کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت خارجه آمریکا شمشیر را برای روسیه از رو بست

5 بهمن 1399 ساعت 2:00

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص اعتراضات روز شنبه در مسکو، آن چیزی را که سرکوب معترضان توصیف کرده، محکوم کرد.


به گزارش جهان نیوز، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به اعتراضات امروز در روسیه واکنش نشان داد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه‌شب بهوقت تهران در بیانیه‌ای با عنوان اعتراضات در روسیه گفت: «آمریکا شدیدا استفاده از تاکتیک‌های خشن علیه معترضان و روزنامه‌نگاران در تعطیلات آخر هفته در شهرهای سرتاسر روسیه را محکوم می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «پیش از رویدادهای امروز، دولت روسیه به دنبال سرکوب حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان از طریق آزار سازمان‌دهندگان اعتراضات  و دستگیری مشارکت‌کنندگان احتمالی بوده است. این رویدادها در پی سال‌ها تشدید محدودیت‌ها و اقدامات سرکوبگرانه علیه جامعه مدنی، رسانه مستقل و مخالفان سیاسی بوده است.»

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود افزود: «ادامه تلاش‌ها در سرکوب حقوق شهروندان روس برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان و دستگیری "الکسی ناوالنی" نماد معترضان و سرکوب اعتراضات، نشانه‌های نگران کننده‌ای از محدودیت‌های بیشتر درباره جامعه مدنی و آزادی‌های اساسی است.»

همزمان با بروز برخی ناآرامی‌ها در روسیه در شنبه بعد از ظهر به وقت تهران، سفارت آمریکا در مسکو از پایش کامل اوضاع و حمایت از معترضان به دولت روسیه خبر داد.

«ربکا راس» سخنگوی سفارت آمریکا در روسیه در این زمینه گفت: «گزارش تظاهرات در روسیه و دستگیری معترضان و روزنامه نگاران را نظاره‌گر هستیم.»

وی در ادامه گفت که آمریکا از حقوق معترضان حمایت کرده و هرگونه اقدام علیه آن‌ها را محکوم می‌کند. هواداران «آلکسی ناوالنی»، منتقد دولت این کشور بعد از ظهر شنبه به وقت تهران  در حمایت از وی به خیابان‌ها آمدند.

ناوالنی روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت. ناوالنی هفتم سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. روسیه این ادعا  را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است.

ناوالنی که تحت مجازات تعلیقی است، یکشنبه ۱۷ ژانویه توسط ماموران فدرال در فرودگاه «شرمتیوو» مسکو بازداشت شده است. وی از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.


کد مطلب: 752483

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/752483/وزارت-خارجه-آمریکا-شمشیر-روسیه-رو-بست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com