید تا عمق حدود 40 متری اعماق دریا پیش بروید تا بتوانید تصاویری از مرجان‌ های بادبزنی و گونه‌ های دیگری از آبزیان دریایی را مشاهده کنید. شیرماهی، سفره ماهی، اسب دریایی، هامور، جاش، باراکودا و انواع کوسه، از جمله جانورانی هستند که در این منطقه خواهید دید. البته توجه داشته باشید که عمق این سایت بین 32 تا 66 متر است و جریان آب تند و شدیدی نیز دارد. از این رو، برای غواصان مبتدی اصلا مناسب نیست.

5- سایت غواصی دره ستاره‌ ها:
اگر علاقمند به ستاره های دریایی هستید و دوست دارید انواع ستاره‌ های دریایی را در اعماق آب‌ های خلیج فارس به تماشا بنشینید،  سایت غواصی دره ستاره‌ ها یک پیشنهاد ایده آل و جذاب برای شماست. در این سایت هیچ ماهی دیده نمی‌شود، اما تا دلتان بخواهد ستاره دریایی وجود دارد که در بستر شنی دریا تجمع کرده‌ اند و به روایتی کهکشان زیر آب را تشکیل داده اند. سایت غواصی دره ستاره‌ ها را می‌توان یکی از جذاب‌ ترین سایت‌ های غواصی در ایران معرفی کرد که عمقی بین 12 تا 15 متر دارد.

6- سایت غواصی کشتی سوخته لارک:
آخرین سایت غواصی جزیره قشم که در این مقاله به شما معرفی می کنیم سایت غواصی کشتی سوخته است. همان‌طور که از نامش پیداست، امکان غواصی در یک کشتی را برای شما فراهم می‌آورد. طول کشتی حدود 100 متر است و در عمق 32 متری به پهلوی چپ خوابیده و در روی کشتی انواع آبزیان از جمله باراکودا و هامور وجود دارد. این کشتی در عمق 14 متری و کف آن در عمق 33 متری از سطح دریا واقع شده است. این سایت بین دو جزیره لارک و قشم قرار دارد و امکان ماجراجویی در یک کشتی  را به غواصان می‌دهد. از جمله دیگر آبزیان این منطقه می‌توان به شیرماهی، مارماهی، هامور، جاش، گیش و ماهی شهری  اشاره کرد.

غواصی در چابهار
قطب بعدی غواصی ایران چابهار است. یکی از زیباترین مناطق توریستی جنوب ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در آب‌ های این منطقه انواع گوناگونی از آبزیان، مرجان‌ های نرم و سخت گرفته تا ماهی‌های رنگارنگ دیده می‌شوند و امکان یک تجربه فوق‌العاده در زیر آب را برای غواصان فراهم می‌کنند. از جمله سایت‌ های غواصی منطقه چابهار می‌ توان به سایت غواصی کاهاری، انبار نفت، بهشتی، جزیره شیطان، بارج کنارک، بیریس، دره لیپار، زامشدان، سایت غواصی علوم دریایی و کلبه چابهار اشاره کرد.

چطور به چابهار برویم؟
آسان ترین راه برای رسیدن به جزیره کیش رزرو آنلاین تور چابهار الی گشت است. همچنین شما می توانید با تهیه بلیط پرواز لحظه آخری چابهار الی گشت به این شهر برسید،  بهترین هتل های چابهار را از سایت الی گشت رزرو کنید و برای تجربه غواصی به سایت زیر مراجعه کنید:

سایت کلبه غواصی چابهار:
معروف ترین سایت چابهار  کلبه غواصی چابهار نام دارد. این مرکز غواصی دارای سایت اختصاصی از مرجان‌ های کشت و تکثیر شده در دریا و زیستگاه مصنوعی ماهیان در دریا است.

کلبه غواصی چابهار با یک ریف بسیار بزرگ در امتداد خط ساحلی دریای عمان است. این ریف در برخی نقاط به فاصله 300 متری ساحل و در برخی نقاط دیگر تا فاصله چند کیلومتری و اعماق بیش از 30 متر امتداد دارد. اگر در عمق 4 تا 9 متری این سایت غواصی کنید، انبوهی از مرجان‌ های شاخ گوزنی و مغزی را خواهید دید که در رنگ‌های سبز و قهوه‌ای کنار هم قرار گرفته و تصاویری جذاب و دیدنی ایجاد کرده‌اند. سایت کلبه غواصی چابهار به دلیل کم‌ عمق بودن، برای مبتدیان و غیرحرفه‌ ای‌ ها بسیار مناسب است.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *