جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شهر باستانی آفرودیسیاس، جاذبه ای بی نظیر در دل ترکیه

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 752380
شهر باستانی آفرودیسیاس، جاذبه ای بی نظیر در دل ترکیه
سفر به ترکیه می تواند تجربه های بی نظیری در اختیار شما قرار دهد. از تجربه گشت و گذار با تور استانبول و تور آنتالیا گرفته تا بازدید از جزیره کوش آداسی و استان آیدین همه چیز برای لذت بردن و غرق شدن در تاریخ و فرهنگ ترکیه برایتان آماده شده است.

در میان همه جاذبه های بی نظیری که این کشور را به یک مقصد توریستی منحصر به فرد تبدیل می کند، شهرهای باستانی مختلف همچون شهر باستانی پرین و شهر باستانی آفرودیسیاس جایگاه ویژه ای دارد. همه ما خیلی خوب می دانیم که شهرهای باستانی باقی مانده روزگاران گذشته اند و می توانند اطلاعات تاریخی مختلفی را در اختیارمان بگذارند. در این مقاله قصد داریم سری به شهر آفرودیسیاس بزنیم و کمی بیشتر با آن آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

برای تجربه یک سفر بی نظیر به این سرزمین باستانی، تور ترکیه الی گشت را آنلاین خریداری کرده و از سفر به این شهر تاریخی لذت ببرید.

 شهر باستانی آفرودیسیاس و جاذبه های آن
قبل از اینکه به سراغ معرفی این شهر باستانی برویم و بخش های مختلف آن را یک به یک کاوش کنیم باید ببینیم چرا این شهر را به نام آفرودیسیاس می شناسند. نام این شهر منحصر به فرد از آفرودیته که الهه عشق در اساطیر یونانی است گرفته شده است. به همین دلیل است که خیلی ها آفرودیسیاس را شهر عشق و زیبایی در ترکیه می شناسند و داستان های مختلفی درباره اش نقل می کنند.

 شهر آفرودیسیاس یک شهر کوچک اما دیدنی در جنوب غربی سواحل آناتولی و در نزدیکی روستای گیره است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر کوچک با بافت رومی خود در 230 کیلومتری ازمیر و 30 کیلومتری غرب شهر دنیزلی جا خوش کرده است و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد.

قدمت این شهر باستانی به 5000 سال قبل از میلاد باز می گردد. باستان شناسان مختلفی بر روی این شهر و کتیبه های مختلف آن کار کرده اند و یافته هایشان را در مجلات و کتاب های مختلف به چاپ رسانده اند.

اولین بار در سال 1904 گروهی از باستان شناسان به آفرودیسیاس سفر کردند و حفاری های خود را در آن آغاز نمودند. مطالعات بر روی یافته های این حفاری توسط دانشمندی فرانسوی انجام شد و بیشتر مواردی که از آن به دست آمد به موزه بریتانیا رسید و به نمایش عموم در آمد. در بررسی های اولیه موارد متعددی کشف شد که از جمله آن ها می توان به گچ بری های زینتی، تعدادی ستون و سرستون اشاره کرد.
یکی از موارد جالبی که درباره آفرودیسیاس وجود دارد، قرار گرفتن آن بر روی گسل های مختلف است. این شهر باستانی در طول عمر خود زلزله های متعددی را تجربه کرده و آسیب های زیادی به بخش های مختلف آن رسیده است. بعد از زلزله قرن چهارم بازسازی های گسترده ای در این شهر انجام شد و همین امر موجب گردید اهالی راحت تر بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. با این حال بعد از زلزله ای که در قرن هفتم روی داد این شهر به صورت متروکه رها شد و خالی از سکنه گردید.

اهمیت شهر باستانی آفرودیسیاس به دلیل سالم ماندن سازه های مرمری، مجسمه ها و کتیبه هایی است که در حال حاضر منبعی برای مطالعات باستان شناسان هستند و اطلاعات زیادی درباره تاریخچه این شهر رویایی در اختیارمان قرار می دهند.
 
چه جاذبه هایی در شهر آفرودیسیاس انتظارتان را می کشد؟

خوب حالا که تا حدودی با شهر عشق در ترکیه آشنا شدیم؛ می توانیم به بررسی جاذبه های مختلفی که در دل آن جا خوش کرده اند بپردازیم. در ادامه سعی می کنیم به طور مختصر شما را با جاذبه های این شهر آشنا کنیم.

معبد آفرودیت
یکی از مهم ترین جاذبه هایی که در این شهر باستانی به چشم می خورد معبدی به نام معبد آفرودیت است. این معبد یکی از برجسته ترین مراکز معماری و هنری دوران باستان به شمار می آید و اولین بار توسط آشوری ها ساخته شده است.

معبد آفرودیت در قسمت مرکزی شهر جا خوش کرده است و در طول سالیان مختلف فرآیندهای بازسازی متعددی را به خود دیده است. در قرن اول میلادی رومی ها این مکان منحصر به فرد را بازسازی کردند. در اواخر قرن پنجم زمانی که مسیحیان به حکومت رسیدند معبد به کلیسا تغییر کاربردی داد.
 

موزه افرودیسیاس
یکی دیگر از جاذبه هایی که در این شهر وجود دارد موزه ای به نام موزه افرودیسیاس است. زمانی که وارد این موزه می شوید انواع مختلف مجسمه ها، نقش های برجسته، ستون های مستطیلی شکل و سرستون ها نظرتان را به سمت خود جلب می کند. شما می توانید از 8 صبح تا 6 عصر سری به این موزه بزنید و با تاریخچه شهر عشق آشنا شوید.

تابوت های سنگی
با گشت و گذار در شهر باستانی آفرودیسیاس یک موضوع مهم نظرتان را به سمت خود جلب می کند و آن وجود تابوت های سنگی است که در جای جای این شهر به چشم می خورند. بر روی بیشتر تابوت هایی که می بینید طرح های خاصی حک شده اند و طراحی های جذابی بر رویشان نقش بسته است.
 

استادیوم آفرودیسیاس
این استادیوم برای برگزاری مسابقات ورزشی و نمایش های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت و یکی دیگر از جاذبه هایی است که در این شهر دیده می شود.

کتیبه های شهر
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم حفاری های مختلفی در این شهر باستانی انجام شده است. در این حفاری ها هزاران کتیبه به دست آمده است که بیشترشان برای بازسازی دیواره های شهر استفاده شده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کتیبه ها به دلیل مرمری بودنشان از آسیب ها در امان مانده اند و یاداور روزگاران  گذشته هستند. بیشتر کتیبه هایی که از آفرودیسیاس به دست آمده اند به زمان امپریال بر می گردند.

خانه شورا
شهر باستانی آفرودیسیاس جاذبه های مختلفی را در دل خود میزبانی می کند. یکی از همین جاذبه ها خانه شوراست که دارای یک سالن نیم دایره ای است. قسمت پایینی این سالن دست نخورده باقی مانده و در خود 9 ردیف صندلی مرمر دارد.

حمام شهر
اگر سری به حمام این شهر بزنید متوجه می شوید که این حمام اتاق های مختلفی برای تعویض لباس و استحمام دارد و در اختیار عموم بوده است. شهر باستانی آفرودیسیاس در کنار کوره های مرمر و باستانی خود در سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *