جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱
رستم قاسمی خبر داد

بازار چندمیلیاردی شرق آسیا از دست رفت/ ماجرای فرصت‌هایی که دولت روحانی برای صادرات گاز به پاکستان، هند، کویت و عمان از بین برد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 752447
وزیر سابق نفت گفت: در دیداری که شخصاً با وزیر نفت هند داشتم در مورد صادرات گاز به هند مذاکره کردیم. این مقام مسئول هندی اعلام کرد که شما گاز را به پاکستان برسانید و بعد ما زمینه‌های رسیدن گاز ایران به هند را فراهم می‌کنیم.
دولت روحانی فرصت‌های صادرات گاز را هدر داد
به گزارش جهان نيوز، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم و فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، روز گذشته به بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پرداخت.

بر اساس گزارش فارس، در حاشیه این بازدید، وزیر سابق نفت در نشست خبری با بیان اینکه ایران اولین دارنده ذخایر گازی جهان است و سهم 2 درصدی کشورمان از تجارت جهانی گاز برازنده این ظرفیت عظیم نیست، گفت: اگر فازهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های تولید گاز کشور، به‌موقع و طبق برنامه تکمیل می‌شد امروز به‌جای 1 میلیارد مترمکعب تولید روزانه گاز، 1.3 میلیارد مترمکعب تولید داشتیم.

*مدیریت مصرف لازمه حوزه انرژی کشور است
عضو کابینه دولت دهم در تشریح این نکته که رسیدن به تولید 1 میلیارد مترمکعبی در روز نیز دستاورد بزرگی تلقی می‌شود، گفت: مدیریت مصرف یکی از لازمه‌های فعالیت در کشور است. در واقع اگر این میزان بسیار زیاد گاز تولید کنیم و بیشتر آن به بخش مصرف داخلی غیرمولد برسد، روال درستی نیست.

وزیر سابق نفت در توضیح اقدامات لازم برای بهینه‌سازی مصرف، تاکید کرد: پس اول باید به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز به‌خصوص در بخش خانگی بپردازیم و در وهله دوم باید بهره‌وری را در بخش تولید و همچنین بخش‌های مختلف مصرفی از خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنایع افزایش دهیم.

*صادرات 200 میلیون مترمکعب در صورت بازکردن مبادی جدید
وی سومین اقدام مهم در زمینه گاز را بازکردن مبادی جدید صادراتی عنوان کرد و گفت: ما قراردادهایی در زمینه صادرات گاز داشتیم که اگر اجرایی می‌شد امروز روزانه 200 میلیون مترمکعب صادرات گاز داشتیم.

 قاسمی، با اشاره به قراداد بین ایران و پاکستان، گفت: قرارداد مهمی با پاکستان داشتیم و در سال 92 کلنگ آن را در نقطه صفر مرزی زده بودیم و در این مراسم کلنگ‌زنی، نمایندگانی از تمامی 15 کشور همسایه ایران دعوت شده بودند و آغاز پروژه مهم صادرات گاز به پاکستان با حضور مقامات ارشد و مهم این کشور صورت گرفت.

توقف پروژه خط لوله صلح، فرصت بازار چند میلیاردی شرق آسیا را از ما گرفت
وزیر سابق نفت ادامه داد: می‌توانستیم با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادراتی گاز به پاکستان، پروژه خط لوله صلح را اجرایی کنیم و به بازار چند میلیارد نفری شرق آسیا دست یابیم؛ که این قرارداد اجرایی و عملیاتی نشد.

قاسمی با ابراز اینکه فرصت بسیار خوبی را برای صادرات گاز به پاکستان و بعد از آن به هند از دست دادیم، گفت: در دیداری که شخصاً با وزیر نفت هند داشتم و در مورد صادرات گاز به هند مذاکره کردیم، این مقام مسئول هندی اعلام کرد که شما گاز را به پاکستان برسانید و بعد ما زمینه‌های رسیدن گاز ایران به هند را فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به جزئیات پروژه خط لوله صلح گفت: اجرای خط لوله صلح به‌منظور صادرات روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز بود.

*نوری مالکی مجوز پارلمان عراق برای ترانزیت گاز از ایران را گرفته بود
وزیر سابق نفت همچنین در تشریح یک قرارداد و یک تفاهم‌نامه با طرف عراقی برای صادرات گاز به این کشور از دو مسیر بغداد و بصره گفت: اگرچه صادرات گاز به عراق در این دو مسیر اجرایی شده است، اما صحبت‌هایی هم برای صادرات گاز به کویت از طریق بصره شده بود و مذاکرات به‌صورت موفق و جدی پیش رفته بود و حتی توسط نوری مالکی، مجوزی از پارلمان عراق برای صادرات گاز از طریق بصره به کویت گرفته بودیم که دولت به اتمام رسید و کار به دولت بعد تحویل شد.
وی ادامه داد: در خصوص صادرات گاز به عمان نیز مذاکرات خوبی با این کشور صورت گرفته بود و می‌دانم که این مذاکرات در دولت یازدهم هم پیگیری شد اما اینکه به چه نتایجی رسید باید از مسئولان دولت فعلی بپرسید.

*دولت تدبیر و امید طرح ایران LNG را تکمیل نکرد
قاسمی همچنین با اشاره به اینکه می‌توانستیم با ورود به صنعت LNG صادرات گاز را از دو مسیر خط لوله و LNG دنبال کنیم، گفت: طرح ایران LNG با پیشرفت خوبی مواجه بود و تحویل دولت بعد شد که به هر صورت تکمیل نشد.

*بابک زنجانی مجوز شورای عالی امنیت ملی داشت
وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، پیرامون نحوه صادرات نفت در شرایط تحریمی دولت دهم، گفت: زمانی که حلقه تحریم‌های نفتی ایران تنگ‌تر شد، صادرات رسمی و دولتی نفت با چالش‌هایی مواجه شد. از سویی دیگر بستری نیز برای حضور بخش خصوصی در این بخش ایجاد نکرده بودیم. بابک زنجانی برای خرید نفت به عنوان متقاضی به شرکت‌های پوششی که مجوز شورای عالی امنیت ملی داشتند، مراجعه کرد.

قاسمی در تشریح مسئله صادرات نفت و بابک زنجانی، ادامه داد: زنجانی یک ال سی در یکی از بانک‌های خارج از کشور که برای انجام امور مالی ایران ایجاد شده بود و حدود ۶۰ درصد نقل و انتقالات مالی ایران در این بانک انجام می‌شد، ارائه داد. پس از ارائه این ال سی، پیش از موعد سر رسید، زنجانی کل این بانک را خریداری می‌کند و به این ترتیب مالک بانک و ال سی می‌شود. البته این بانک نیز تحریم می‌شود.

*هیچ یک از کارمندان وزارت نفت در پرونده زنجانی متهم نیست
وی با اشاره به این نکته که در چنین شرایطی ایران زنجانی را ممنوع الخروج کرد و کارشناس‌هایی برای شناسایی اموال وی و ارزش گذاری آن معین شدند، گفت: پس از آن اموال شناسایی شد و روند قضائی آن نیز کلید خورد و در همان دولت ما وی را معرفی کردیم. اقدامات قضائی لازم باید انجام شود، اما نکته مهم در این میان این است که باید برای بازگشت این پول تلاش می‌شد.

قاسمی در پایان ضمن ارائه توضیح بیشتر پیرامون پرونده بابک زنجانی گفت: پرونده زنجانی، پرونده قطوری است و ۲۵ دادگاه رسمی تقریباً برای آن برگزار شد و همچنین وزارت اطلاعات در موضوع ورود کرده است و هیچ یک از کارمندان نفت در این پرونده متهم نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قرار بود روحانی مشکلات ما را حل کند ! حالا ما باید مشکلات روحانی را حل کنیم !