کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی:

دولت دوازدهم مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند/ برجام نبود صندوق توسعه پولی نداشت/ بد زبان‌ها بدانند سیاست خارجی چقدر می‌تواند نقش داشته باشد

2 بهمن 1399 ساعت 11:45

دولت دوازدهم مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند. این دولت در بسیاری از پروژه‌ها شرایط را آماده می‌کند که تکمیل آن بدست دولت سیزدهم انجام شود.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، گفت: پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس پروژه بسیار مهمی است که برای ما افتخار آفرین است. از ابتداء سال تا امروز 11 پروژه مهم پتروشیمی افتتاح شده است و امیدواریم 6 پروژه دیگر هم در مسیر افتتاح باشد.

وی افزود:‌ مساله گاز فلر بسیار مهم بود چرا که یک سرمایه ملی می سوخت و از بین می‌رفت. در این که گازهای فلر را جمع کنیم از روزهای اولیه دولت یازدهم در سفری که با آقای زنگنه به منطقه بوشهر و عسلویه داشتیم در هواپیما مفصل در این زمینه با او  صحبت کردم و قول دادند در این دولت این گازها جمع می‌شود که خبر خوشحال کننده بود. و آن چیزی که ما سالانه دنبال می کردیم امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد:  همینطور که این دولت دارد فعالیت را  انجام می دهد همزمان مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند که کار مهم ما است لذا در بسیاری از پروژه ها شرایط را آماده کنیم که تکمیل آن بدست دولت سیزدهم انجام بگیرد.مردم  امیدوار باشند ظرف دوسال آینده همه مشعل‌هایی که امروز گازهای ما سوزانده می شود هم محیط زیست را آزار می دهد و هم سرمایه ما از بین می رود به طور کامل جمع آوری می‌شود.

وی افزود: این افتتاح در حالی صورت می‌گیرد که آنهایی که مدعی بودند که می‌توانتد کمر ملت ایران را در برابر استبداد و قلدری خم کنند و این همه مدعی بودند و توطئه کرده بودند شکست خوردند و  الحمدالله در روزی این پروژه بزرگ افتتاح ‌شود که آنها دیگر نیستند  و با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند و روزهای پایانی عمر منحوسشان مشخص شد که از آغاز ضد دموکراسی و ضد پارلمان بودند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایام پیروزی انقلاب در بهمن ماه گفت:‌ روز بسیار مبارکی برای مردم بزرگ ایران در روزهای اولیه بهمن است که برای ما همواره پیام آور پیروزی ملت و صلح و آزادی و استقلال است. این پروژه بزرگ در روزی افتتاح می‌شود که آنها که مدعی بودند ایران را به زمین خواهند زد و می‌توانند کمر ملت سرافراز ایران را در برابر استبداد و قلدری خم کنند. آنهایی که توطئه و برنامه ریزی کردند در روزی این پروژه بزرگ افتتاح می شود که آنها نیستند. آنها با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند.

روحانی گفت: کارهای روزهای پایانی عمر منحوس آنها برای همه جهان و ملت خود آمریکا روشن شد که از آنها آغازگر ضد دمکراسی و پارلمان هستند. همانطوری که مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدین به توپ بستند آنها هم آخر عمر خود کنگره را با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند به توپ بستند. آنها از آغاز کار خود  به همین صورت بودند منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و جهان روا داشتند.

رئیس‌جمهور با بیان اینک این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از بزرگترین پروژه ها در سطح منطقه و خاورمیانه است امروز به دست فرزندان این مرز بوم به افتتاح رسید. این طرح در سال 94 و 95 که شرایطی بود که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود، تصریح کرد:‌ نفتی که می‌فروشیم 38 درصد قیمت نفت به صندوق واریز می‌شود بنابراین  نفتی که به فروش می‌رسد همه آن در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد.  14.5 درصد در اختیار خود شرکت ملی نفت برای توسعه و اداره آن است. آنچه در اختیار دولت قرار می‌گیرد مقدار کمی است.  

وی ادامه داد: هر چقدر شرایط ما مناسب شود و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگ آن در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش بینی کردیم بتوانیم 2 میلیون و 300 بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ اگر سیاست خارجی و برجام نبود، صندوق توسعه ملی پولی نداشت. پول صندق توسعه ملی متعلق به سالهای 94، 95 و 96 است که ما توانستیم نفت بفروشیم و صندوق توانست شرایط مناسب پیدا کند. بد زبانها و کسانی که مطلع نیستند بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر در اقتصاد و تولید نقش دارد.

رئیس جمهور در ادامه از استان خوزستان به عنوان یکی از استان های مهم کشور از نظر منابع نفت و گاز و همچنین از نظر کشاورزی نام برد و افزود: امروز مردم خوب این استان شاهد افتتاح یک طرح بسیار بزرگ و مهم پالایشگاهی هستند که 3.4 دهم میلیارد دلار برای آن هزینه شده و طرحی است که برای محیط زیست منطقه بسیار مهم است.

رئیس جمهور به نتیجه رسیدن طرح جمع آوری گازهای مشعل سوز ( فلرها) که موجب آلوده شدن فضا می شوند را یکی از اقدامات مهم محیط زیستی این دولت عنوان کرد و افزود: از همه کارگران، مهندسان و مدیران بخاطر انجام این کار بزرگ بسیار متشکرم.

روحانی با بیان اینکه بخشی از  قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی است، گفت: ایران از نظر منابع انرژی جایگاه ویژه و مهم در منطقه دارد و با در اختیار داشتن 32 هزار میلیارد متر مکعب گاز، بزرگترین منبع گازی جهان است و از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را داراست.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز است، افزود: متاسفانه با این همه گازی که تولید می‌کنیم باز هم در زمستان مشکل داریم و ضروری است که مصرف خود را مدیریت کنیم .

 دکتر روحانی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در زمینه نفت و گاز، گفت: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است و یکی از منشأهای قدرت ملی همین مسأله انرژی است و ما می توانیم هاب منطقه در تولید و صادرات برق، گاز باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی را انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم و باید جزو 5 کشور اول در صادرات گاز باشیم و علاوه بر غرب در جنوب و شرق هم گاز صادر کنیم و این یکی از کارهای مهمی است که از حالا باید برای سال‌های آینده و دولت های بعدی برنامه ریزی کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سیاست خارجی، بانک‌ها، فناوری، جهاد و تلاش جوان‌ها و مهندسین در به ثمر رسیدن طرح ها و پروژه های توسعه ای کشور، گفت: اگر سیاست خارجی نبود و اگر برجام در 94 به ثمر نرسیده بود، پولی در صندوق توسعه نداشتیم که برای پیشرفت طرح ها هزینه کنیم.

روحانی افزود: با پول نفتی که در سال های 94 تا 96 و بعد از برجام فروختیم توانستیم تجهیزات و قطعات مورد نیاز پالایشگاه ها را وارد کشور کنیم و توانستیم این طرح‌های عظیم و بزرگ را به ثمر برسانیم. آنهایی که بدزبان هستند و شاید مطلع نباشند بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و در جهش تولید نقش داشته باشد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم جهادگری و ایثار جوان‌ها و مهندسین کشور در به بهره برداری رسیدن پالایشگاه عظیم بیدبلند، گفت: این پالایشگاه عظیم را با دستان فرزندان توانمند کشور خودمان به ثمر رسانیدم و این جزو افتخارات بزرگ ماست.

وی خاطرنشان کرد: امروز ایران جزو کشورهایی است که ابرپروژه‌های بزرگ را در نفت، گاز، پتروشیمی، برق، پالایشگاه‌ها، کشاورزی، سدسازی و نیروگاه‌سازی را توسط فرزندان خود انجام می دهد و امروز در شرایط شیوع کرونا، همه تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز کشور را شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان درست می‌کنند و 94 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود که افتخار آمیز است.

رئیس جمهور همچنین به نقش مهم بانک ها در حمایت و تامین اعتبار اجرای پروژه های بزرگ توسعه ای در کشور اشاره کرد  و گفت: امروز بانک های سپه، صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسیان با تشکیل یک کنسرسیوم و با استفاده از منابع صندوق توانستند هزینه‌های این پروژه عظیم را تامین و آن را به ثمر برسانند.

روحانی همچنین با اشاره به فعال شدن بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، افزود: امروز با افتتاح این پروژه عظیم شاهدیم که بخش خصوصی در صنایع بالادستی پتروشیمی هم می تواند فعال شود و افتتاح یازدهمین پروژه پتروشیمی در این دولت از افتخارات بزرگ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در وزارت نفت اقدامات بسیار مهمی در این دولت انجام گرفته است، گفت: در آغاز این دولت تولید روزانه بنزین کمتر از 50 میلیون لیتر بود که امروز تولید بنزین به 110 میلیون لیتر در روز رسیده و بیش از 2 برابر شده و از وارد کننده بنزین به صادرکننده تبدیل شده ایم.

روحانی با اشاره به اینکه در صادرات فرآورده های نفتی رشد فراوانی داشته ایم، افزود: صادرات فرآورده های نفتی ایران در مقایسه با سال 92 ، چهار برابر شده است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این پروژه عظیم که 18 درصد آن در دولت قبلی و 82 درصد در این دولت اجرا و  3.4 دهم میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، سالانه 700 میلیون دلار محصول صادر می کند و می تواند  در عرض 4.5 سال پولی که برایش هزینه شده را در‌آورد و این جزو افتخارات ما  است.


کد مطلب: 752254

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/752254/دولت-دوازدهم-مسیر-بعدی-هموار-می-کند-برجام-نبود-صندوق-توسعه-پولی-نداشت-بد-زبان-ها-بدانند-سیاست-خارجی-چقدر-می-تواند-نقش-داشته-باشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com